داعش روی نوار زمان

نفرت 18 ساله

کد خبر: ۱۲۲۹۴۲۵

1999

ریشه داعش به «جماعت توحید و جهاد» می‌رسد که در این سال به رهبری ابومصعب الزرقاوی تأسیس شد.

۲۰۰۴
«جماعت توحید و جهاد» به شبکه القاعده پیوست و پس از آن به القاعده عراق معروف شد.

2006

این گروه که وارد جنگ با دولت عراق و نیروهای آمریکایی مستقر در عراق شده بود، در سال ۲۰۰۶ با چند گروه اسلامگرای دیگر ائتلاف کرد و «مجلس شورای مجاهدین» را تشکیل داد. در ۱۳ اکتبر، مجلس شورای مجاهدین به همراه چند گروه شورشی دیگر «حکومت اسلامی عراق» را تشکیل داد.

2010

ابوایوب المصری و ابوعمر بغدادی، دو رهبــر اصلی حکــومت اسلامی عــراق، ۱۸ آوریل این سال در عملیات ارتش آمریکا کشته شدند و ابوبکر بغدادی جایگزین آنها شد.

2013

با آغاز جنگ داخلی سوریه، نیروهای حکومت اسلامی وارد سوریه شدند و در هشتم آوریل نام «دولت اسلامی عراق و شام» را بر خود نهادند و از اینجا با نام مخفف داعش معروف شدند. آنها به‌سرعت، بخش‌هایی از شمال‌‌شرقی سوریه را تصرف کرده و شهر رقه را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند؛ سپس به عراق حمله کرده و رمادی و فلوجه را به قلمرو خود اضافه کنند.

2014
در ژوئن این سال، مهم‌ترین موفقیت داعش با تصرف موصل ـ دومین شهر بزرگ عراق ـ به‌دست آمد. گروه در ماه‌های بعد نیز پیشروی‌های زیادی داشت و حدود نیمی از خاک سوریه و بخش‌های شمال‌غربی عراق را به تصرف خود درآورد.

2015

داعش کنترل شهرهای سنجار و رمادی را در عراق از دست داد.

2017

جولای این سال موصل آزاد شد و دسامبر همان سال، بغداد پیروزی بر داعش را اعلام کرد. در ماه اکتبر هم داعش از رقه بیرون رانده شد. سردار قاسم سلیمانی، طی بیانیه‌ای نوشت که کار این گروهک به پایان رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها