داشتن تغذیه و سبک زندگی سالم در همه دوران زندگی مساله بسیار مهمی است که کمتر کسی به آن توجه دارد در حالی‌که با داشتن تغذیه و سبک زندگی سالم، احتمال بروز بیماری‌ها، به حداقل ممکن می‌رسد.
کد خبر: ۱۲۱۳۷۴۵

با داشتن تغذیه و سبک زندگی سالم، می‌توان علائم ناشی از یائسگی را تا حدود زیادی کاهش داد، با وجود این‌که یائسگی یک مساله طبیعی به حساب می‌آید و بیماری نیست. دکتر پیمان لسان پزشکی، کارشناس پیشگیری از بیماری‌ها، در این رابطه به چند نکته مهم می‌پردازد که دانستن آن برای خانم‌هایی که یائسه شده‌اند یا در آستانه یائسگی قرار دارند، خالی از لطف نیست.
نوشیدن آب به میزان کافی
یکی از مهم‌ترین کارهایی که در دوران یائسگی باید مورد توجه قرار بگیرد، نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی است چون این مساله می‌تواند در پیشگیری از خشک شدن مخاط و پوست نقش به‌سزایی را ایفا کند. بسیاری از خانم‌هایی که دچار یائسگی می‌شوند، از خشکی پوست و مخاط رنج می‌برند.
دور چربی را خط بکش
با افزایش سن، احتمال بروز بیماری‌های مختلف به‌ویژه بیماری‌های قلبی-عروقی بالا می‌رود. ضمن این‌که عدم توجه به تغذیه و مصرف غذاهای پر کالری می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. به همین دلیل خانم‌های یائسه باید از مصرف غذاهای پرکالری به‌ویژه مصرف غذاهای چرب، اجتناب کنند. علاوه بر غذاهای چرب، نمک نیز می‌تواند مشکلاتی را برای خانم‌های یائسه ایجاد کند و باید مصرف نمک نیز محدود شود.
خوراکی‌های سالم
خانم‌هایی که در دوران یائسگی به سر می‌برند باید به میزان کافی از لبنیات به دلیل داشتن کلسیم، استفاده کنند و از آن غافل نشوند. همچنین مصرف ویتامین D زیرنظر پزشک ضروری است و به جذب کلسیم کمک می‌کند. خانم‌هایی که در دوران یائسگی به سر می‌برند باید به میزان کافی از سبزی‌ها و میوه‌های تازه، استفاده کنند. علاوه بر این، مصرف ماهی به میزان کافی می‌تواند برای این دسته از خانم‌ها مفید باشد.
آخرین نکته
توجه به تغذیه باید در کنار ورزش و فعالیت بدنی باشد. برای این منظور، خانم‌های یائسه باید یک برنامه منظم ورزشی را دنبال کنند. برای مثال، پیاده‌روی روزانه و راه رفتن در استخر، برای این دسته از خانم‌ها می‌تواند مفید باشد. داشتن خواب کافی، دوری از استرس و پرهیز از استعمال دخانیات (سیگار و قلیان)، مواردی هستند که نباید از نظر دور بمانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها