اگر پسر هستید، خوره بازی هستید و هنوز خدمت سربازی نرفته‌اید، حتما این گزارش را بخوانید

سربازی سرِ بازی!

اگر شما هم مثل ما دهه شصتی‌های تحریریه جام‌جم باشید حتما شوخی خنک معروف را درباره سربازی شنیده‎اید که سربازی سرِ بازی... حالا ادامه‌اش مهم نیست. همچنین این‌که کله سرباز محترم هم سر بازی سرسره‌بازی واقعا شکست یا نه هم مهم نیست. مهم این است که این قضیه سربازی و سرِ بازی فلان ظاهرا شوخی شوخی دارد جدی می‌شود. خلاصه قضیه این است که گویا معاونت علمی ریاست جمهوری توانسته با ستاد کل نیروهای مسلح به تفاهم برسد که مثلا برای آن دسته از سربازانی که بلدند بازی رایانه‌ای بسازند، بخشی از سربازی خودشان را در قبال ساخت بازی رایانه‌ای کاهش دهند و طبعا حالش را ببرند. اگر طالب جزئیات این قضیه هستید و یحتمل در سن و سالی که همین روزها باید دفترچه اعزام به خدمت را پست کنید، خواندن این گزارش را از دست ندهید.
کد خبر: ۱۲۳۰۴۰۶

قضیه از جایی آب می‌خورد که دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز (انصافا اسم ستاد را داشتید؟! یک بار گفتنش آب و روغن هر آدمی را قاطی می‌کند) گفته که بازی‌سازان در صورت کسب شرایط لازم و برخورداری از ویژگی‌های علمی مورد تایید می‌توانند به جای انجام خدمت نظام وظیفه، به اجرای طرح بپردازند.
حالا آن‌طور که ما در جام‌جم از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کرده‌ایم جناب محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفته بازی‌های رایانه‌ای بسیار اشتغال‌زا و اقتصادی هستند و به هیچ وجه نمی‌توان تأثیر فرهنگی این بازی‌ها را نادیده گرفت. نیری معتقد است بازی‌های رایانه‌ای کارکردهای دیگری جز تفریح و سرگرمی دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به آموزش و شکوفایی خلاقیت اشاره کرد.
حالا همه اینها را بگذاریم کنار هم و به این گفته جناب نیری برسیم که بر اساس توافق به‌عمل‌آمده میان ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، کسب و کارهای حقوقی مورد تأیید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در صورت دارا بودن یکی از شرایط، به عنوان شرکت خلاق معرفی شده و از مزایای برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق بهره‌مند خواهند شد.
حالا برخوردار بودن از برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق چه ربطی به سربازی دارد؟! عجله نکنید! عرض می‌کنیم! آن‌طور که جناب نیری فرموده، تسهیلات متعددی به شرکت‌های زیست‌خلاق اعطا می‌شود که یکی از اینها، تسهیلات نظام‌وظیفه‌ای و سربازی است. ادامه گفته‌های دبیر ستاد مزبور، جزئیات بیشتری را تشریح کرده است: «تسهیلات نظام وظیفه در قالب اخذ پروژه‌های جایگزین خدمت یکی از مزیت‌های عضویت در برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق محسوب می‌شود. بازی‌سازان در صورت کسب شرایط لازم و برخورداری از ویژگی‌های علمی مورد تایید می‌توانند به جای انجام خدمت نظام وظیفه در چارچوب قوانین و مقررات مصوب در پروژه‌های جایگزین خدمت کنند. همچنین امکان استقرار در اماکن با کاربری مسکونی در شهر تهران، برخورداری از تسهیلات بیمه تکمیلی درمان، امکان استقرار در پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، حمایت از استقرار شرکت‌های خلاق در فضاهای کاری اشتراکی و امکان استفاده از تسهیلات صندوق‌های پژوهش و فناوری همکار از جمله دیگر مزیت‌هایی است که شرکت‌های منتخب بازی ساز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.»
وی افزود: در راستای نظام‌مند کردن حمایت‌ها از فعالان این حوزه، بر اساس توافق به عمل آمده میان ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری و معاونت‌های حمایت و پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دو‌ساختار همگرا و رویداد جایزه بازی‌های جدی، به عنوان مبادی ورود شرکت‌ها به برنامه حمایتی توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق انتخاب شدند.
حمایت هدفمند
نیری خاطرنشان کرد: برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق یک چتر حمایتی محسوب می‌شود که شرکت‌های فعال فناور می‌توانند براساس نیاز‌سنجی‌های انجام گرفته از پشتیبانی‌های لازم برای ارتقای حوزه کاری‌شان برخوردار شوند. برای سنجش و پالایش متقاضیان، لازم است شاخص‌ها و مبادی ورودی تعیین شود تا این شرکت‌ها با عبور از این مبادی، ویژگی‌های اولیه برای ورود به این زیست‌بوم را احراز کنند. وی افزود: براساس توافق به‌عمل‌آمده میان ستاد توسعه فناوری‌های نرم و بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، شرکت‌های دانش‌بنیان منتخب در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند از مزایایی مانند شرکت در طرح‌های جایگزین به جای خدمت سربازی استفاده کنند.

چرا بازی رایانه‌ای مهم است؟

حجم گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای در جهان روز به روز در حال افزایش است. ۷۶ درصد از کل گردش مالی ۹۲ میلیارد دلاری نرم‌افزارهای حوزه تلفن همراه در سال ۲۰۱۸ به بازی‌های رایانه‌ای اختصاص یافت. درآمد یک بازی رایگان دیجیتال در سال ۲۰۱۸ بیش از دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که از مجموع درآمد یک میدان متوسط نفتی بیشتر است. این حوزه در ایران نیز رشد چشمگیری داشته است، براساس گزارش تهیه شده توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۳۹۶ از هر صد ایرانی، ۳۵ نفر بازیکن محسوب می‌شد و به این ترتیب حداقل ۲۸میلیون نفر در کشور جزو مخاطبان این حوزه محسوب می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها