وقتی همه قهرمانی امپراتور را آرزو می‌کنند

فدرر و دیگر هیچ

انگارنه‌انگار که امروز در زمین شماره یک از 19 زمین چمن ویمبلدون، مرد شماره یک تنیس دنیا در برابر فدرر قرار می‌گیرد. همه به نوواک جوکوویچ به چشم یک بیگانه نگاه می‌کنند که شاید بتواند بیست و یکمین قهرمانی راجر فدرر در گرنداسلم‌ها و نهمین قهرمانی او در ویمبلدون را به مخاطره بیندازد.
کد خبر: ۱۲۱۷۳۸۲

امروز در مسابقه‌ای که از ساعت 17 و 30 دقیقه شروع می‌شود و همه چهره‌های معروف از دیوید بکام گرفته تا سرآلکس فرگوسن و حتی اهالی سیاست و خانواده سلطنتی را به زمین شماره یک می‌کشاند، همه فقط یک آرزو دارند: این‌که فدرر بتواند بیست و یکمین گرنداسلمش را هم جشن بگیرد. جوکو گرچه مرد شماره یک تنیس دنیا و مدت‌هاست رفتارهای سخیفش را کنار گذاشته و دیگر کسی برای این تنیسور از واژه دلقک (عنوانی که در سال‌های ابتدایی ورودش به تنیس به‌دلیل همین رفتارها به او داده بودند) استفاده نمی‌کند؛ اما او در برابر امپراتور دنیای تنیس، هیچ محبوبیتی ندارد.
جوکوویچ 32 ساله و صربستانی، در نیمه‌نهایی جمعه، باتیستا آگوت اسپانیایی را 3 بر یک شکست داد تا برای کسب شانزدهمین گرنداسلمش امیدوار شود. او متخصص زمین‌های سخت است و بیشترین قهرمانی‌های او در تورهای مختلف ATP و گرنداسلم‌ها در چنین زمین‌هایی به‌دست آمده است. ده قهرمانی او در زمینه‌‌های سخت به دست آمده که تلفیقی از پلاستیک و سیمان است. نوواک هفت قهرمانی در گرنداسلم ملبورن استرالیا و سه قهرمانی در گرنداسلم آمریکا به‌دست آورده است. البته او چهار قهرمانی هم در ویمبلدون دارد و در زمین چمن هم به یک مدعی تبدیل شده است. راجر فدرر 37 ساله و سوئیسی، بزرگ‌ترین تنیسور در ویمبلدون است. او هشت قهرمانی در این گرنداسلم دارد و آخرین قهرمانی‌اش را دو سال پیش با برد 3 بر صفر مارین چیلیچ به دست آورد.
شش قهرمانی در گرنداسلم استرالیا، پنج قهرمانی در گرنداسلم آمریکا و تنها یک قهرمانی در گرنداسلم فرانسه (رولان گاروس) از فدرر یک چهره افسانه‌ای و دست نیافتنی در دنیای تنیس ساخته است.
معتبرترین گرنداسلم
در میان تورهای متنوع و پرتعداد تنیس که در سراسر دنیا برگزار می‌شود و از 250 تا هزار امتیاز دارد، 4‌گرنداسلم استرالیا، فرانسه، ویمبلدون و آمریکا که به ترتیب در هر سال میلادی برگزار می‌شوند، اعتبار ویژه‌ای دارند. جدا از جوایز فوق‌العاده‌ای که این تورنمنت‌های عظیم دارند، تنیسورها با تمام توان در آن شرکت می‌کنند تا برنده 2000 امتیازی شوند که قهرمان از آن خود می‌کند. در میان این چهار گرنداسلم، ویمبلدون از اعتبار و سابقه‌ای خاص برخوردار است. این مسابقات از سال 1877 میلادی شکل واقعی به خود گرفت و اسپنسر گور در این سال (142 سال قبل) اولین قهرمانی این گرنداسلم را جشن گرفت. هفت سال بعد از شروع رقابت آقایان، رقابت بانوان هم به ویمبلدون اضافه شد تا شکل رسمی‌تری پیدا کند.
قهرمانان 2 دوره اخیر
راجر فدرر و نوواک جوکوویچ، قهرمانان دو دوره اخیر گرنداسلم معتبر ویمبلدون هستند. فدرر در سال 2017 و جوکوویچ در سال 2018 قهرمان ویمبلدون شده‌اند و رقابت این دو بزرگ دنیای تنیس در فینال امروز بسیار جذاب است.
قهرمان سال 2017 ویمبلدون
گرچه حساب‌های راجر فدرر و نوواک جوکوویچ پر از پول‌هایی است که برای تبلیغات و حامی مالی البسه آنهاست؛ اما جوایز نقدی قهرمانی‌هایشان ارزش دیگری دارد و بخشی از انگیزه بزرگان دنیای تنیس را شامل می‌شود. جوکوویچ تاکنون 109 میلیون و 800 هزار دلار در همه مسابقات جوایز نقدی برده و راجر فدرر هم از قهرمانی‌های متعددش 107 میلیون و 300 هزار دلار کسب کرده است. جوکوویچ 946 مسابقه تاکنون انجام داده که در 783 مسابقه برنده و در 163 مسابقه بازنده بوده که به طور متوسط در هر مسابقه 115 هزار و 752 دلار به دست آورده است.
فدرر نیز 1358 مسابقه انجام داده که به طور متوسط در هر مسابقه 78 هزار و 454 دلار گرفته است. به این ترتیب هر دو تنیسور برای 35/2 میلیون پوند جایزه قهرمان این دوره نقشه کشیده‌اند تا در کنار 2000‌امتیاز و اعتبار فراوان قهرمانی در یک گرنداسلم دیگر، حسابشان را پرتر کنند.

علی جوادی
ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها