با مهم‌ترین رویداد فناوری قاره کهن در پنجمین نمایشگاه الکترونیک مصرفی آسیا (CES Asia 2019) آشنا شوید

آسیا به نوبت فناوری

روزهای پایانی هفته پیش، شهر شانگهای میزبان برگزاری یکی از مهم‌ترین رویدادهای فناوری الکترونیکی آسیا بود. نمایشگاه سی‌ای‌اس (CES) آسیا رویداد برتر در زمینه صنعت فناوری، تولیدات و نوآوری‌های بازار آسیاست. در این نمایشگاه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی، محصولات و فناوری‌های خود را برای رشد و تقویت نام تجاری‌شان به شرکت‌های مصرف‌کننده و رسانه‌های بین‌المللی معرفی می‌کنند. در این نمایشگاه شرکت‌کنندگان می‌توانند با محصولات منحصربه‌فرد برخی از بزرگ‌ترین برندهای جهان آشنا شوند و بینش و آگاهی جامعی از تحولات آینده کسب کنند. کارشناسان صنعتی نیز با ارائه سخنرانی‌ها، دانش و آخرین یافته‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. در این نمایشگاه همان‌گونه که انتظار می‌رود آخرین دستاوردهای فناوری‌های روز دنیا مانند فناوری‌های خودرو، هوش مصنوعی، واقعیت‌های مجازی و افزوده، پزشکی دیجیتال، فناوری زنجیره بلوکی و بسیاری از فناوری‌های دیگر ارائه می‌شود. به عقیده کارشناسان و فعالان حوزه فناوری، نمایشگاه سی‌ای‌اس آسیا تنها رویداد این قاره است که توانسته تمام حلقه‌های زنجیره زیست‌بوم فناوری را برای ایجاد آینده‌ای بهتر گردهم بیاورد. در دنیای امروز که پیوسته در حال تغییر و تحول است وجود چنین نمایشگاه‌های قدرتمندی در آسیا فرصت مناسبی است تا ظرفیت‌های این قاره بزرگ و تأثیرگذاری آن در تحولات آینده دنیا را به خوبی نمایان کند.
کد خبر: ۱۲۱۲۴۰۷

پنجمین نمایشگاه الکترونیک مصرفی آسیا (به اختصار CES 2019) 21 تا 23 خرداد در حالی برگزار شد که بیش از 550 شرکت مهم بین‌المللی به معرفی نسل جدید فناوری‌هایی که می‌خواهند وارد بازار آسیا کنند مانند اینترنت 5G، هوش مصنوعی و وسایل نقلیه با فناوری بالا پرداختند و بیش از 115 شرکت نوپا (استارت‌آپ) نیز از جدیدترین دستاوردهایشان رونمایی کردند. از آنجا که نمایشگاه امسال در مقایسه با دوره‌های پیشین وسعت بیشتری داشت، به نظر می‌رسد این رویداد توانسته جایگاهش در بازار آسیا را به عنوان یکی از اثرگذارترین نقاط ارتباطی ایده‌پردازان و فناوران اثبات کند. فناوری‌های پیشتاز ارائه شده در این نمایشگاه گویای سرعت چشمگیر پیشرفت نوآوری و فناوری‌های خط‌شکن در بازار آسیا و تحول سبک زندگی با همه‌گیری فناوری‌های هوشمند در آینده‌ای نه‌چندان دور در تمام دنیا است. سوئیس، ژاپن و کره جنوبی در این نمایشگاه حضور پررنگ‌تری نسبت به دوره‌های پیش داشتند و به نظر می‌رسد سال آینده نیز شاهد حضور فعال‌تر سایر کشورهای پیشروی حوزه فناوری در این رویداد مهم آسیایی باشیم. در افتتاحیه این نمایشگاه مدیرعامل شرکت‌های آئودی، هوآوی و هیوندای سخنرانی کردند و شرکت‌های مطرح فناوری دنیا به معرفی جدیدترین دستاوردهایشان پرداختند.
نبرد نوآورانه شرکت‌های بزرگ دنیا
مدیر بخش راهبردی شرکت هوآوی، که این روزها درگیر چالش جدی برای رقابت با بازار آمریکا است، در این نمایشگاه از فناوری هوش مصنوعی هوآوی و برنامه‌های آینده شرکت خبر داد. استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا از داغ‌ترین مباحث فعلی دنیای فناوری است. گوشی‌های هوشمند در این فرآیند به عنوان کلید مرکز سخت‌افزاری این سامانه‌ها هستند. بنابراین افزایش توانایی هوش مصنوعی گوشی‌های همراه می‌تواند کاربری گسترده‌تر و آسان‌تری را برای کاربران فراهم کند. تمرکز اصلی شرکت هوآوی در حال حاضر به کاربرد هوش مصنوعی در گوشی‌های همراه به‌عنوان مرکز سامانه‌های اینترنت اشیا (IoT) معطوف شده تا امکانات بیشتری را برای رفع نیازهای زندگی هوشمند امروزی فراهم کند.
مدیر بخش راهبردهای خلاقانه شرکت هیوندای نیز در یکی از جلسات سخنرانی این نمایشگاه از دیدگاه‌ها و برنامه‌های هیوندای برای آینده حمل‌ونقل سخن گفت. هیوندای اکنون بنیان‌گذار طرح تعویض باتری برای حفظ منبع الکتریکی مورد نیاز برای اسکوترهای برقی و خودروهای برقی در جاده‌ها به صورت 24 ساعته در هفت روز هفته است. این شرکت همچنین برای گسترش خودروهای بدون راننده در چین و کره‌جنوبی در حال مشارکت است و از طرف دیگر در حال ایجاد تحول بزرگی در صنعت بیمه با استفاده از هوش مصنوعی و داده‌های ثبت شده در زمان رانندگی است.
مدیرعامل شرکت آئودی در چین نیز از تحول عظیم آئودی در زمینه حمل‌ونقل و تجربه رانندگی به نوعی ماجراجویی دیجیتالی خبر داد. این شرکت در حال توسعه زیرساختی برای خودروهای خودران به نام آئودی کانکت برای نرم‌افزارهای رایج در این زمینه است. آئودی در حال حاضر با همکاری شرکت هولوراید در حال توسعه تجربه واقعیت مجازی برای فراهم‌سازی احساس راحتی بیشتر و امکانات کاربردی‌تر برای سرنشینان خودرو است.
طراحی 2بعدی را فراموش کنید!
نوشتن و طراحی از جمله فعالیت‌های روزانه بیشتر افراد در طول مدت زندگی‌شان است. به همین دلیل طراحی نوشت‌افزار مناسب و کارآمد شاید از اولیه‌ترین کاربردهای فناوری برای رفع نیازهای بشری باشد. جوهرهای دیجیتال تحول بزرگی در دنیای نوشت‌افزار هستند که توجه بسیاری از مخاطبان نمایشگاه را به خود جلب کردند. مدیرعامل شرکت واکوم (Wacom) در مورد کاربرد این جوهرها توضیح می‌دهد: «این جوهرها در واقعیت گسترده (Extended Reality) یا همان XR امکان طراحی در فضای سه‌بعدی را فراهم می‌کنند. این قابلیت آزادی عمل طراحان را به مراتب افزایش می‌دهد.» در حال حاضر این شرکت در حال همکاری با شرکت‌های شناخته‌شده دنیای طراحی مانند استدلر، گرویتی اسکچ، بیک و لیپ برای توسعه این فناوری و ورود آن به دنیای طراحی است.
تولید بسته‌های طراحی دیجیتال، نوشت‌افزارهای دوکاره با امکان استفاده از جوهرهای دیجیتال و معمولی در یک نوشت‌افزار، تولید کاغذ دیجیتال با قابلیت انتقال اطلاعات یادداشت‌شده در فضای ابری دیجیتال و یادداشت‌برداری خودکار با کمک هوش مصنوعی از جلسات از ایده‌های در حال اجرای این شرکت بزرگ طراحی دیجیتال است که هریک از آنها با همکاری مجموعه‌ای مرتبط در حال توسعه و اجراست.
گردشگری هوشمند، تازه‌نفس و پرظرفیت
ورود فناوری به صنعت گردشگری و سفر در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نمایشگاه سی‌ای‌اس آسیا نیز از این موضوع مهم و پرظرفیت غافل نشد و بخشی از نمایشگاه امسال به فناوری‌های نوآورانه حوزه گردشگری اختصاص داده شده بود. به عقیده فعالان حوزه گردشگری، سفر از زمانی که فردی بلیت سفرش را تهیه می‌کند آغاز می‌شود و زمانی که به سلامت به خانه بازگردد پایان می‌یابد. ایجاد حس مثبت و راحتی مسافر مهم‌ترین دغدغه رقابتی شرکت‌های مسافری است که موجب شده هر روز به‌دنبال ایده خلاقانه جدیدی برای بهبود کیفیت باشند. چند شرکت ارائه خدمات مسافرتی و خطوط هواپیمایی مانند شرکت هواپیمایی دلتا نیز با حضور در این نمایشگاه از برنامه‌های نوآورانه خود برای تحول دنیای گردشگری در چند سال آینده خبر دادند. استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا از کاربردی‌ترین ابزارهای شخصی‌سازی و بهبود تجربه مشتریان از شرکت‌های خدماتی است که این روزها به شدت در حال گسترش است. استفاده از واقعیت مجازی برای دریافت اطلاعات پیش از پرواز احساس آرامش بیشتری در مسافران ایجاد می‌کند. خدمات متنوعی برای رضایت بیشتر مشتریان در زمینه رزرو بلیت، حس راحتی در طول پرواز، نرم‌افزارهای رزرو خدمات و رستوران در طول سفر به طور مفصل در این نمایشگاه ارائه شد.
نرم‌افزارهای تحلیل سوالات و بررسی علاقه‌مندی‌های مسافران نیز از دیگر امکاناتی است که این روزها به کمک شرکت‌های خدمات مسافرتی آمده تا بتواند پیش از برخورد با مسافر به بهترین شکل نیازهایش را شناسایی کرده و خواسته‌هایشان را برآورده کند. استفاده از واقعیت مجازی برای آموزش کادر پرواز نیز از جمله فناوری‌هایی بود که در این نمایشگاه برای بهبود کیفیت شرکت‌های مسافری و خدماتی ارائه شده بود.
ایده‌های خلاقانه استارت‌آپی
در سالن استارت‌آپ‌های نمایشگاه بیش از 100 استارت‌آپ حضور فعال داشتند. در این میان دو کشور نروژ و سوئیس با ایجاد مجموعه‌ای از استارت‌آپ‌های فناورشان حضور پررنگ‌تری در این بخش از نمایشگاه داشتند.
از جمله فناوری‌های استارت‌آپی معرفی شده، استفاده از فناوری بی‌سیم برای انتقال انرژی بود. شرکت نروژی هایر (Hyre) با کمک دولت نروژ در حال ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای بهره‌برداری از این فناوری در آینده نزدیک است. هدف نهایی این شرکت این است که با استفاده از منابع پاک تولید انرژی بدون آسیب به محیط‌زیست، انرژی را از دامان طبیعت به محلی که مورد نیاز است، منتقل کند.
آرزوی پرواز از دیرینه‌ترین آرزوهای بشر بوده و هست. از دیگر فناوری‌های ارائه شده در بخش استارت‌آپی نمایشگاه استفاده از نسل جدید واقعیت افزوده برای تجربه حس پرواز است. این فناوری با بهره‌گیری از حسگرهای بسیار دقیق تا حد زیادی حس پرواز را برای افراد شبیه‌سازی می‌کند.
از دیگر فناوری‌های رونمایی شده در این بخش می‌توان به انواع وسایل نقلیه شهری مانند اسکوترهای برقی نسل جدید، ربات‌های جابه‌جایی شهری هوشمند و خرگوش‌های سه چرخ شهری اشاره کرد که به نظر می‌رسد فضای شهری را در چند سال آینده به‌کلی متحول خواهد کرد.

نوآوری منطقه‌ای تحول جهانی

از قسمت‌های جالب دیگر نمایشگاه سی‌ای‌اس آسیا 2019، بخش نوآوری منطقه‌ای، تحول جهانی بود. این بخش ظرفیت‌های موجود و توانایی فناوری برای حل مشکلات و چالش‌های جهانی مورد بحث قرار گرفتند. از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این رویداد، ظهور بنگاه‌های پایدار و فناوری‌های پیشرو برای دستیابی به توسعه پایدار بود. این بنگاه‌های اقتصادی با استفاده از فناوری‌های روز دنیا، امکان مشارکت راهبردی شهروندان را در شهرهای هوشمند فراهم می‌کنند. سخنرانان و فعالان این بخش، نظراتشان را در مورد قدرت حاصل از همگرایی تنوع، نوآوری و توسعه پایدار برای تبدیل جهان به محیط بهتری به‌منظور زندگی ارائه کردند. چین از کشورهای پیشرو و سرمایه‌گذار در حوزه توسعه پایدار و ایجاد بنگاه نوآوری به منظور توسعه فناوری‌های هوشمند شهری است. از این رو به نظر می‌رسد تا چند سال آینده شاهد نگرش جدیدی از هوشمندسازی شهری و تحول فناوری در کشورهای آسیایی باشیم.


منابع: CESASIA، Interesting Engineering، ANSA
Global Times

عسل اخویان طهرانی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها