دبیر کل سابق ناتو برجام را بهتر از سناریوی دیگری دانسته و رویکرد ترامپ در قبال ایران را خطرناک ارزیابی کرد.
کد خبر: ۱۲۱۴۳۷۱
برجام بهتر از هر سناریوی دیگری است

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل سابق ناتو در گفتگویی با خبرگزاری آلمان رویکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مناقشات با ایران را بسیار خطرناک ارزیابی کرده و گفت: اینکه تهران را در مناقشات اتمی با فشار بر سر میز مذاکره بیاوریم می تواند البته موفقیتی داشته باشد اما این خطر ایجاد می شود که همه چیز به یک درگیری باز منجر شود.

وی افزود: آمریکا می توانست بدون اینکه از توافق هسته ای خارج شود بر ایران فشار وارد کند.

راسموسن مهم ترین هدف را این دانست که ایران هرگز به تسلیحات اتمی دست پیدا نکند. به زعم وی اگر ایران به تسلیحات اتمی دست یابد خطر مسابقه تسلیحاتی خطرناک در منطقه ایجاد می شود.

ترامپ در ماه می سال 2018 به صورت یکجانبه از توافق هسته ای با ایران خارج شد. وی حالا می خواهد با تحریم های سخت ایران را مجبور به مذاکرات مجدد درباره برجام کند.

امروز در وین دیدار طرف های باقی مانده در برجام با نماینده ایران برای یافتن راهکارهایی به منظور حفظ برجام برگزار می شود. در این نشست دیپلمات های بلند پایه ای از کشورهای روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان می خواهند به ریاست هلگا اشمید، دیپلمات اروپایی با ایران مذاکراتی را انجام دهند.

راسموسن توافق هسته ای را همچنان بهتر از هر سناریوی دیگری دانسته و گفت: جایگزین برجام این است که ما دیگر هیچ کنترل و نظارتی به برنامه های اتمی ایران نداشته باشیم. این شرایط می تواند به سرعت بسیار خطرناک شود.

وی در عین حال مدعی شد که مسئله ممانعت از تامین مالی تروریست ها از طرف ایران باید در برجام قید شود.

راسموسن در بخش دیگری از سخنانش انتقاد شدیدی به موضع مثبت ترامپ در برابر حاکمان مستبدی چون کره شمالی وارد کرد.

دبیر کل سابق ناتو همچنین از درخواست ترامپ برای افزایش هزینه های نظامی اعضای ناتو به 2 درصد تولید ناخالص ملی حمایت کرده و در شرایط فعلی آن را ضروری دانست.

راسموسن همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله مناقشات بین آمریکا و روسیه بر سر توافق موشک های میان برد هسته ای موسوم به «ای ان اف» پرداخته و گفت: این توافق باید با شرایط امروز منطبق شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها