خب، این فیلم «رستاخیز» هم عجب سرنوشت تلخ و عجیب و غریبی پیدا کرد و بعد از این همه سال بلاتکلیفی، تکلیف آن بدجوری روشن شد! انتشار نسخه قاچاق و با دوبله عربی این فیلم در فضای مجازی و یوتیوب باعث غافلگیری برخی اهالی سینما و رسانه و مخاطبان سینمایی شد و بلافاصله این سؤال مطرح شد که این نسخه چطور لو رفته و به این شکل پخش شده است.
کد خبر: ۱۲۲۸۲۴۹

در حالی که حتی خود سازندگان فیلم از جمله احمدرضا درویش، کارگردان اثر هم از نحوه انتشار چنین نسخه‌ای بی اطلاع بودند و حتی غافلگیر شده بودند، گمانه‌زنی‌هایی درباره این‌که پخش رستاخیز احتمالا ارتباطی با عوامل فیلم از جمله کارگردان و تهیه‌کننده دارد هم مطرح است که درویش در گفت‌وگو با جام‌جم قویا آن را تکذیب کرد.
با این حال باتوجه به برخی اظهارنظرها و اطلاعات، به نظر می‌رسد سرنخ لو رفتن و انتشار این نسخه باکیفیت و بدون ممیزی از رستاخیز در خود عراق باشد؛ یعنی همان جایی که قصه حوادث فیلم در آن سرزمین رخ داده است. چرا که با نگاهی به اخبار مرتبط با رستاخیز درمی‌یابیم که اولین نمایش خارجی فیلم در افتتاحیه جشنواره فیلم بغداد در مهر 94 بود که بازتاب خوبی در برخی رسانه‌های این کشور داشت و پیش‌بینی شد که فیلم اکران سراسری موفقی در عراق داشته باشد. اما بعدها خبری از اکران رستاخیز در عراق منتشر نشد و حتی به نظر می‌رسد حرف‌های تهیه‌کننده فیلم که شهریور 96 خبر از اکران این فیلم در کشورهای عراق، لبنان، ترکیه، آذربایجان، قطر و عمان داده بود هم رنگ واقعیت به خود نگرفته باشد و این اظهارات در حد ترفندهایی تبلیغاتی باقی ماند.
باز با استناد به خود اخبار مرتبط با رستاخیز، این فیلم چند بار دیگر و در قالب جشنواره‌های غدیر شهر نجف و نهج شهر کربلا به نمایش درآمد و حتی در جشنواره غدیر از درویش، کارگردان رستاخیز تجلیل شد و فرهاد قائمیان و فریبا کوثری، دو نفر از بازیگران این اثر هم جایزه ویژه دریافت کردند.
همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، باوجود نمایش چندباره و جشنواره‌ای رستاخیز در کشور عراق، احتمالا یکی از دست‌اندرکاران همین جشنواره‌ها که نسخه‌های دوبله عربی فیلم را دراختیار داشتند و به نمایش گذاشتند، به قصد یا از روی ناآگاهی، اقدام به انتشار نسخه‌ای از فیلم در فضای مجازی کرده و چنین دسته گلی به آب داده است.
این سوءظن را عجالتا داشته باشید تا اگر بعدا کاشف به‌عمل آمد، کار، کار عراقی‌ها نبوده و دست خود ایرانی‌ها در کار بوده، عذرخواهی و دلجویی ما به راه باشد!


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها