مسافرت یکی از بهترین تفریحات برای فرار از یکنواختی و غلبه بر روزمرگی ست که انسان‌ها را برای مدتی کوتاه از زندگی همیشگی‌شان دور می­کند و سپس با کوله‌ای از خاطره و آرامش خاطر به زندگی برمی‌گرداند.
کد خبر: ۱۲۳۰۵۵۳
ایرانی‌ها به کدام کشورها بیشتر سفر می­کنند؟

ازاین‌رو هم در فرهنگ دینی و هم در فرهنگ ملی ما زیاد به این مقوله پرداخته‌شده است و همین موضوع موجب شده مردم ایران به مسافرت اهمیت زیادی بدهند.

برخی از آن­ها علاوه بر اینکه سفرهای داخلی با تور کیش لحظه آخری ، مشهد و... را تجربه کرده ­اند، تجربه سفرهای خارجه را نیز در کارنامه خود دارند اما این‌که کدام کشور خارجی بیشترین میزبان گردشگر ایرانی بوده است، چیزی ست که باید از طریق آمار و ارقام مشخص شود.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید هم­وطن­هایتان بیشتر به کجا سفرکرده‌اند و دلتان بخواهد با تجربه آن­ها در سفر به کشورهای خارجی آشنا شوید.

ممکن است خیلی از این افراد با توجه به فاکتورهایی مثل اطلاعاتی که از اطرافیان خود می­گیرند یا ارزان بودن یک کشور، مقصد خود را انتخاب کرده باشند، اما اگر می­خواهید بدانید بیشتر ایرانیان برای سفر خود کدام نقطه از این دنیا را انتخاب می­کنند همراه باشید.

طبق آمارها مسافران ایرانی در ۵ ماهه اول سال ۹۶ نسبت به ۵ ماهه اول سال ۹۵ سفرهای خارجی بیشتری رفته‌اند و این در حالی است که این آمار در سال ۱۳۹۷ کاهش ۱۱ درصدی داشته است.

بر اساس این آمار در پنج ماه اول سال ۱۳۹۷ تعداد ایرانیانی که به مقصدهای خارجی سفرکرده‌اند، 3 میلیون و 98 هزار و 759 نفر است حال اینکه در پنج‌ماهه نخست سال ۱۳۹۶ تعداد این افراد 3 میلیون و 474 هزار و 692 نفر بوده است.

این آمار نشان می­دهد که سفرهای خارجی ایرانی‌ها در سال ۱۳۹۷ در قیاس با سال گذشته کمتر بوده و می­توان دلیل آن را افزایش نرخ عوارض خروج از کشور، قیمت بالای ارز و بلیت هواپیما دانست.

طبق آماری که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منتشر کرده است در ۵ ماهه نخست سال ۹۶، ترکیه، عراق، امارات و جمهوری آذربایجان کشورهایی بوده‌اند که بیشترین سهم را در مسافرت‌های ایرانیان به مقصدهای خارجی داشته‌اند.

هم‌چنین در ۵ ماهه اول سال ۱۳۹۷ بازهم ترکیه عراق و امارات در صدر لیست بوده‌اند و گرجستان نیز یکی دیگر از کشورهایی بوده است که نامش به این لیست اضافه‌شده است.

این آمار نشان می­دهد که مقصد سفر بیشتر ایرانی‌ها کشورهای زیارتی، ترانزیتی و ارزان بوده است و به همین دلیل نمی­توان تفکیک مقاصد را دقیق معرفی کرد.

ترکیه

یکی از مقاصدی که ایرانیان زیاد به آن سفر می­کنند، ترکیه ست که به سبب نزدیکی به ایران و داشتن شرایط آب و هوایی مشابه موردعلاقه بسیاری از گردشگران ایرانی است.

تنوع وسایل نقلیه برای سفر به ترکیه موجب شده است خیلی از ایرانی‌ها برای سفر به آن، به‌جای هواپیما از قطار یا اتوبوس استفاده کنند و همین عامل هزینه سفر آن­ها به ترکیه را کم‌تر کرده است.

به همین دلیل ترکیه اولین مقصد بسیاری از ایرانیان برای تجربه سفر خارجی است. طبق آمار اتباع روسی و آلمانی بیشترین سهم را در سفر به ترکیه دارند و گردشگران ایرانی نیز رتبه سوم را در این لیست کسب کرده‌اند.

سازمان امور مهاجرت وزارت کشور ترکیه، تعداد اتباع روسیه در سال ۲۰۱۷ را چهار میلیون و 702 هزار و 482 نفر و شهروندان آلمان را سه میلیون و 519 هزار و 206 نفر می­داند و سهم ایرانی‌ها در سفر به ترکیه را نیز در سال ۲۰۱۷، 2 میلیون و 497 هزار و 812 نفر معرفی کرده است.

بر اساس گزارش سایت «المانیتور»، وزیر حمل و ترکیه میزان سفر شهروندان ایرانی از شهر تبریز به وان در شرق ترکیه را بسیار چشم‌گیر می­داند و یکی از دلایل آن سفر مسافران ایرانی به وان برای خرید ارزان‌تر است که همیشه برای گردشگران ایرانی جذاب بوده است. استانبول، وان و آنتالیا نیز از دیگر شهرهای محبوب ترکیه برای گردشگران ایرانی هستند که علاوه بر خرید و تجارت به خاطر سواحل و آثار گردشگری متنوع موردعلاقه آن­ها قرار می‌گیرند.

عراق

عراق یکی دیگر از کشورهایی است که مورد استقبال مردم ایران قرار می­گیرد و به خاطر نزدیکی به ایران و دارا بودن حرم‌های مطهر امامان معصوم، محبوب بسیاری از ایرانیان است. ایرانی‌های زیادی هرساله در ایام مختلف سال برای بازدید از حرم‌های امامان معصوم به سمت شهر‌هایی همچون نجف، کربلا و سامرا سفر می­کنند و همین عامل از دلایل رشد آمار گردشگران ایرانی در عراق است. این سفرها هم زمینی و هم هوایی با پرواز تهران نجف، مشهد نجف و.. می باشد.

به‌تازگی نیز بر طبق گزارش‌های رسیده و بر اساس توافق بین دو کشور، از فروردین سال ۱۳۹۸ صدور ویزا برای زائران و گردشگران ایرانی و عراقی رایگان شده است و مسلماً همین عامل تعداد گردشگران ایرانی به این کشور را افزایش خواهد داد.

امارات

امارات یکی دیگر از مقاصد محبوب گردشگران ایرانی ست که به‌عنوان مقصدی برای تفریح و تجارت شناخته می­شود و به‌طور سالیانه مقصد گردشگری بیش از 280 هزار ایرانی ست که با تهیه بلیط هواپیما تهران دبی یا تورهای دبی به این کشور سفر می کنند.

بر اساس گزارش‌هایی که از سمت مقامات گردشگری امارات منتشرشده است، تعداد ایرانیانی که از دهه دوم دی‌ماه تا دهه اول شهریورماه سال ۱۳۹۷ از دبی دیدن کرده‌اند، ۲۵۳ هزار نفر بوده که نشان می­ دهد این آمار نسبت به سال ۲۰۱۷ با کاهش ۹۸ هزارنفری روبه‌رو شده است. دلایل آن را نیز می­توان افزایش نرخ ارز، هزینه بالای سفر به دبی، کاهش ارزش ریال در برابر دلار و درنهایت رواج مقاصد ارزان‌تر همچون گرجستان دانست. طبق آمار تعداد بازدیدکنندگان ایرانی از دبی در سال گذشته میلادی ۵۰۳ هزار نفر بوده و این موضوع نشان می­دهد که رتبه ایران در میان صنعت گردشگری دبی در سال ۲۰۱۷ دو رتبه نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش‌یافته است.

جمهوری آذربایجان

همسایگی آذربایجان با ایران باعث شده است این کشور یکی دیگر از مقاصدی باشد که ایرانی‌ها برای تجربه سفر خارجی روی آن حساب باز می­کنند. همین دلیل موجب شده است که برای رفتن به باکو علاوه بر مسیر هوایی، مسیر زمینی هم وجود داشته باشد و این‌یکی از عواملی ست که می­تواند هزینه‌ی سفر به جمهوری آذربایجان را کاهش دهد. بر اساس آمار در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۶۳ هزار ایرانی به جمهوری آذربایجان سفرکرده‌اند حال اینکه در سال ۲۰۱۶ تعداد این گردشگران برابر با حدود ۱۱ درصد از کل گردشگران ورودی به این کشور یعنی حدود ۲۴۹ هزار نفر بوده است. این آمار نشان می­دهد که در سال ۲۰۱۷ سفر گردشگران ایرانی به آذربایجان رشد تقریباً ۴۶ درصدی داشته است.

گرجستان

در پی لغو ویزای گرجستان برای توریست‌های ایرانی، این کشور یکی دیگر از مقاصدی است که ایرانی‌های زیادی به آن سفر می­کنند و همین موضوع تعداد گردشگران ایرانی در گرجستان را با روند رو به رشدی روبه‌رو کرده است.

در سال ۲۰۱۷ شمار ایرانیان بازدیدکننده از این کشور حدود ۳۲۳ هزار نفر بوده و همین موضوع در مقایسه با ۱۴۸ هزار نفر بازدیده کننده ایرانی در سال ۲۰۱۶ از گرجستان، نشان‌دهنده رشد چند برای گردشگران ایرانی در گرجستان است. ارمنستان، جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکیه و سپس ایران ازجمله کشورهایی هستند که بیشترین سهم را در صنعت گردشگری گرجستان دارند و ایرانیان دراین‌بین با حدود ۲۷/ ۴ درصد از کل گردشگران ورودی به گرجستان در سال ۲۰۱۷ را بر عهده‌دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها