11 شرکت فعال رسانه‌ای در فضای اینترنت، مجوز گرفتند

ساماندهی با چاشنی حمایت

در سال‌های اخیر شرکت‌های متعددی در فضای مجازی فعال شده‌اند و کارشان تولید و عرضه محتوای رسانه‌ای است؛ مثلا شبکه‌های نمایش فیلم و سریال، موسیقی یا محتوای علمی و اجتماعی. این شرکت‌ها به منظور ادامه فعالیت در فضای رسانه‌ای باید از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، مجوز بگیرند. روز گذشته مجوز 11 شرکت رسانه‌ای در مراسمی با حضور دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، مهندس حمید فرهنگ مدیر اپراتور همراه اول، دکتر سیدصادق امامیان رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و مدیران و مسؤولان این سازمان، به نمایندگان شرکت‌ها ارائه و فرصتی فراهم شد تا مسؤولان از برنامه‌های سازمان تنظیم مقررات بگویند و این‌که هدف محدود کردن شرکت‌های رسانه‌ای نیست، بلکه ساماندهی و حمایت از این شرکت‌ها مد نظر قرار گرفته و برنامه‌هایی برای ارتقای فعالیت‌های رسانه‌ای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۲۲۵۸۷۳

نجات از دنیای مجازی
دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهشگر ارتباط و نویسنده کتاب
جهانی شدن، درباره رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و آینده این رسانه‌ها و فضای وب، به نکاتی اشاره کرد با این امید که همدلی و همراهی فعالان رسانه‌ای و ساماندهی به این رسانه‌ها، امکانی فراهم کند که فضای اینترنت نظام‌مندتر شود.
دکتر عاملی در آغاز اشاره کرد که فضای مجازی در جهان چهار میلیارد و 300 میلیون نفر کاربر دارد و ایران براساس آخرین محاسبه که مربوط به یک ماه پیش است 76 درصد نفوذ فضای مجازی و 62 میلیون نفر کاربر در فضای مجازی دارد و در ادامه به ذکر چند نکته درباره فضای مجازی و مفهوم فراگیری پرداخت.
براساس اظهارات رئیس شورای عالی فضای مجازی، مدیریت جهانی که از کمپانی‌های بزرگ پورنوگرافی، قمار، فروش بدن تا کمپانی‌های تولید محتوای علمی، موسسات فکری و فرهنگی که تولید محتوای مثبت و مفید در آن حضور دارند، ساده نیست و به مدیریت جهان واقعی می‌ماند یا حتی دشوارتر.
اما با این حال دکتر عاملی تاکید کرد عمل مثبت جهان مجازی، خیلی بزرگ‌تر از عمل منفی آن است و مسأله این است که جهان محتوایی ما در ایران به فاضلاب غرب وصل شده و دارد از آن زیان می‌بیند.
رئیس شورای‌عالی فضای مجازی ضمن این‌که توجه فعالان رسانه‌ای را به این موارد جلب می‌کرد، ماهیت دیجیتال که هر تغییری را ممکن می‌کند، ماهیت ترکیب که هر اتصالی را مقدور می‌سازد، ماهیت چندرسانه‌ای بودن و امکان تعاملی بودن فضای مجازی و نیز اینترنت همه چیزها را توضیح داد و اظهار امیدواری کرد با همکاری فعلان این حوزه بتوان از توانمندی‌های آن بهره برد و از نگاه حمایتی و همکاری در سازمان‌های متولی خبر داد. دکتر عاملی یادآور شد: در جهان مجازی سلسله مراتب وجود ندارد و تبدیل به چینش همه چیز به یک‌جا شده است که توحید معناداری از آن شکل می‌گیرد و تحقق توحید علمی محسوب می‌شود.
یک مراسم نمادین
دکتر سیدصادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، مراسم اعطای مجوز به 11 شرکت رسانه‌ای فعال در حوزه فضای مجازی را یک اتفاق نمادین توصیف کرد. او معتقد است اعطای مجوز آغاز کار است و در همین زمینه به تشریح برنامه‌های این سازمان پرداخت.
دکتر امامیان گفت: شاید اعطای مجوز فی‌نفسه چندان مهم نباشد. مهم این است که حاکمیت عزم افراد و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها روی تولید و عرصه محتوای رسانه‌ای را ارج می‌نهد، برای آن برنامه‌ریزی کرده و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر را تاسیس کرده که به فعالان این حوزه تسهیلات بدهد.
به گفته دکتر امامیان، این برنامه‌ها توسط سازمان صدا و سیما اجرایی و ترکیبی از انواع مجوزها از جمله موقت و دائمی به شرکت‌ها ارائه می‌شود، به علاوه به خدماتی چون آموزش کمیته‌های تخصصی اشاره کرد.
دکتر امامیان در پایان تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم با شرکت‌های فعال، تعامل همگرایی داشته باشیم و کشور از این همگرایی سود ببرد. مجوز نباید به معنای محدودیت باشد و طبیعی است چارچوب ایجاد می‌کند. تجربه نشان داده مدیران شرکت‌های صوت و تصویر فراگیر بیشتر از هر کسی نگران چارچوب‌ها هستند، چرا که هم دغدغه فرهنگی دارند و هم دغدغه‌های تجاری که دقت آنها را درباره مسائل محتوایی افزایش می‌دهد. در این مراسم، مجوز رسمی فعالیت این شرکت ها به نمایندگان آنها اهدا شد: آوندایده، شهرانه، تلکسیران، ایران نما، تماشاخونه، نوا،گپ فیلم ، پترولیوم، نارنجی تی وی، راش فیلم، کشاورز پلاس

برنامه‌های ویژه برای رسانه‌های مجوزدار

به علاوه این‌که مجوز دادن به رسانه‌های فعال اینترنتی فقط یکی از برنامه‌ها و اقدامات سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر است. این سازمان برنامه‌های دیگری برای شرکت‌های رسانه‌ای بر بستر اینترنت تدارک دیده که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:
ساماندهی حوزه صوت و تصویر و نظارت بر فعالیت آن.
قرار گرفتن شرکت‌های مجاز رسانه‌ای در زیر مجموعه علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان شرکت‌های خلاق و دریافت تسهیلات از این معاونت.
تهیه و تولید سه ویژه‌برنامه با حضور مدیران رسانه‌های فراگیر و پخش از شبکه نسیم.
پخش رپرتاژهای خبری به منظور معرفی رسانه‌های فراگیر خبری در رسانه ملی.
تشکیل کمیته‌های تخصصی از جمله کمیته‌های محتوا، آموزش، اقتصاد و تنظیم مقررات برای.
تصمیم‌گیری درباره فعالان این حوزه با حضور و بر اساس برآیند نظرات خود فعالان این عرصه.
تشکیل نهاد خود تنظیم‌گر به عنوان بازوی اجرایی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها