وقتی بزرگ‌ترین سرویس اشتراک‌گذاری توسعه‌دهندگان، درهایش را به روی ایرانی‌ها می‌بندد

میزبان دردسرساز

هفته گذشته برای بسیاری از توسعه‌دهندگان ایرانی، هفته ناخوشایندی بود، چراکه شرکت گیت‌هاب حساب کاربران ایرانی را از دسترس خارج کرد و دسترسی آنها به کدهایشان را بست. گیت یک سرویس ارائه‌دهنده سیستم سورس کنترل گیت است. سیستم سورس کنترل گیت به توسعه‌دهندگان این اجازه را می‌دهد تا کدهای خود را روی سرویس ابری ذخیره کنند و روی تمام تغییرات، نسخه‌ها و مدیریت پروژه کنترل داشته باشند. این سرویس آنقدر کارآمد و استاندارد است که هر توسعه‌دهنده حرفه‌ای باید حتما سراغ آن برود. اطلاعات شما می‌تواند به‌صورت خصوصی یا عمومی در گیت‌هاب یا سرویس‌های مشابه ذخیره شود. مشکلی که برای کاربران ایرانی پیش آمده دسترسی به بخش خصوصی است. حالا کاربران ایرانی باید برای دسترسی به کدهای خود آنها را به صورت عمومی درآورند و بعد از ذخیره‌سازی به طور کلی از روی گیت‌هاب پاک کنند. این تصمیم عجیب و مخرب گیت‌هاب امنیت کدها و پروژه‌های ایرانی را به‌شدت به خطر می‌اندازد و میلیون‌ها کاربر گیت‌هاب می‌توانند در همان لحظه پروژه‌های کاربران را تصاحب کنند، اما چه چیزی باعث شده است که سرویس‌های دیگری مانند گیت‌لب و بیت‌باکت و سورس فرج نتوانند جای گیت‌هاب را پر کنند؟ در این اینفوگرافیک می‌خواهیم بیشتر از قبل با سرویس گیت‌هاب و دلیل اهمیت آن آشنا شویم.
کد خبر: ۱۲۲۱۳۹۷

فراوانی زبان کدهای منتشر شده در گیت‌هاب

Javascript

Java

ruby

php

37,000,000

طبق اعلام رسمی سایت گیت‌هاب در می‌ 2019، این سرویس بیش از 37میلیون کاربر داشته است. جالب این‌که به دعای خود گیت‌هاب، نزدیک به 98درصد کاربران گیت‌هاب، حساب‌های کاربری واقعی هستند و حدود 95درصد کاربران، تکراری نبوده و با دو یا چند ایمیل متفاوت در گیت‌هاب عضو نشده‌اند.

فراوانی کاربران گیت‌هاب در جهان

از۵ میلیون کاربر بالا

از۵ میلیون تا 5/2میلیون کاربر

از 5/2میلیون تا یک میلیون کاربر

از یک میلیون تا ۲۵۰ هزار کاربر

از ۲۵۰هزار تا ۱۰۰ هزار کاربر

از ۱۰۰هزار تا ۲۵ هزار کاربر

کمتر از25هزار کاربر

100,000,000

در حال حاضر بیش از صد میلیون ریپازیتوری در گیت‌هاب ایجاد شده است. از میان این صد میلیون ریپازیتوری 28 میلیون آن به‌صورت خصوصی است. ریپازیتوری مانند یک فولدر برای ذخیره کدهای کاربران است. معمولا برای هر پروژه یک ریپازیتوری در نظر گرفته می‌شود. ریپازیتوری‌هایی که به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند مانند یک کتابخانه بسیار غنی برای توسعه‌دهندگان هستند.


Alexa

49

با وجود این‌که گیت‌هاب یک سایت تخصصی برای توسعه‌دهندگان است و کاربران عادی اینترنت استفاده خاصی از آن ندارند، اما رتبه چهل و نهم را در میان سایت‌های جهان از نظر بازدید روزانه و وب‌سایت الکسا دارد. این آمار نشان از محبوبیت گیت‌هاب بین توسعه‌دهندگان است.

Microsoft

7.5

میلیارد دلار

شرکت مایکروسافت در سال 2018 گیت‌هاب را به‌قیمت 5/7 میلیارد دلار خرید.
مایکروسافت به مدت سه سال دنبال خرید گیت‌هاب بود و سرانجام گیت‌هاب موافقت کرد با حفظ اختیارات و برندش سهام خود را به مایکروسافت واگذار کند.

2008

سال 2008 یعنی 11 سال پیش شرکت گیت‌هاب فعالیت خود را به‌عنوان یک سرویس سیستم سورس کنترل گیت آغاز کرد. سرویسی که خیلی زود بین توسعه‌دهندگان محبوب شد.

2011

سال 2011 تعداد کاربران گیت‌هاب به ده میلیون رسید. این یک رکورد دست‌نیافتنی بین سرویس‌دهندگان گیت به حساب می‌آمد. گیت‌هاب خود را به عنوان یک مرجع اصلی اثبات کرد.

2015

رتبه سایت گیت‌هاب در سال 2015 برای اولین بار بین صد سایت اول الکسا از نظر بازدید قرار گرفت. تعداد دانلودها از سایت گیت‌هاب به روزی ده میلیون رسید تا باز هم رکوردی جدید ثبت شود.

2018

سال 2018 بعد از سه سال تلاش سرانجام مایکروسافت شرکت گیت‌هاب را تصاحب کرد تا فصل جدیدی در گیت‌هاب آغاز شود. چند ماه بعد مایکروسافت بخش خصوصی گیت‌هاب را رایگان کرد.

2019

شرکت گیت‌هاب به دلیل تبعیت از قوانین تجارت خارجی آمریکا، دسترسی کاربران ایرانی را به حساب‌های کاربریشان بست تا علاوه بر عدم استفاده از فضای خصوصی گیت‌هاب حتی به کدهای خودشان هم دسترسی نداشته باشند.

چرا گیت‌هاب ورودکاربران ایرانی را ممنوع کرده است؟

سرویس گیت‌هاب با ارسال یک ایمیل به کاربران ایرانی به آنها اطلاع داد که دسترسی آنها به ریپازیتوری‌های خصوصی‌شان بسته شده است. این اقدام در شرایطی رخ داد که گیت‌هاب هیچ اطلاع و هشدار قبلی به کاربران نداده بود و کاربران ایرانی بدون این‌که امکان برداشتن کدهایشان را داشته باشند دسترسی خود را از دست دادند. مدیر‌عامل گیت‌هاب در حساب توییتر خود دلیل این اقدام را قوانین آمریکا درخصوص تحریم‌های ایران اعلام کرد. جالب این‌که در قوانین گیت‌هاب آمده این سرویس هیچ‌تضمینی در‌خصوص از دست رفتن یا ایراد پیدا کردن کدهای کاربران ندارد، اما هر دوی این دلایل، اقدام بدون هشدار و ناگهانی گیت‌هاب را توجیه نمی‌کند، چرا که گیت‌هاب یک سرویس رایگان است و کاربران ایرانی هم در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار ندارند. همچنین قانون گیت‌هاب درخصوص عدم گارانتی کدها برای زمانی است که اتفاق یا مشکلی پیش بیاید، نه این‌که به‌صورت عمد این دسترسی از جانب سرویس‌دهنده مسدود شود. البته دو روز بعد گیت‌هاب این امکان را ایجاد کرد که کاربران ایرانی، ریپازیتوری‌های خود را به‌صورت عمومی درآوردند و کدهای خود را دانلود کنند، اما همان‌طور که گفتیم این کار امنیت اطلاعات کاربران را در پایین‌ترین سطح ممکن قرار می‌دهد و حتی می‌تواند باعث شکست کسب‌وکارهای کوچک زیادی شود.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها