دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ما طبیعتاً گام به گام در چارچوب ساز و کارهای قانونی که در برجام پیش بینی شده تعهداتمان را کاهش خواهیم داد.
کد خبر: ۱۲۱۲۶۳۷
گام به گام در چارچوب برجام تعهدات‌مان را کاهش می دهیم

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در حاشیه دهمین اجلاس بین‌المللی مسئولان عالی امور امنیتی جهان گفت: ما طبیعتاً گام به گام در چارچوب ساز و کارهای قانونی که در برجام پیش بینی شده تعهداتمان را کاهش خواهیم داد.

دریابان علی شمخانی گفت: گام های اعلام شده در بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران با جدیت دنبال خواهد شد و به طور قطع جمهوری اسلامی ایران نمی تواند بپذیرد که برجام مسیر یک طرفه است و دیگران مانند آمریکا نه تنها به تعهداتشان عمل نکنند، بلکه علاوه بر خروج از برجام در همه ابعاد برخلاف تعهدات امضا شده مسیر تهدید و تحریم را دنبال کنند و به دنبال راهبرد حداکثر فشار بر ملت ایران باشند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: برجام معاهده ای چند جانبه است که امضاکنندگان آن هر یک تعهداتی دارند، این تعهدات فقط سیاسی نیست که از ضرورت بقای برجام بگویند، بلکه یکسری تعهدات اجرایی نیز دارد. ایران یکسال صبر کرد، اما نتوانست به ملت ایران پاسخ دهد که در ازای آنچه امضا شده، برای ملت ما، چه بوده است.

شمخانی افزود: این بدعهدی نیازمند این بود که صدای ملت ایران در فعالیت های فنی غنی سازی، فعالیت های مربوط به تولید آب سنگین و اگر لازم باشد فعالیت های دیگر در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام به طرف های خاطی منعکس شود، لذا این تصمیم جدی جمهوری اسلامی ایران است و تا زمانی که نقض کنندگان برجام به مسیر توافقات و تعهدات بازنگردند، مرحله به مرحله و با جدیت آن را ادامه خواهیم داد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ابراز امیدواری کرد: اعضای باقیمانده در برجام به تعهدات خود عمل کنند تا ایران هم بتواند پاسخ قانع کننده ای برای ملت خود داشته باشد.

علی شمخانی گفت: روزی که ما بخواهیم راهبرد متوقف کردن جریان صادرات نفت از منطقه را اجرا کنیم، شرایط میدانی خلیج فارس با وضعیت امروز کاملاً متفاوت خواهد بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، در حاشیه اجلاس امنیتی روسیه، اتهام زنی آمریکا مبنی بر حمله ایران به نفتکش ها در دریای عمان را بی اساس و فریبکارانه دانست و گفت: روزی که ما بخواهیم راهبرد متوقف کردن جریان صادرات نفت از منطقه را اجرا کنیم، شرایط میدانی خلیج فارس با وضعیت امروز کاملاً متفاوت خواهد بود.

دریابان شمخانی یکی از شیوه های رایج آمریکا برای فشار به کشورها را اتهام زنی بی پایه بیان و تاکید کرد: ما بارها اعلام کرده ایم که با همه قوا از خطوط هوایی و مرزهای آبی سرزمین خود دفاع می کنیم و با هر متجاوزی به شدت برخورد خواهیم کرد و مرز هوایی ما در حقیقت خط قرمز ماست.برای ما فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از مرز هوایی ما عبور کرده است، زیرا به متجاوزین همواره پاسخ سخت خواهیم داد.

وی گفت: ما معتقدیم اگر آمریکا منطقه را ترک کند، نه تنها هیچ اصطکاکی در منطقه رخ نخواهد داد، بلکه امنیت به منطقه باز خواهد گشت، چرا که عامل مجموعه ناامنی ها، حضور آمریکا و فشار بر ملت ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها