«خوش‌آمدید. دیزنی‌لند سرزمین شماست. اینجا کهولت، خاطرات عزیز گذشته را بازمی‌یابد و جوانی مبارزات و وعده‌های آینده را می‌چشد. دیزنی‌لند به ایده‌آل‌ها، رویاها و واقعیت‌های سختی که آمریکا را ساخته‌ است تقدیم شده‌. با آرزوی این‌که منبعی از شادی و الهام برای تمام دنیا باشد.»
کد خبر: ۱۲۳۰۹۵۳

این، متنی‌ است که برای بازدیدکنندگان دیزنی‌لند خوانده می‌شود. جرقه‌ ساخت دیزنی‌لند زمانی که والت‌دیزنی با دخترانش-دیان و شارون- به گریفیت پارک لس‌آنجلس می‌رفت با سوال: «چرا نباید پارکی وجود داشته باشد که کودکان و بزرگسالان را به طور همزمان سرگرم کند؟» در ذهن او شکل گرفت. او با مشارکت و تحقیق گروهی از کارشناسان دانشگاه استنفورد، درختستان پرتقالی ۶۵ هکتاری در آناهایم کالیفرنیا خرید و کار ساخت این سرزمین جادویی آغاز شد.
همه چیز درست از همان لحظه‌ای آغاز شد که والتر فکر کرد چرا شهری که در آن زندگی می‌کند فضایی برای تفریح همزمان بزرگسالان کنار کودکان ندارد؟ سپس تلاش کرد با تفکر خلاقانه،
آن ‌را به فرصت تبدیل کرده و پارکی بسازد برای شادی و سرگرمی، با چاشنی طراحی فضای پویانمایی‌ها و سرزمین‌هایی که روزی همه‌ ما آنها را در ذهنمان بازسازی کرده‌ایم. این همان تعبیر «شهرهای انسان‌محور» است. ساخت شهرهایی که در آن «انسان» اساسی‌ترین فاکتور طراحی شهری باشد. چیزی که امروز در جامعه‌ ما بسیار به آن نیاز است، اما نکته‌ای که پیشتر هم به عنوان اصلی اساسی برای وقوع این هدف از آن یاد شد: عنصر «خواست و اراده همگانی» است. برای داشتن شهری سالم ما به انسان‌هایی سالم نیازمندیم.
بیاید باهم ببینیم شهری که امروز در آن زندگی می‌کنیم علاوه برآن‌که می‌خواهد به ما اتوبان‌ها، زیرگذرها، اتوبوس‌ها، مترو و ترافیک و جمعیت هدیه کند تا چه اندازه موفق بوده‌ بُعد زیبایی‌شناسی روح انسان امروز را سیراب کند؟ پاسخ ساده است: هیچ!
«پوسته شهری» می‌تواند بستری برای ساخت این دنیای شگفت‌انگیز باشد. ورود هنر به دنیای ماشینی این‌روزها به‌سان دمیدن روحی در کالبدشهری ا‌ست. آنچه برای ‌ما می‌تواند عنصری کمک‌کننده دراین طراحی باشد ورود هدفمند هنرهای ایرانی ا‌ست که از یک‌سو به عنوان منبعی غنی و بی‌بدیل از طرح و رنگ و فرهنگ و تاریخ شناخته می‌شود و از سویی دیگر آفریننده و تقویت‌کننده حس «خاطره‌جمعی» شهروندان از طریق هنرهایی‌ است که ریشه ملی و آیینی دارند. مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از هنرهای تجسمی و معماری که می‌تواند به ما کمک‌کند تا «دیزنی‌لند خودمان را بسازیم»!
برای به وقوع پیوستن این رویای جذاب ما به کسی نیازمندیم که تعریف درستی از رویا و زندگی ‌در دنیای خیال با چاشنی خلاقیت داشته باشد، نقطه اشتراک دنیای خیال و واقعیت را بشناسد و با ایجاد به‌موقع موجی اجتماعی در راستای ساخت شهری پویا و زنده تلاش ‌کند. از یابنده تقاضا داریم که این قهرمان شگفت‌انگیز را به ما معرفی کند!

مریم اسدپور رحیم‌آبادی

کارشناس ارشد معماری بایونیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها