گزارش جام‌جم از نشست رسانه‌ای محله گل و بلبل که بعد از 3 فصل به پایان رسید

قصه ما راست بود!

نزدیک به 20 سال است که داریوش فرضیایی یا همان عمو پور‌نگ خودمان جزء جدانشدنی برنامه‌های کودک و نوجوان شده و خیلی‌ها از او و برنامه‌هایش خاطره‌ها دارند و با آن روزگار گذرانده‌اند‌. این روزها هم به تازگی آخرین قسمت‌های فصل سوم «محله گل و بلبل» بعد از صد قسمت به روی آنتن رفت و مدتی است که «دوقلوها» با حضور عموهای فیتیله‌ای جایگزین آن شده است. با پایان این فصل که ظاهرا تا برطرف شدن داستان بودجه، اختتامیه فعالیت این گروه در تلویزیون محسوب می‌شود؛ روز گذشته عوامل این مجموعه با حضور در مرکز روابط عمومی سازمان، با مردم صحبت کردند و در ادامه هم نشست خبری برگزار شد که در آن به سوالات اصحاب رسانه پاسخ دادند.
کد خبر: ۱۲۱۹۰۹۴

از حدود 9 صبح اغلب اعضای محله گل بلبل مثل عموپورنگ (داریوش فرضیایی)، باباایاز (ابراهیم شفیعی)، مامان نیاز (نعیمه نظام دوست)، فرهاد بشارتی، سیدآرش میراحمدی، امیر سهیلی مرضیه صدرایی به همراه مسلم آقاجان‌زاده (تهیه‌کننده) محمد و احمد درویش‌علیپور (نویسنده و کارگردان‌) پای تلفن‌های روابط عمومی نشستند و با مخاطبانشان مستقیم صحبت کردند.
میزان استقبال مردم جزو اتفاقات جالبی بود که از تعداد تماس‌ها و ذوقشان بابت این گپ و گفت‌ها به چشم می‌خورد. در بین تماس‌ها سوالات جالبی به چشم می‌خورد، مثلا وقتی صدای خنده نعیمه نظام‌دوست بلند شد، کاشف به عمل آمد که چند نفر از او پرسیده ا ند که شما واقعا مادر عموپورنگ هستید و آن را به این دنیا آورده‌اید؟ یکی دیگر هم از شیوه تربیتی او برای پورنگ پرسید. در سوی دیگر هم مدام صحبت از این بود که دوباره کی قرار است بیایید؟ و این گپ و گفت‌ها تا حدود ساعت 12 ادامه داشت. در ادامه هم نوبت به نشست رسانه‌ای «محله گل و بلبل» و رسانه‌ای‌ها رسید. در ابتدای این نشست مسلم آقاجان‌زاده، به عنوان تهیه‌کننده مجموعه صحبت‌هایش را با همان تلفن‌ها و بازخوردها شروع کرد و افزود: این سری آخرین فصل «محله گل و بلبل» بود که بعد از 90 قسمت سری اول و دوم این دور را با صد قسمت به پایان رساندیم. در تمام فصل‌ها سعی ما این بود تا اتفاق خوب و تازه‌ای را در حوزه کودک رقم بزنیم. این موضوع در همه بخش‌ها از جمله دکور، فضاسازی و... وجود داشت و هر بار تلاش کردیم آن را ارتقاء دهیم، پیشرفتی که فکر می‌ کنم در هر سری حداقل 40 درصد بود.
یک سطح بالاتر
این تهیه‌کننده در پاسخ به سوال جام‌جم درباره شکل‌گیری فضای جدیدی که به‌خصوص در حوزه محتوا و فضاسازی برای کودکان و نوجوانان در این محله فراهم شد، بیان کرد: از محله گل و بلبل 2 بود که بحث محتوایی ما جدی‌تر مطرح شد، در این بین از آن جایی که مدیریت شبکه هم به شدت محتوا محور است، ما تلاش کردیم در کار حرف‌های جدی بزنیم و از سطح پیام‌هایی مثل میوه را نشسته نخور فاصله بگیریم.
آقاجان‌زاده درباره موضوعاتی که به آن پرداختند، اضافه کرد: یکی از پایه‌های اصلی داستان فصل آخر ما بحث خیر و شر و شاید شکل‌گیری شیطان بود. مانند ملکه سایه‌ها که مثل شیطان از حسادت به آن نقطه رسید، جریانی که ما سعی کردیم در آن جدی‌ترین موضوعات را در قالب داستانی جذاب تعریف کنیم. با این حال می‌بینیم که در کشورهای دیگر در یک پویانمایی دنیای مرده‌ها را به تصویر می‌کشند، اتفاقی که اگر ما نزدیک آن شویم، مورد هجمه قرار می‌گرفت و می‌گفتند این چه ربطی به بچه‌ها دارد، در صورتی که نباید مباحث جدی که وجود دارد را فراموش کنیم. این تلاش اصلی ما بود تا بچه‌ها را به سمتی که باید سوق دهیم، مثل عمونوروزی که مردم را به‌درستی و راستی هدایت می‌کند و در سوی دیگر شیاطینی وجود دارد که به دنبال گمراهی آنها هستند. در این بین حتی ما گاهی به سراغ مسائل اقتصادی و احتکارها رفتیم و در دو قسمت به آن پرداختیم. این اتفاق به نظر من هیچ اشکالی ندارد و باعث رشد آگاهی آنها و نسل‌هایی می‌شود که از ما خیلی جلوتر هستند.
مظلومیت ادامه دار دنیای کودکان
او با اشاره به مشکلاتی که گریبان کارهای دنیای کودکان را گرفته، ادامه داد: به طور کلی کار کودک همیشه مظلوم بوده و هست، اتفاقی که فقط در صدا و سیما وجود ندارد و در همه حوزه‌ها از آموزش و پرورش گرفته تا سینما، اسباب‌بازی‌ها و... دیده می‌شود. در این بین ما وظیفه خودمان دیدیم که کاری همه چیز تمام را برای این گروه ارائه دهیم و با وجود ‌آن‌که انتظار داشتیم کمک‌های بیشتری اتفاق بیفتد، اما جا دارد که از مدیر شبکه و گروه کودک و نوجوان شبکه دو تشکر کنیم. در ادامه هم نمی‌دانیم با این شرایط چه اتفاقی می‌افتد و آیا می‌توانیم ادامه دهیم یا خیر. با این حال امیدوارم که اگر گروه‌های بعدی هم وارد عمل می‌شوند، با برنامه‌ریزی کارهای فاخری را ارائه دهند.
آقاجان‌زاده اضافه کرد: ما تلاش کردیم تا بگوییم کارمان خیلی جدی است و زمانی که خودمان آن را جدی بگیریم بقیه هم به این نکته توجه می‌کنند. با این حال کاش بیشتر به این حوزه توجه شود چون همان‌طور که گفتم حال دنیای کودکان در کشور ما در خیلی از فضاها خوب نیست و باید به آن خیلی جدی‌تر نگاه شود چون خیلی عقب هستیم. در سوی دیگر و فضاهای خبری هم گاهی می‌بینیم یک رسانه مدام به صدا و سیما انتفاد می‌کند چرا این‌قدر تبلیغ پخش می‌کنید و بعد در همان سایت آگهی خرید خانه در استانبول منتشر می‌شود، این خودش نوعی خیانت است. این روزها که شرایط صدا و سیما مثل خیلی فضاها دچار مشکل شده و بودجه آن دو امضا شده است، لازم است تا در آن اتفاق‌هایی رخ دهد.
او در پاسخ به این سوال جام‌جم که بحث توقف محله گل و بلبل به ماجرای ظرفیت آن برمی گردد یا کمبود بودجه نیز گفت: این روزها مشکلات جدی ایجاد شده اما دولت باید متوجه شود که برای کارهای فرهنگی به خصوص در حوزه کودک باید هزینه کند. این روزها ما در جنگ روانی هم هستند و با این که دولتی‌ها هم این را می‌دانند اما انگار نمی‌خواهند که کمک خاصی کنند، ما هم گوشه‌ای از این فضا هستیم که می‌توانیم وارد جنگ روانی شویم و برنامه‌ای را تولید کنیم که سرگرمی و دلگرمی خیلی از خانواده‌ها را فراهم کند. الان هر جای دنیا چنین شرایطی بود برای این فضا هزینه می‌کردند اما در مورد ما چنین اتفاقی نیفتاده است.
حمایت کودکانه
در ادامه داریوش فرضیایی در این نشست بیان کرد: در سال 82 در برنامه‌ای در اصفهان جمعیت جالب توجهی دور من جمع شده بودند و همان موقع یکی از کارگردانان مطرح به من گفت که این جمعیت یک سرمایه است، من می‌توانستم همان موقع از آن استقبال و فضایی که وجود داشت، برداشت مادی کنم اما با گذشت 15 سال از آن قصه من خیلی بیشتر از آن چه که می‌شد از حمایت و پشتیبانی بچه‌ها اندوخته قابل توجهی را جمع کردم کردم که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. فرضیایی اضافه کرد: عمو پورنگ ساخته و پتانسیل یک گروه است و این تیم آن قدر زحمت کشیده است که امروز می‌بینیم همه مخاطبان از آن رضایت دارند. در کنار این‌ها من به عنوان کسی که در این سال‌ها کار کودک کرده‌ام از همه اهالی رسانه می‌خواهم کودکان را دریابید و ما را نیز همین‌طور. همه استعدادها و توانایی‌هایی که هر کدام از ما در این حوزه داریم باید هدایت شود تا درست مورد استفاده قرار بگیرد. همین بچه‌ها هستند که فردا برای ما تصمیم می‌گیرند و باید برای آنها کاری کنیم تا فردا غبطه نخوریم.

عمو پور‌نگ یادآور شد: برنامه‌سازان کودک در این مسیر باید بیشتر حمایت شوند و ما همچنان دست یاری به سوی کسانی که می‌توانند پیاممان را به کسانی که باید دراز می‌کنیم.
او درباره ادامه برنامه و این‌که آیا ظرفیت این ادامه وجود دارد به جام‌جم گفت: ما همیشه آماده هستیم و آن قدر ایده و برنامه داریم که کار را ادامه دهیم، اما فقط منتظر بودجه ایم، اتفاقی که امیدوارم رخ دهد و مشکلاتی که وجود دارد برطرف شود.
آموزش در عین جذابیت
احمد درویش علیپور هم که کارگردانی این برنامه را به عهده دارد بیان کرد: می‌توان گفت «محله گل و بلبل» در کنار توجه به تمام عوامل جذابیت برای بچه‌ها، سعی کرد تا تولید محتوا هم داشته باشد و آن را به بهترین شکل بسته‌بندی کند و ارائه دهد. این محتوا بخش‌های مختلف از فرهنگسازی گرفته تا موارد آموزشی و ... را هم دربر می‌گیرد. در تمام این سال‌ها هم انگیزه و سرمایه واقعی ما مردم بودند، این یک واقعیت است و امروز با تماس‌هایی که از آنها دریافت کردیم بازهم دلگرم شدیم. تماس‌هایی که در اغلب آنها صحبت از زمان پخش دوباره کار و ادامه آن بود.
دنبال چهره‌ها رفتیم، اما نه برای جلب مخاطب
درویش در پاسخ به سوال جام‌جم درباره انتخاب چهره‌ها برای حضور در برنامه و این که تا چه حد با این اقدام به دنبال جذب مخاطب بودند، گفت: خوشبختانه در این سه فصل میزبان خیلی از چهره‌های خوب کشورمان بودیم، اما معیار انتخاب ما صرف چهره بودن آنها نبوده و اگر مثالی آورده شود که نقش روی آنها ننشسته باشد، باید به آن جواب دهیم. در واقع هر کسی که برای حضور در برنامه انتخاب شده به نحو احسن از پس نقشش برآمده است. ما به هیچ وجه به آن فکر نکردیم که چهره‌ای را بیاوریم که مخاطب بیشتری جلب برنامه شوند و تنها قصه بود که این ماجرا را طلب می‌کرد.
آقاجان‌زاده هم در این باره با اشاره به عدم حضور بعضی بازیگران در برنامه افزود: در این مسیر با این که خیلی‌ها از رضا عطاران تا اکبر عبدی و... از دنیای کودکان کارشان را شروع کردند، اما برخی‌ها حتی حاضر به شرکت در این برنامه نبودند و انگار کسر شأنشان بود. به همین دلیل هر کسی که در مجموعه حاضر شده با عشق بوده و به همین دلیل نقشی که به او داده شده را هم به‌خوبی بازی کرده است.
امیدواری برای ادامه داستان بچه‌ها
ابراهیم شفیعی هم که نقش بابای عموپور‌نگ داشت از صحبت‌هایی که در روابط عمومی مطرح شد افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که احساسات پاک بچه‌ها هیچ وقت واقعا جدی گرفته نمی‌شود، مثل بچه‌ای که امروز می‌گفت عمو با آن سنجاق‌قفلی‌ات بیا و در خانه ما را باز کن، او از مشکلات این طرف چیزی نمی‌داند و فقط می‌خواهد که دنیایی که در آن غرق‌شده ادامه داشته باشد. این ما و کسانی که باید حمایت کنند هستیم که باید آنها را دریابیم. در این شرایط واقعا دلم می‌گیرد که می‌شنوم این سری آخر برنامه است.
او در آخر گفت: من واقعا از این حجم از احساس و ابراز علاقه بچه‌ها شوکه شده‌ام و امیدوارم هر گروهی که می‌آید بتواند در حدی که باید برای آنها قدم بردارد.
امیر سهیلی، یکی دیگر از بازیگران مجموعه هم گفت: تیم گل و بلبل جزو دیوانگان و شیفتگان حوزه کودک هستند و امروز واقعا نمی‌دانستیم که به بچه‌ها چه بگوییم. فقط از آنها خواستیم تا دعا کنند که مشکلات بودجه‌ای برطرف شود تا بتوانیم بازهم کنار آنها باشیم.
او ادامه داد: من اینقدر که برای بچه‌های مردم نوشتم و حضور داشتم برای دختر خودم کاری نکرده‌ام، حتی بزرگ شدن دخترم را درست ندیده‌ام. این تیم واقعا نیاز به حمایت دارد و امیدوارم که بتوانیم بازهم مسیری که پیش رو داریم را ادامه دهیم.
با پایان برنامه گریه کردم
فرشاد بشارتی برای حل تمام این مشکلات ابراز امیدواری کرد و در ادامه نعیمه نظام دوست بیان کرد: ما برای رسیدن به فصل 3 خیلی عذاب کشیدیم با این حال این مجموعه توانست همچنان جایگاهش را بین مخاطبانش حفظ کند. از سوی دیگر امروز خیلی‌ها من را به نام مامان عموپور‌نگ می‌شناسند و این اتفاقی است که برای نقش‌های دیگر من تا این حد رخ نداده است.
نظام‌دوست با ناراحتی اضافه کرد: در آخرین قسمت که لباس‌های مامان نیاز را کنار می‌گذاشتم و گریمم را پاک می‌کردم، کلی اشک ریختم و گریه کردم چون ما با این گروه زندگی کردیم و این کار برای من واقعا دوست‌داشتنی بود تا جایی که خیلی وقت‌ها پول نگرفته می‌ماندیم و کار می‌کردیم. این گروه برای من مثل یک خانواده است.
محمد درویش نیز به برگزیده شدن این مجموعه در بین بهترین سریال‌های سال 95 گفت و بیان کرد: محله گل و بلبل مخاطبان گسترده‌ای داشت تا جایی که اگر بازهم دربین سریال‌ها قرار می‌گرفت، می‌توان به طور قطع گفت که رأی بالایی را به خود اختصاص می‌داد.
در آخر هم بعد از خواندن پیام مدیر صدا و سیما، نوبت به جشن تولد عمو پور‌نگ رسید.

پیام تبریک رئیس رسانه ملی به عموپورنگ

دکتر علی‌عسکری، رئیس رسانه ملی با ارسال پیامی‌به نشست خبری عوامل مجموعه محله گل و بلبل، تولد داریوش فرضیایی، عموپورنگ محبوب بچه‌ها را تبریک گفت. او با ارسال پیام تبریک برای این هنرمند تلویزیون، از زحمات 20 ساله عموپورنگ برای بچه‌ها در صدا و سیما تقدیر کرد. متن این پیام به شرح زیر است:
سلام علیکم؛
ورود به دنیای کودکان و کار با آنان، لطف خدا به بندگان خاص خود است. این‌که بتوانید با هنر خود، هزاران کودک معصوم را خوشحال کنید و با زبان کودک از خدا، پیامبر اسلام و اخلاق انسانی بگویید، کار هر کسی نیست.
بدون شک این لطف خداست و قطعا شما نیز قدردان و شاکر این لطف و نعمت الهی خواهید بود. بر خود می‌دانم به‌واسطه ساعت‌ها شادی که در رسانه ملی ساختید از شما که عموپورنگ بچه‌های ایران هستید، تشکر کنم و تولدتان را تبریک بگویم. انشاءا... خداوند منان همچنان شما را در مسیر پربرکت خدمت به فرزندان ایران اسلامی موفق بدارد.
عموپورنگ بچه‌های ایران همواره در صدا و سیما جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت و همواره باید با تلاش و کوشش همیشگی این جایگاه را حفظ کند و ارتقا بخشد .
علی‌عسکری/ رئیس سازمان صدا و سیما

فاطمه شهدوست

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها