ستاد تبلیغات امنیتی عراق اعلام کرد عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح این کشور دستور داد یک کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی حادثه پادگان شهدا تیپ 16 حشد‌الشعبی تشکیل شود. این پادگان که در آمرلی واقع شده روز جمعه هدف حمله یک پهپاد ناشناس قرار گرفت و بخش‌هایی از آن در آتش سوخت. در جریان این حمله دو نفر زخمی شدند. گرچه هنوز تحقیقات دولت عراق در این باره انجام نشده است، اما برخی منابع می‌گویند احتمال دارد آمریکایی‌ها در این حمله نقش داشته باشند.
کد خبر: ۱۲۱۸۹۴۹

بلافاصله پس از انتشار خبر حمله به پایگاه حشد‌الشعبی، رسانه‌های جریان سعودی ازجمله شبکه العربیه و به نقل از منابع خود مدعی شدند این پایگاه در اختیار نیروهای حزب‌ا... عراق و سازمان بدر قرار داشته است، اما علی الحسینی، سخنگوی سازمان حشدالشعبی در محور شمال تأکید کرد «بر خلاف آنچه رسانه‌های مغرض می‌گویند، هیچ کشته‌ای از نیروهای مستشاری یا سپاه پاسداران [انقلاب اسلامی ایران] وجود ندارد.» وی در باره عاملان این حمله نیز گفت: پیش از گزارش کمیسیون تحقیقات نمی‌توانیم هیچ‌کس را متهم به این حمله کنیم. این فرمانده عراقی تصریح کرد: حشد الشعبی دشمنان زیادی دارد، ازجمله داعش، آمریکایی‌ها و کشورهای که حشد الشعبی طرح‌های آنان علیه عراق را ناکام گذاشت.
سایت شبکه الجزیره در گزارش کوتاهی در‌این‌باره نوشت: برخی منابع عراقی می‌گویند این حمله یک کشته و دو مجروح داشته است. فرد کشته شده متعلق به نیروهای حشد‌الشعبی بوده و دو مجروح در اصل دو مهندس ایرانی بودند. به گزارش همین منبع، آمریکایی‌ها هرگونه دخالت خود در این حمله را تکذیب کردند، اما در عوض گفتند نسبت به آن اطلاع داشته‌اند. الجزیره در ادامه گزارش خود نوشت: ایران بارها گفته است که نیروی نظامی در عراق ندارد و اگر باشند برخی مستشاران برای آموزش نظامی نیروهای عراقی است. با این حال نیروهای حشد‌الشعبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند هیچ نیروی ایرانی در حمله روز جمعه زخمی نشده و اساسا نیروهای ایرانی در این پایگاه حضور نداشته‌اند.
پایگاه آمرلی وابسته به گردان 52 نیروهای حشد‌الشعبی بوده و زیر نظر هادی العامری اداره می‌شود. هادی العامری، از شخصیت‌های برجسته عراقی و رهبر پیشین سازمان بدر و رئیس کنونی ائتلاف الفتح در پارلمان این کشور می‌باشد. العامری از جمله سیاستمداران مبارز عراقی است که خود را شاگرد سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس می‌داند و با ایرانی‌ها رابطه‌ای نزدیک و صمیمی دارد‌. شبکه الجزیره ضمن اعتراف به این‌که آمریکایی‌ها از این حمله اطلاع داشته‌اند حدس می‌زند که این حمله به وسیله نیروهای باقیمانده داعش در عراق صورت گرفته باشد. حدسی که بعید نیست با واقعیت هم تناسب داشته باشد‌. به‌خصوص که آمریکایی‌ها بارها ثابت کرده‌اند از نیروهای تکفیری برای حمله به دیگران استفاده می‌کنند‌.
حمله به اردوگاه نظامی حشد‌الشعبی یک روز پس از آن صورت گرفت که وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم چهار نفر از عراقی‌ها یعنی دو فرمانده حشد الشعبی و دو استاندار سابق این کشور به اتهام نقض حقوق بشر و فساد خبر داد. ثائر البیاتی، دبیرکل شورای عشایر عربی در مناطق مورد مناقشه تاکید کرد، حمله پهپادی تاسیسات حیاتی اردوگاه را هدف گرفت. وی با بیان این‌که در این اردوگاه موشک‌های بالستیک وجود دارند، گفت: این حمله پس از انجام عملیات نظارتی صورت گرفت. طی ماه میلادی گذشته نیز مقرها و گروه‌های وابسته به حشد‌الشعبی به‌ویژه در مرزهای سوریه مورد هدف قرار گرفتند که عراقی‌ها آمریکا را عامل آن معرفی کردند.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها