همان‌طور که می‌دانید و شنیده‌اید درمانی برای عفونت‌های ویروسی که معمولا همزمان با سرد شدن هوا و آغاز فصل پائیز سر‌و‌کله‌شان پیدا می‌شود، وجود ندارد اما نکاتی هست که توجه به آنها می‌تواند در پیشگیری و درمان عفونت‌های ویروسی بسیار موثر باشد. این نکات عبارتند از:
کد خبر: ۱۲۲۸۴۷۲

* سعی کنید در این فصل تغذیه سالم و طبیعی داشته باشید و تا جای ممکن از سبزیجات و میوه‌های تازه فصل استفاده کنید.
* غذاهای بسته‌بندی از لحاظ ویتامین و مواد مورد نیاز بدن فقیر بوده و بدن را ضعیف کرده و مستعد بیماری می‌کند. پس تا جای ممکن از خوردن آنها پرهیز کرده و بیشتر از غذاهای سالم و مقوی خانگی استفاده کنید.
* اگر حساسیت فصلی ندارید درتهیه غذاها از ادویه تند استفاده کنید زیرا بدن را ضدعفونی کرده و در مقابل ویروس‌های فصلی ایمن می‌کند.
* از غذاهای شیرینی که با شکر تهیه شده باشد، کمتر استفاده کنید چون شکر عملکرد گلبول‌های سفید خون را در مقابل ویروس‌ها کم می‌کند.

سوپ مرغ و سبزیجات

مواد لازم:
سینه مرغ متوسط: یک عدد / هویج متوسط: یک عدد / کرفس: یک ساقه/ سیر: 2 حبه / گشنیز خرد شده: 2 قاشق غذاخوری / پیاز متوسط: یک عدد / نمک و آب لیموترش تازه: به میزان لازم
سینه مرغ را شسته، خرد کرده و کنار می‌گذاریم. پوست هویج را گرفته، خرد کرده و می‌شوییم. کرفس را خرد کرده و می‌شوییم. سیر و پیاز را پوست کنده و خرد می‌کنیم. گشنیز را هم پاک کرده، شسته و خرد می‌کنیم. همه مواد ذکر‌شده به جز گشنیز را در قابلمه مناسبی ریخته و یک لیوان آب جوش روی آنها ریخته و روی حرارت کم می‌گذاریم تا وقتی که همه مواد خوب بپزد. دراین مرحله سینه مرغ را از سوپ خارج کرده، ریش ریش کرده و دوباره در قابلمه می‌ریزیم سپس گشنیز و نمک را هم به سوپ اضافه کرده و بعد از چند دقیقه جوشیدن و مزه دارشدن قابلمه را از روی حرارت برداشته و با آبلیموی تازه سرو می‌کنیم. این سوپ، سرشار از ویتامین بوده و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی در ایام سرد سال گزینه مناسبی است.

آبنبات مخصوص

مواد لازم:
عسل طبیعی: 5 قاشق غذاخوری / لیموی تازه درشت: یک عدد / پودر میخک: یک قاشق چایخوری / پودر زنجبیل: نصف قاشق چایخوری / آب: نصف لیوان / نشاسته ذرت: به میزان لازم
لیمو را شسته، آب آن را همراه با پالپ گرفته و همراه پنج قاشق عسل، پودر میخک و پودر زنجبیل و آب در قابلمه مناسبی ریخته و روی حرارت کم می‌گذاریم و گاهی هم می‌زنیم تا ته نگیرد. قابلمه باید تا وقتی که حباب‌های ریز روی مایع جمع شود روی حرارت کم بماند. بعد روی کاغذ روغنی یا سینی مناسبی که کمی کف آن را چرب کرده ایم یک قاشق از مایع را می‌ریزیم اگر خودش را گرفت و سفت شد آبنبات آماده است اما اگر مایع شل بود باز هم باید بجوشد. وقتی به قوام رسید، مواد را با قاشق و با فاصله روی کاغذ روغنی یا سینی که کف آن را کمی چرب کرده‌ایم، می‌ریزیم و وقتی آبنبات‌ها سفت شد روی آنها کمی نشاسته ذرت می‌ریزیم تا به هم نچسبد سپس آنها را در ظرف مناسبی گذاشته و به مرور و در مواقع لازم استفاده می‌کنیم. این آبنبات خوش طعم در فصل پاییز و زمستان برای پیشگیری و بهبود سرماخوردگی بسیار موثر و مفید است.

دمنوش مخصوص

مواد لازم:
ریحان خشک: یک قاشق غذاخوری / کاکوتی: یک قاشق غذاخوری / مرزنجوش: یک قاشق غذاخوری / ناخنک: یک قاشق غذاخوری / بنفشه: یک قاشق غذاخوری / آویشن: یک قاشق غذاخوری / بادرنجبویه: یک قاشق غذاخوری / زنجبیل ترجیحا تازه: یک تکه کوچک / غنچه گل‌محمدی: به تعداد لازم / عسل طبیعی یا نبات: به میزان لازم
یک قاشق پودر ریحان خشک، کاکوتی، مرزنجوش، ناخنک، بنفشه، آویشن و بادرنجبویه را در ظرف مناسبی ریخته و خوب با هم مخلوط می‌کنیم. (همه مواد باید پودر باشند)مخلوط به دست آمده را در ظرف شیشه‌ای ریخته و روزی یک تا دوبار، دو قاشق غذاخوری از آن را همراه با یک تکه زنجبیل و یک غنچه گل‌محمدی در یک لیوان آبجوش ریخته وخوب هم می‌زنیم سپس یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی یا یک تکه نبات در آن انداخته و در لیوان را می‌گذاریم تا مواد دم بکشد. بعد از این که دمکرده‌مان کمی خنک شد آن را میل کرده و خود را دربرابر بیماری‌های فصل پاییز و سرما ایمن می‌کنیم.

مژده مظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها