jamejamnashriyat
کد خبر: ۱۲۲۹۲۴۶   ۲۸ شهريور ۱۳۹۸  |  ۰۰:۰۱

بررسی جذاب‌ترین خودروهای مفهومی که این روزها در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، تحسین بازدیدکنندگان و منتقدان را برانگیخته است

5 غول آینده‌نگر

نمایشگاه خودروی فرانکفورت که از 21 شهریور در آلمان در حال برگزاری است این روزها با معرفی چند نمونه از جذاب‌ترین خودروهای مفهومی خبرساز شده است. خودروهای مفهومی (کانسپت) اصولا به خودروهایی گفته می‌شود که خودروسازان مشهور و معتبر جهان می‌سازند تا از یک سو توان فنی خود را در طراحی‌های آینده‌نگرانه خودرو به رخ رقبا بکشند و از سوی دیگر با گرفتن بازخوردهای منتقدان و مشتریان، برای تعیین مسیر آینده تولیدات خود برای بازار قلق‌گیری کنند. تلاشی که برای طراحی این خودروها می‌شود و فناوری‌هایی که در مسیر تولید آنها به‌وجود می‌آید در آینده نزدیک در تولیدات این خودروسازان دیده می‌شود و در بلندمدت با تصحیحات و ارتقاهایی در محصولات آینده این خودروسازان جای خود را باز می‌کند. در واقع تولید خودروهای مفهومی، همچون زدن تیری با دو نشان است که هم به نفع تولید فناوری‌های کاربردی برای محصولات فعلی است و هم ذائقه مشتریان و بازار را می‌سنجد؛ چه آن‌که خودروهای مفهومی زیادی هم در یک قرن اخیر تولید شده که با عدم استقبال مشتریان در نمایشگاه‌ها، مهندسان را به این نتیجه رسانده که نباید آن نوع طراحی‌ها را در دستور کار خود قرار دهند. در ادامه پنج نمونه از جذاب‌ترین خودروهای مفهومی را بررسی می‌کنیم که همین روزها در فرانکفورت توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است. نمایشگاه خودروی فرانکفورت تا 31 شهریور میزبان بازدیدکنندگان است. پنجشنبه هفته آینده در همین صفحه به معرفی چند خودروی سواری و شاسی‌بلند از خودروسازان معتبر می‌پردازیم که به زودی قرار است راهی بازار شود. برای اطلاعات بیشتر درباره نمایشگاه امسال سری به وبگاه رسمی نمایشگاه به نشانی اینترنتی www.iaa.de بزنید.

ون ال‌سی‌وی
LCV VAN

یکی از خودروسازان لندن‌نشین که مالکیت آن را شرکت جیلی چین در اختیار دارد، محصول مفهومی خود را که خودرویی تجاری و سبک محسوب می‌شود، روانه نمایشگاه امسال کرده است.
این خودرو که شباهت فراوان به نمونه ونی دارد که در لندن به‌عنوان تاکسی استفاده می‌شود، مانند نسل قبلی خود از قلب تپنده‌ای استفاده می‌کند که محصول شرکت ولوو است. این سیستم یک موتور
5/1 لیتری بنزینی در کنار موتور الکتریکی است که مجموعه توان باتری آن 31 کیلووات ساعت ذکر شده است.
هنگام کار هر دو موتور، ال‌سی‌وی می‌تواند 607 کیلومتر پیمایش داشته باشد و در حالت تمام الکتریکی این میزان به 120 کیلومتر کاهش می‌یابد.
تاکنون جزئیات زیادی از این خودرو منتشر نشده و باید تا زمان عرضه آن در سال آینده منتظر بمانیم. اما مالکان شرکت ال‌ای‌سی‌وی (LEVC) ادعا می‌کنند ون جدید به اندازه خودروهای لوکس راحت است و از سامانه‌های ایمنی فعال متنوعی بهره می‌برد و همچنین به بالاترین استانداردهای ایمنی تصادف در جهان مجهز شده است.
جورج هافمن، مدیرعامل ال‌ای‌سی‌وی می‌گوید: «حمل‌ونقل شهری آینده پیش از این تغییرات سریعی را تجربه کرده و ما هم فرصتی طلایی برای ارائه محصولی جدید به بازار داریم. تقاضای زیادی برای ون‌های تجاری بدون آلایندگی و میان سایز وجود دارد و ال‌سی‌وی ما نیز راه‌حلی عالی برای شرکت‌های حمل‌ونقل است. این ون جدید خودرویی بادوام، قابل‌اعتماد، کم‌مصرف، کم‌هزینه و باکیفیت است. هدف ما نیز این است که در فهرست خودروهای تجاری سبز پیشروی بازار اروپا جایگاه خوبی داشته باشیم.»

مرسدس بنز ای.کیو.اس مفهومی
EQS Concept
این خودرو که نشانه‌ای از شکل و شمایل خودروهای لوکس آینده جاده‌هاست از ظاهری ساده اما گیرا بهره می‌برد که درون کابین آن سرشار از فناوری‌های نوین است.
این خودروی الکتریکی از مجموعه باتری صد کیلووات ساعتی استفاده می‌کند و پیشرانه‌ای با قدرت 476اسب بخار دارد. سازندگان این خودرو ادعا می‌کنند شتاب صفر تا 100 این خودرو کمتر از 5/4 ثانیه است و می‌تواند به حداکثر سرعت بالای 200 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. همچنین با هر بار شارژ، ای.کیو.اس می‌تواند 700 کیلومتر پیمایش مسیر داشته باشد.
از جمله ویژگی‌های ظاهری این خودرو می‌توان به چراغ‌های جلوی دیجیتالی آن اشاره کرد که هر کدام به ماژول‌های لنز هالوگرافیک مجهز بوده و با استفاده از کمربندهای نوری باعث ایجاد ترکیب نوری‌ای می‌شود که تقریبا هیچ محدودیتی ندارد. این فناوری محصولی است که قرار است در محصولات آینده مرسدس بنز به کار گرفته شود.
در طراحی قسمت عقب این خودرو خلاقیت نوآورانه‌ای صورت گرفته و 229 ستاره با نور جداگانه جاگذاری شده است. جلوپنجره ای.کیو.اس نیز با استفاده از همین قاعده از 118 لامپ جداگانه ال‌ای‌دی بهره می‌برد که سبب شده چهره‌ای سه‌بعدی به این خودرو ببخشد. داخل کابین این خودرو نیز شبیه قایق‌های لوکس است و روکش صندلی‌های آن از نوعی چرم مصنوعی خاص پوشیده شده است. جنس بدنه این خودرو نیز از میکروفیبر دینامیکی سفید باکیفیت بوده که جذابیت فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده است. همچنین سقف آن نیز ترکیبی از پلاستیک بازیافتی بوده که از زباله‌های دریاها ساخته شده است.

آئودی اِی‌آی تریل
Audi AI:Trail
اِی‌آی (Al) تریل کواترو خودروی آفرود الکتریکی است که از سوی شرکت آئودی در نمایشگاه فرانکفورت 2019 عرضه شد و با ظاهری شبیه خودروهای فیلم‌های علمی-تخیلی، پیش‌نمایشی از تغییرات طراحی شاسی‌بلندهای آینده این خودروساز مطرح آلمانی است. این خودرو چهارمین عضو خانواده خودروهای مفهومی ای‌آی آئودی است که اولین نمونه آن سال 1396/ 2017 معرفی شد.
این خودرو از یک موتور الکتریکی با قدرت ترکیبی 429 اسب بخار و گشتاور 1000 نیوتن‌متر بهره می‌برد که نیروی تولید شده به‌صورت مستقل به چرخ‌ها منتقل می‌شود. در این خودرو دیگر خبری از دیفرانسیل و اجزای وابسته به آن نیست. این خودرو در هر مرتبه شارژ می‌تواند بین 400 تا 500 کیلومتر در جاده‌های استاندارد و تا 250 کیلومتر در مسیرهای خارج از جاده حرکت کند. طبق اعلام سازندگان، حداکثر سرعت این خودرو نیز 130 کیلومتر در ساعت است. سقف این خودرو کاملا از شیشه ساخته شده و در داشبورد آن نیز اثری از صفحات نمایشی نیست و راننده می‌تواند تمام فرآیندهای کنترلی خودرو را روی گوشی تلفن هوشمند خود کنترل کند. از بارزترین تجهیزات به کار برده شده در این خودرو استفاده از پنج پهپاد است که می‌توانند با به پرواز درآمدن و با استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی مسیر تاریک مورد نظر راننده را در شب روشن کنند! همچنین راننده می‌تواند تصاویر گرفته شده از این پهپادها را با استفاده از گوشی تلفن همراه خود تماشا کند.

هیوندای ای‌وی45 مفهومی
Hyundai 45 EV Concept
این خودروساز بزرگ کره‌ای هم تلاش کرده است تا از غافله عقب نمانده و محصولی در سبد پرچمداران نمایشگاه فرانکفورت 2019 بگنجاند. مدل 45evokee یا EV که یک خودروی مفهومی است از بزرگ‌ترین محصول تاریخ هیوندای که نوعی کوپه مفهومی بود و در سال 1353/ 1974 رونمایی شد و عدد 45 نیز به افتخار گذشت 45 سال از زمان عرضه آن انتخاب شده است. همچنین عدد 45 در میزان زاویه بخش جلو و عقب این خودرو نیز به کار رفته و سبب ایجاد طرح الماس‌مانندی شده که گویا قرار است زبان طراحی آینده تمام محصولات این خودروساز باشد. علاوه بر این، هیوندای تلاش دارد میزان آینده‌نگری خود را در ساخت محصولات الکتریکی و میزان به کارگیری فناوری‌های خودران در قالب این محصول به نمایش بگذارد. کابین این خودرو منحصر به فرد است و به دلیل خودران بودن تلاش شده تا فضایی آرام‌بخش را با استفاده از طرح‌های مینیمالیستی و ترکیب چوب، پارچه و چرم برای سرنشینان ایجاد کند.

ب‌ام‌و کانسپت4
BMW Concept 4
ب‌ام‌و نیز در نمایشگاه فرانکفورت 2019 با معرفی کانسپت4 به استقبال نسل جدید محصولات ام 3 (M3)‌و ام 4 (M4) آمده است. این خودرو محصولی است که تلاش دارد نشان دهد زبان طراحی نسل جدید سری 4 تا چه اندازه می‌تواند با تغییر و تحول همراه باشد. در این نمونه جلوپنجره خودرو آن‌قدر بزرگ شده که دو کودک به‌راحتی می‌توانند از آن عبور کنند. این طراحی غیرمعمول آن‌قدر نظر منتقدان را به خود جلب کرد که سازندگان و طراحانش را وادار به صدور بیانیه کرد. آنها اعلام کردند جلوپنجره عمودی این خودرو هماهنگی بسیار خوبی با ابعاد نمای جلو داشته و در کنار آن نیم نگاهی نیز به مدل‌های کلاسیکی مانند 358 و سی‌اس‌آی3 (CSI3) داشته است. ب‌ام‌و در طول نمایشگاه از اعلام ویژگی‌های فنی کانسپت 4 خودداری کرده است، اما بعید به نظر نمی‌رسد که ام3 و ام4 به احتمال قوی از موتور 6 سیلندر 0/3 لیتری توئین توربویی بهره خواهد برد که در نمونه‌های قبلی ایکس3ام (X3M) و ایکس4ام (X4M) به کار گرفته شده بود و 473 اسب بخار قدرت دارد.

محمدرضا نجفی شاهکوهی

دانش

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چرا خوشحال نمی‌شویم؟!

چرا خوشحال نمی‌شویم؟!

آدم‌های دنیا به اندازه زیادی آب، غذا، اکسیژن و البته خبر مصرف می‌کنند. شاید فکر کنید این مورد آخری خیلی هم نیاز نیست، اما به همان اندازه که گرسنگی ما را به دنبال خودش می‌کشد، میل به دانستن هم ما را دنبال خودش می‌برد.

اما بایدن گفته است: می‌رویم!

اما بایدن گفته است: می‌رویم!

روس‌ها ششم دی‌ماه ۱۳۵۸ وارد افغانستان شدند و ۲۶ دی‌ماه ۱۳۶۷ خارج. طی ۹ سال بیش از یک میلیون نفر را کشتند. زیرساخت‌ها نابود شد.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر