با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله مستمری شوهر، ایام عده و جعل کارت پایان خدمت مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۱۴۰۹۱

چک ضمانت
چک سفید امضا به مردی دادم برای ضمانت و او از آن سوء‌استفاده کرده و با نوشتن مبلغی در آن از حسابم برداشت کرده است. حالا می‌توانم از او شکایت کنم؟
بله می‌توانید طرح دعوی کنید. بر‌اساس ماده ۶۷۳ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر کس از سفیدمهر یا سفیدامضایی که به او سپرده شده یا به هر طریق به دست آورده است سوءاستفاده کند، به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.
سهم ارث همسر موقت
چند سال قبل با مردی ازدواج موقت کردم و او دستنوشته‌ای به من داد که بعد از مرگش سه دانگ خانه اش به من برسد، اما الان همسر اول و فرزندانش مدعی هستند که ارثی به من نمی‌رسد. این موضوع صحت دارد؟
این موضوع صحت دارد و بعد از فوت همسر هیچ ارثی به همسر موقت او نمی‌رسد و اگر این موضوع در صیغه نامه هم شرط شده باشد، قابل قبول و استناد نیست. علاوه بر ارث، همسر صیغه‌ای نمی‌تواند از حقوق مستمری شوهرش استفاده کند.
مراحل طلاق توافقی
برای طلاق توافقی چه باید کرد؟ امکان دارد مراحل آن را توضیح دهید؟
برخی زوج و زوجه‌ها وقتی به این نتیجه می‌رسند که دیگر نمی‌توانند در کنار یکدیگر زندگی کنند، تصمیم به طلاق توافقی می‌گیرند؛ موضوعی که این روزها زیاد شنیده می‌شود. اما برای طلاق توافقی باید ابتدا به دفاتر خدمات قضایی بروید و دادخواست طلاق توافقی را ثبت کنید،بعد منتظر بمانید تا پیامک تعیین شعبه و زمان مراجعه ارسال شود. با مراجعه به دادگاه به اتاق مشاور رفته و در آنجا دلایل طلاق مورد بررسی قرار می‌گیرد. مشاور در واحد مشاوره دادگاه ضمن پرسش از دلایل طلاق، توافق‌های مالی و غیر مالی زوجین در مورد مهریه و نحوه پرداخت آن، اجرت المثل، نفقه، حضانت فرزندان و جهیزیه را مکتوب می‌کند که به امضای زوجین یا وکلای ایشان می‌رسد. بعد به شعبه می‌روید که در اینجا رویه متفاوت است. بعضی شعب همان روز حکم را صادر می‌کنند و بعضی شعب چند روز بعد. بعد از صدور حکم به دفترخانه طلاق می‌روید و مراحل اداری آنجا از جمله آزمایش بارداری زوجه انجام و در نهایت صیغه طلاق جاری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها