مردم افغانستان برای تعیین رئیس‌جمهور آینده پای صندوق‌های رای رفتند

انتخاب زیر آتش

روز گذشته حدود ده میلیون افغانستانی درحالی پای صندوق‌های رای رفتند که از یک‌سو انفجارهای متعدد آنها را تهدید می‌کرد و از سوی دیگر به دلیل ادامه حضور اشغالگران و به بن‌بست رسیدن تلاش‌های صلح‌طلبانه چشم‌انداز روشنی را فراروی خود نمی‌دیدند. با این حال آنها دلگرم بودند که شاید با تقویت و تحکیم یک دولت ملی بتوانند از هویت و کیان کشورشان دفاع کرده و به این وسیله هم به اشغالگران پاسخی داده باشند و هم به جنگ طلبان. خبرهای رسیده حکایت از آن داشت که به دلیل بعضی مشکلات زمان رای‌گیری در چند نوبت تمدید شد.
کد خبر: ۱۲۳۰۵۴۳

به گزارش مهر و به نقل از شبکه الجزیره، روز گذشته به‌رغم تهدیدات گروه طالبان مردم افغانستان در شهرها و استان‌های مختلف خود را به پای صندوق‌های رای رساندند‌. به گفته مقامات رسمی پیشتر حدود 5/9 میلیون نفر برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بود. زمان رای‌گیری از ساعت 7صبح تا 3 بعدازظهر اعلام شده بود. در این انتخابات ۱۵ نامزد-از جمله محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور کنونی این کشور و عبدا... عبدا...، رئیس اجرایی افغانستان به عنوان رقبای اصلی - با یکدیگر رقابت کردند. گروه طالبان روز پنجشنبه یک‌بار دیگر از مردم افغانستان خواسته بود انتخابات را تحریم کنند و تهدید کرد به نیروهای نظامی حمله کرده و با بستن جاده‌ها، حوزه‌های رأی‌گیری را در سراسر کشور مورد حمله قرار خواهد داد. ساعاتی پیش از آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از همه بازیگران کلیدی دخیل در این روند خواست مسؤولیت خود را برای حمایت از انتخابات صلح‌آمیز، معتبر، شفاف و همه‌شمول» ایفا کنند.
ناامنی‌ها
مسؤولان امنیتی ولایت غزنی اعلام کردند صبح دیروز سه راکت در محوطه استقرار رئیس اطلاعات و فرهنگ غزنی به همسایگی یک مرکز رای‌دهی اصابت کرد. این رویداد تلفاتی در پی نداشت. انفجار یک مین در نزدیکی یک مرکز رای دهی در کابل نیز تلفاتی در پی نداشت‌. ننگرهار نیز شاهد چند انفجار در نزدیکی مراکز رای‌دهی در حوزه دوم، چهارم و هفتم امنیتی شهر جلال‌آباد بود، اما بر اثر انفجاری که در یک مرکز رای در این شهر قندهار رخ داد، 16 نفر مجروح شده‌اند که 15 نفرشان غیرنظامی بودند و یک عضو نیروهای امنیتی هم مجروح شد. یافته‌های اولیه کمیسیون حقوق بشر افغانستان نشان می‌داد در 11 ولایت این کشور حملاتی صورت گرفته است. براساس این یافته‌ها، ولایت‌های قندوز، ننگرهار، بدخشان، قندهار، بامیان، هلمند، پکتیا، کنر، کابل، لغمان و فاریاب به صورت ویژه هدف حملات انفجاری و راکتی قرار گرفته‌اند. هنوز از تلفات احتمالی این حملات، آماری منتشر نشده است.
با این حال نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد، امنیت مراکز و محلات اخذ رای توسط نیروهای امنیتی در سراسر افغانستان تامین شده است و تا‌کنون هیچ رویداد امنیتی جدی وجود نداشته که سبب اخلال در روند رای‌گیری شود.
اظهارات شهروندان عادی
نورا... یک رای‌دهنده افغان به اسپوتنیک گفت: برای رای دادن به اینجا آمده‌ام. امیدوارم رئیس‌جمهور و دولتی خوب در آینده داشته باشیم. وی اضافه کرد: ما می‌خواهیم اوضاع امنیتی بهتر شود و فرصت‌های شغلی برای جوانان افزایش یابد، زیرا بسیاری از مشکلات ما به دلیل بیکاری است. جواد خان، جوان ۲۱ ساله افغان در این باره گفت: هرگز عقب‌نشینی نخواهیم کرد. همه می‌خواهیم رای بدهیم. این وظیفه هر شهروند افغان است تا برای کشورش پای صندوق رای برود. یکی دیگر از شهروندان این کشور نیز گفته است: ما شانس خود را برای صلح از دست داده‌ایم، اما باید در انتخابات شرکت کنیم و این وظیفه ماست.
رسانه‌های افغان روز گذشته از صفوف طولانی زنان و مردانی روایت می‌کردند که تا خارج از مراکز رای‌دهی کشیده شده بود و حضور گسترده مردم را در این انتخابات نشان می‌داد‌. نظرسنجی موسسه گالوپ درمورد شرایط زندگی افغان‌ها که اوایل ماه جاری میلادی انجام شد، نشان می‌دهد ۸۵ درصد مردم افغانستان از وضعیت زندگی خود ناراضی هستند و هیچ‌یک پیشرفتی در وضعیت زندگی خود مشاهده نمی‌کنند. زمانی که از آنها خواسته شد پنج سال آینده خود را پیش‌بینی کنند، همه آنها در کمال ناباوری از بدتر شدن شرایط زندگیشان طی پنج سال آینده صحبت کردند. کارشناسان حضور نیروهای خارجی و درگیری‌های خشونت بار و ممتد در این کشور را عامل اصلی آشفتگی اجتماعی و اقتصادی در این کشور می‌دانند.

اظهارات نامزدها
محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان و عبدا... عبدا...، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی برای رای دادن به مراکز رای‌دهی رفتند. محمد اشرف غنی در مدرسه امانی و عبدا... عبدا... نیز در مکتب نادریه رای داد. عبدا... عبدا...، هنگام انداختن رای به صندوق، خطاب به طالبان گفت تهدید مردم بی‌گناه قدرت شما را نشان نمی‌دهد و تلفات مردم بی‌گناه خیری را نصیب شما نمی‌سازد. او گفت به روند صلح و گفت‌وگو تعهد دارد، ولی گفت‌وگو باید در یک روند قبول شده از طرف مردم افغانستان انجام شود. او به طالبان گفت تهدید مردم غیرنظامی کاری نیست که کسی را به هدفش نزدیک سازد. او از تمام مقام‌های دولتی افغانستان نیز خواست در روند انتخابات مداخله نکنند و برای برگزاری انتخابات شفاف و سراسری تلاش کنند. او انتخابات را قدم بزرگی در راه مردم‌سالاری دانست. محمد اشرف غنی نیز هنگام انداختن برگه رای خود به صندوق، گفت از نیروهای امنیتی کشورش برای تامین امنیت رای‌دهندگان قدردانی کرد. غنی از جامعه بین‌الملل، نهادهای مدنی و رسانه‌ها خواست از روند انتخابات نظارت کنند. او گفت هیچ نوع تخلف از قانون انتخابات و قانون اساسی قابل قبول نیست.
گلبدین حکمتیار، یکی از نامزدان ریاست جمهوری و رهبر حزب اسلامی در شهر کابل بدون استیکر رای داد. بر اساس قانون انتخابات افغانستان داشتن استیکر یا برچسب روی شناسنامه برای نامزد شدن و اخذ رأی الزامی است با این حال حکمتیار می‌گوید برچسب، زمینه تقلب را فراهم می‌کند و از تمام اعضای خانواده‌اش نیز خواسته بدون برچسب رأی دهند. اما کمیسیون انتخابات افغانستان با رد ادعای حکمتیار مبنی بر دادن رای بدون استیکر تاکید کرد حکمتیار در محل دبیرستان حبیبه در کابل با شناسنامه برچسب خورده رای داده و اطلاعاتش در این کمیسیون ثبت است.
رحمت‌ا... نبیل، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان با حضور به پای صندوق رای گفت، انتخابات دو دشمن دارد؛ یکی طالبان و دیگری تقلب. او از مردم افغانستان خواست با حضور خود پای صندوق‌های رای با این دو «دشمن دموکراسی» مبارزه کنند. عبدالطیف پدرام، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در لیسه نادریه در شهر کابل رأی خود را داد و گفت: از هم‌اکنون مشکلات در انتخابات به وضوع مشاهده می‌شود و اگر روند به همین‌گونه پیش برود، نتیجه انتخابات قابل قبول نخواهد بود. محمد محقق، معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان نیز گفت برخی دستگاه‌های بیومتریک خراب است، فهرست رای‌دهندگان مشکل دارد یا فهرست‌های رای در مراکز جابه‌جا شده است. وی تاکید کرد، چنین مشکلاتی به‌صورت، عمدی در انتخابات صورت گرفته است. در واکنش به احتمال تقلب، محمد مولانا، کمیسیونر کمیته انتخابات افغانستان گفته است: تمام تدابیر لازم برای ممانعت از وقوع هرگونه تقلب قبل از انتخابات از طریق کمیته‌های فنی لحاظ شده است.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها