حکم دادگاه بدوی محمدرضا خاتمی، صادر و از طریق سامانه ثنا ابلاغ شد.
کد خبر: ۱۲۱۵۸۸۲

به گزارش میزان، شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضایی کارکنان دولت که ریاست آن را قاضی عالیشاه برعهده دارد پس از اعلام ختم رسیدگی، رای مذکور را صادر و ظهر دیروز به محمدرضا خاتمی ابلاغ کرده است. در همین حال فارس نیز خبر داد وی در دادگاه بدوی به تحمل دو سال حبس تعزیری به جرم نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی با طرح ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 88محکوم شده است.
به گزارش فارس،خاتمی سال گذشته در مصاحبه‌ای مدعی شد در انتخابات سال 88، هشت میلیون رأی به صندوق اضافه شده است. به دنبال انتشار این مصاحبه، دستگاه قضایی ضمن احضار خاتمی به او مهلت داد که اسناد ادعای خود را ارائه کند. اما خاتمی در مرحله دادسرا، به تکرار ادعاهای برخی معترضان انتخابات 88 بسنده کرد و سندی برای ادعاهایش ارائه نداد و موجب شد در روزهای آخر سال 97، پرونده جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شود.
به گفته حاضران در جلسات دادگاه، از نکات قابل توجه این بوده است که خاتمی بر خلاف سخنان خود در مصاحبه و همچنین اظهاراتش در دادسرا مبنی بر اینکه «هشت میلیون رأی به صندوق اضافه شده است و تعرفه هم نمی‌خواست داشته باشد»، در مرحله دادگاه برای رفع اتهام از خود به جمع و تفریق زدن تعرفه‌ها بر اساس اطلاعات غلط یا ناقص روی آورده است، یعنی پس از آنکه متوجه شد سخنانش پایه و اساس لازم را ندارد و وجود تعرفه‌های انتخابات در مخازن به سادگی بطلان حرف او را نشان می‌دهد، ادبیات خود را تغییر داده و به سمت طرح ادعاهایی درباره چاپ تعرفه‌های اضافه و چگونگی توزیع آنها رفت.
اما آنچنان‌که متن منتشر شده از سخنان نماینده دادستان در جلسه سوم (آخر) دادگاه نشان می‌دهد، خاتمی در این جلسه با یک قضیه غیرقابل انتظار مواجه شده است. در این جلسه نماینده دادستان با تأکید بر اینکه مرجع رسیدگی به شکایات انتخاباتی و تأیید سلامت انتخابات طبق قانون، شورای نگهبان است و شورای نگهبان در سال 88 با دقت و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، شکایات را بررسی و سلامت انتخابات را تأیید کرده است، با ذکر اعداد و ارقام، وارد صحت‌سنجی ادعاهای خاتمی و مسئله الگوی چاپ و توزیع تعرفه‌ها در انتخابات شد و میزان چاپ تعرفه‌های مازاد را با انتخابات دیگر از جمله آخرین انتخابات یعنی انتخابات ریاست جمهوری سال 96 مقایسه کرد و نشان داد ادعای خاتمی فاقد مبناست.
نکته دیگر در سخنان نماینده دادستان، افشای تقطیعات مکرری بود که خاتمی برای اثبات ادعای خود در نقل قول از سخنان مسئولان وقت اجرایی انجام داده بود. نماینده دادستان در بخشی از سخنان خود در جلسه سوم دادگاه گفت: دفاعیات متهم در جلسات قبل، از ادعای تقلب ۸ میلیونی وی به کلی دور بوده و ارتباطی با ادعای وی نداشته است وی با جستجوی اینترنتی و جمع و تفریق مغشوش آمار، نهایتاً مدعی است سرنوشت ۸ میلیون تعرفه مبهم است این در حالی است که ایشان باید اثبات می‌کرد ۸ میلیون رأی به نفع یک نامزد خاص جابجا شده است یا از آرای دیگری کسر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها