نگاهی به سیستم‌عامل جدید هوآوی

آهنگ موزون یک سیستم‌عامل

جنگ اقتصادی این روزهای چین و آمریکا در حوزه‌های مختلف تاثیرگذار بوده است، اما شاید در نگاه اول کمتر کسی فکر می‌کرد تحریم‌های آمریکا علیه چین موجب شود محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هم تحت تاثیر قرار گیرند. چندی پیش در پی صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا، شرکت‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آمریکایی اعلام کردند خدمات محدودتری نسبت به قبل به شرکت‌های چینی ارائه می‌دهند و همین باعث شد کشور چین برنامه‌های خود را تغییر دهد تا بتواند جلوی تحریم‌های اولیه و تحریم‌های احتمالی آتی قدرت مقابله داشته باشد. هوآوی هفته گذشته سیستم‌عامل جدید خود را با نام هانگ منگ برای همه دستگاه‌ها معرفی کرد، سیستم‌عاملی که در صورت قطع همکاری اندروید با هوآوی ممکن است روی گوشی‌های این شرکت نیز دیده شود.
کد خبر: ۱۲۲۳۸۵۹

خودکفایی چینی
هانگ منگ یا هارمونی، نام اولین سیستم‌عاملی است که چینی‌ها برای جایگزینی دیگر سیستم‌های‌عامل در حال توسعه آن هستند. چینی‌ها مدعی شده‌اند از سال 2012 دنبال توسعه یک سیستم‌عامل بومی بودند که بتوانند به جای دیگر سیستم‌های عامل در دستگاه‌های مختلف از آن استفاده کنند. هارمونی این‌روزها قد علم کرده و به‌عنوان یک سیستم عامل برای پشتیبانی از تمام سناریوهای ممکن در حال توسعه است. تولیدکنندگان این سیستم‌عامل مدعی شده‌اند هارمونی فقط یک جایگزین برای اندروید نیست و از آن می‌توان روی دستگاه‌های مختلف مثل تلویزیون‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و حتی دستگاه‌های اینترنت اشیاء استفاده کرد.
اولین نگارش هارمونی برای تلویزیون‌های هوشمند به بهره‌برداری رسیده و تست شده است. این سیستم‌عامل در کانادا، مکزیک، اسپانیا، کره جنوبی، استرالیا، نیوزیلند، پرو، ترکیه و فیلیپین به ثبت رسیده است. هانگ منگ در دسته‌بندی سیستم‌عامل قرار گرفته و در توضیحات آن اشاره شده که می‌تواند روی دستگاه‌های مختلف اجرا شود.

رقابت با غول‌ها
جدای سخت‌افزار، سال‌هاست صنعت نرم‌افزار شاهد ظهور و محو شدن بسیاری از برندهای مختلف بوده و در هر حوزه یکی دو شرکت بزرگ به‌عنوان رهبر بازار به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اگر نگاهی گذرا به سیستم‌های‌عامل داشته باشیم درمی‌یابیم که حضور سیستم عامل ویندوز مایکروسافت به‌عنوان سیستم‌عامل موفق بر کسی پوشیده نیست. اگرچه در سال‌های حضور این سیستم‌عامل، دیگر سیستم‌های‌عامل چون مک، لینوکس و حتی در سال‌های اخیر کروم سعی در گرفتن سهم از بازار داشته‌اند، اما همچنان ویندوز مایکروسافت در حوزه پی‌سی و لپ‌تاپ پیشتاز است.
هوآوی که در کنار تولید گوشی به تولید لپ‌تاپ هم روی آورده است، حالا نگران است نتواند تجهیزات سخت‌افزاری خود را با سیستم‌عامل مناسب روانه بازار کند. باید دید آیا هارمونی می‌تواند جایگزین مناسبی برای ویندوز باشد یا خیر.
از سوی دیگر سیستم‌عاملی که بیشترین سهم از بازار تلفن‌های همراه و تبلت را دارد، اندروید است. چند سالی است که اندروید توانسته با داشتن این سهم کاربران را بیش از پیش به سمت خود سوق دهد. در این مدت شرکت‌های مختلفی چون سامسونگ سعی داشتند با راه‌اندازی سیستم‌عامل جدید گوی سبقت را از گوگل گرفته و کاربران را به استفاده از برنامه‌های تلفن‌همراه که در اپ استور خودشان است سوق دهند، اما نتایج تمام این تلاش‌ها نشان داده که حتی ویندوز که در بحث لپ‌تاپ و رایانه‌های شخصی رهبر بازار است و بیشترین سهم را دارد در بخش گوشی‌های همراه نتوانسته سهم خوبی را کسب کند و بسیاری از شرکت‌هایی که از ویندوزفون به‌عنوان سیستم‌عامل استفاده می‌کردند، دیگر از آن استفاده نمی‌کنند و به اندروید روی‌آورده‌اند. اگر بخواهیم عوامل این موضوع را بررسی کنیم، احتمالا مهم‌ترین عامل، وجود نرم‌افزارهای جانبی است که گوگل روی اندروید ارائه می‌دهد. به عنوان مثال دو خدمت ساده گوگل مانند ایمیل و گوگل داک می‌تواند افراد را به این سیستم‌عامل بسیار علاقه‌مند کند، چراکه روزانه بسیاری از کارهای شخصی و اداری روی همین دو خدمت در سراسر جهان انجام می‌شود.
این اتفاقات موجب شده در حال حاضر بسیاری از برنامه‌های تلفن‌همراه روی این بستر توسعه یافته باشند و همین امر احتمال ظهور یک سیستم‌عامل جدید و موفقیت را بسیار کم کرده است. حالا هوآوی در مسیری قرار گرفته که باید اول یک سیستم‌عامل مناسب با گوشی‌های همراه ارائه کند و دوم بتواند توسعه‌دهندگان را به سمت تولید برنامه‌های متناسب با سیستم‌عامل جدید خود سوق دهد. هوآوی در حال حاضر سهم زیادی از فروش گوشی در جهان دارد و طبق آمارهای جدید بیش از ۲۰ میلیون تلفن‌ همراه فروخته است. هوآوی قصد دارد بعد از نهایی کردن نگارش اولیه هارمونی برای تلفن همراه، یک میلیون گوشی با این سیستم‌عامل را عرضه کند که احتمالا بیشترین استفاده‌کنندگان آن چینی‌ها هستند.

ویژگی‌های هارمونی
اولین ویژگی و تفاوت اساسی هارمونی با اندروید در هسته یا کرنل آن است. سیستم‌عامل اندروید از کرنل یا هسته لینوکس بهره می‌برد، در حالی که هارمونی در حال توسعه کرنل جدید برای سیستم‌عامل خود است. به گفته کارشناسان و ادعای مدیران هوآوی، این هسته بسیار از هسته لینوکس سریعتر است و 7/25درصد در پاسخگویی و 6/55درصد در نوسانات پاسخگویی با سرعت بالاتری عمل می‌کند. ویژگی مهم دیگری که از نظر تئوری می‌توان برای این سیستم‌عامل متصور شد سرعت بالای اجرای برنامه‌هاست که باید تا زمان دقیق عرضه و اولین آ‌زمایش‌ها منتظر بمانیم. البته گفته می‌شود این سرعت فقط در اجرای نرم‌افزار‌هاست و در مواردی چون کار با فایل‌ها و استفاده از حسگرها و امکانات گوشی تفاوت چندانی بین هارمونی و اندروید دیده نخواهد شد.
هارمونی امکان دسترسی به روت سیستم را به کاربران نمی‌دهد و از این‌رو شبیه برخی نگارش‌های اندروید است. این سیستم‌عامل در حال حاضر امکان اجرای برنامه‌های اندروید را ندارد و این شاید یکی از مشکلاتی باشد که ممکن است از محبوبیت هارمونی کم کند. هوآوی برای رفع این مشکل و اطمینان دادن به توسعه‌دهندگان در حال حاضر SDKهایی آماده کرده است که توسعه‌دهندگان بتوانند برنامه‌های خود را با کمی تغییرات برای هارمونی آماده کنند. همچنین هوآوی در تلاش است با بهینه‌سازی SDK خود امکاناتی را برای توسعه‌دهندگان ایجاد کند که تنها با یک بار کامپایل جدید بتوانند برنامه‌های تحت سیستم‌عامل اندروید را به برنامه‌های تحت سیستم‌عامل هارمونی تبدیل و آن را روی App gallery Huawei منتشر کنند.
هنوز اطلاعات کاملی در مورد ویژگی‌های دقیق هارمونی منتشر نشده است، ولی مدیران هوآوی معتقدند این سیستم‌عامل جایگزین اندروید نیست و فعلا اولین انتخاب آنها برای گوشی‌های تولیدی اندروید است، اما هر زمان که اندروید و گوگل خدمات خود را برای چین محدود کرده هوآوی هارمونی را جایگزین اندروید خواهد کرد.

تلویزیون یا گوشی هوشمند
honor vision و honor vision pro دو تلویزیونی هستند که برای اولین بار از سیستم‌عامل اختصاصی هوآوی یعنی هارمونی استفاده می‌کنند. هوآوی خبر داده که در‌صورت دریافت بازخورد مناسب از این تلویزیون‌ها احتمالاً تمام تلویزیون‌های تولیدی خود را با همین سیستم‌عامل به بازار عرضه خواهد کرد. از‌سوی دیگر اولین گوشی هوآوی با سیستم‌عامل هارمونی به زودی به بازار عرضه خواهد شد.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با توجه به ادعاهای تولیدکنندگان هارمونی مبنی بر این‌که سرعت این سیستم‌عامل بسیار بالاتر از سیستم‌های عامل اندروید و آی‌اواس است، اما این سیستم‌عامل نمی‌تواند جای خود را بین کاربران در سراسر جهان باز کند. هوآوی اعلام کرده اگرچه این روزها تلویزیون و گوشی‌های دارای سیستم‌عامل هارمونی برای کاربران چینی عرضه می‌شود، ولی برنامه بلند‌مدت هارمونی عرضه در سراسر جهان است.

تکلیف کاربران ایرانی
در میان کاربران بی‌شمار گوشی‌های هوآوی، تعداد تلفن‌های همراه فروخته شده به کاربران ایرانی هم کم نیست و تنش‌ها بین آمریکا و چین ممکن است نگرانی‌هایی برای کاربران ایرانی هم داشته باشد. با توجه به قیمت مناسب گوشی‌های هوآوی نسبت به دیگر محصولات، استقبال کاربران ایرانی به این محصول هم بد نبوده است، اما باید گفت با توجه به این‌که تاکنون خبری مبنی بر عدم دسترسی کاربران فعلی به خدمات ارائه شده گوگل و اندروید منتشر نشده، جای نگرانی برای کاربران ایرانی نیست. البته در‌حال حاضر هم برندهای دیگری در بازار وجود دارند که به طور معمول به برنامه‌های اصلی گوگل روی اندروید دسترسی ندارند، ولی کاربران ایرانی با استفاده از راهکارهای جایگزین توانسته‌اند به این برنامه‌ها وصل شده و از آنها استفاده کنند. سوال مهمی که این‌روزها مطرح شده این‌است که تکلیف گوشی‌های قبلی هوآوی که از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کردند، چه خواهد شد؟ مسؤولان و توسعه‌دهندگان اندروید اعلام کرده‌اند به‌روزرسانی و پشتیبانی از گوشی‌های قبلی همچنان ادامه دارد و بنا نیست ارائه خدمات به مشتریان قبلی قطع شود. البته در صورتی که این خدمات توسط گوگل ارائه نشود، با توجه به این‌که این سیستم‌عامل متن باز است احتمالا با یک فاصله زمانی کوتاه هوآوی به‌روزرسانی‌های گوشی خود را برای کاربران قدیمی ارائه خواهد داد.

محسن سمسارپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها