در اسلام توصیه‌های بسیار زیادی به سفر وجود دارد. از آیه «سیرو فی الارض» گرفته تا آن حدیث پیامبر که می‌گوید برای کسب علم حتی اگر لازم است به چین بروید. اینها نشان می‌دهد سفر کردن در دین اسلام با توجه به انگیزه‌ها و دلایلش امری است که توصیه شده اما با این حال هیچ‌کدام از این سفرها واجب نیستند.
کد خبر: ۱۲۱۹۴۱۹

نهایتا شاید مثل سفرهای زیارتی مستحب باشند. سفرهایی مثل زیارت کربلا که تقریبا همه معصومین بعد از امام حسین(ع) به آن اشاره کردند و از مردم خواستند تا این زیارت مهم را تجربه کنند. البته با همه این توصیه‌ها و احادیث در مورد رفتن به زیارت قبر امام حسین(ع) یا حتی قبور سایر ائمه و امامزادگان باز هم هیچ‌کدام از این سفرها واجب شرعی نیستند.

تنها سفری که در اسلام واجب به حساب می‌آید سفر حج تمتع است. سفری که آن‌ هم شرایط مخصوص به خود را دارد و برای همه واجب نیست. شرایط خاصی وجود دارد که اگر مسلمانان به آن شرایط برسند باید راهی این سفر شوند.
این اجبار برای زیارت خانه خدا و سفر حج، با آن اعمال سخت و طاقت‌فرسایش نشان از اهمیت این سفر و در واقع اهمیت این تجربه دارد.
تجربه‌ای که به خاطر شرایط اقتصادی و رابطه‌ای که با کشور عربستان داریم شاید برای هر کسی رخ ندهد. به همین خاطر در این شماره از ضمیمه چمدان اکثر مطالب را به «حج» اختصاص دادیم تا با استفاده از محصولات فرهنگی همسفر حجاج شویم. در کنار این محصولات به رخدادهایی فرهنگی که در حوزه عامه و مرتبط با حج رخ می‌دهد پرداختیم و سراغ یکی از حاجیه‌ خانم‌های جوان ایرانی را گرفتیم تا برایمان مطلبی در مورد سفرش بنویسد.
امیدواریم از این شماره لذت ببرید و بتوانید با استفاده از «چمدان» به شکل مجازی همسفر حجاج باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها