با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله انتشار عکس خصوصی، طلاق توافقی و دریافت هزینه عروسی مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۱۴۹۰۳


انتشار عکس خصوصی
مجازات کسی که بدون اجازه عکس فرد دیگری را منتشر کند ، چیست؟ اگر عکس را با فتوشاپ تغییر دهد ، مجازات نمی شود؟
در این خصوص قانون جرایم رایانه ای مجازاتی را برای مجرم در نظر گرفته است. بر اساس ماده 17 این قانون؛ « هرکس به وسیله سیستم های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.» حال اگر در عکس تغییراتی ایجاد کرده باشد بر اساس ماده 16 این قانون مجازات می شود. بر اساس این ماده«هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی،‌ فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف، منتشر کند، به‌نحوی‌که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»
طلاق توافقی
برای طلاق توافقی چه اقدامی باید انجام داد و چقدر زمان نیاز دارد؟
برای طرح دادخواست طلاق توافقی باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را ثبت کنید تا پرونده به شعبه ای ارجاع و موضوع به شما اعلام شود. اگر شعبه دادگاه از نظر ارجاع شلوغ نباشد و مدارک کامل باشد، حدود یک ماه زمان نیاز دارد.
دریافت هزینه عروسی
سه ماه قبل با همسرم ازدواج کردم و حالا طلاق می خواهد. او مرا مجبور کرد برایش عروسی مجلل بگیرم و 60 میلیون تومان هزینه کردم. حالا می توانم با طرح دادخواست هزینه عروسی را از او بگیرم؟
خیر از طرق قانون و محکمه قضایی نمی توانید مگر این که خودتان توافق کنید بخشی از مخارج عروسی را همسرتان پرداخت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها