گزارشی از تبعات گرانی چندباره فرآورده‌های لبنی در یک سال اخیر

شیر تو شیر در بازار لبنیات

با مصوبه‌ اخیر ستاد تنظیم بازار، قیمت شیر از 2050 تومان به 2390 تومان افزایش یافت و به‌تبع آن قیمت محصولات لبنی در بازار با افزایش 20 درصدی روبه‌رو شده است. به این ترتیب قیمت محصولات لبنی در یک سال اخیر به طور رسمی نزدیک به صد درصد افزایش داشته است. با توجه به این‌که افزایش قیمت شیر خام و محصولات لبنی در حد نرخ تورم برای حفظ خط تولید کارخانجات لبنی، اجتناب‌ناپذیر است، به گفته کارشناسان در صورتی که دولت یارانه‌ای به این بخش اختصاص ندهد، حجم این ماده غذایی در سفره‌های مردم کاهش معنادار می‌یابد. طبق بررسی کارشناسان میانگین مصرف لبنیات و شیر در ایران سالانه باید ۲۷۰ کیلوگرم باشد اما اکنون مصرف این محصولات به زیر ۷۰ کیلوگرم رسیده است! در سال‌های اخیر با افزایش قیمت محصولات لبنی همواره شاهد کاهش سرانه مصرف این محصولات بوده‌ایم. به همین دلیل اولا قشر متوسط به پایین جامعه قدرت خرید این محصولات را از دست می‌دهد که این امر به افزایش بیماری‌ها و به خطر افتادن سلامتی آنها و به‌تبع آن افزایش هزینه‌های درمان در کشور منجر خواهد شد و ثانیا با افزایش قیمت‌ها شاهد کاهش تقاضا و به‌تبع آن کاهش تولید کارخانه‌های محصولات لبنی و کاهش اشتغال‌زایی خواهیم بود. این در حالی است که دولت می‌تواند با اعطای کارت‌های یارانه برای خرید محصولات لبنی هم به امنیت غذایی کشور کمک کند و هم زمینه‌ساز رونق تولید در کشور باشد. تجربه اعطای یارانه در کشورمان و سایر کشورهای توسعه‌یافته نیز خود مبین این امر است.
کد خبر: ۱۲۱۲۰۸۷

افزایش سرانه محصولات لبنی با اعطای یارانه به مصرف‌کنندگان
مجتبی ابراهیمی، مدیرعامل کارخانه شیر پگاه کرمان درخصوص افزایش قیمت محصولات لبنی در کشور گفت: افزایش قیمت این محصولات عمدتا به‌دلیل افزایش قیمت شیر خام، محصولات بسته‌بندی و مواد اولیه است. با این حال به نظر می‌رسد افزایش قیمت محصولات لبنی سبب کاهش مصرف آنها در کشور شود، ولی لبنیات جزو کالاهای اساسی است به همین دلیل مردم به دلیل تاثیرات فراوان این محصول در سلامتی انسان نباید از خرید آن خودداری کنند.
مدیرعامل کارخانه شیر پگاه کرمان اظهار کرد: با افزایش نیافتن قیمت این محصولات موافق نیستم چون باید زنجیره‌وار به آن نگاه کنیم، وقتی نهاده گران می‌شود قیمت شیر خام افزایش می‌یابد و به‌تبع آن کارخانه‌ها قیمت فرآورده‌های لبنی خود را افزایش می‌دهند، در غیر این صورت این کارخانه‌ها با زیان شدیدی روبه‌رو خواهند شد.
ابراهیمی درخصوص راهکارهای کمک به مصرف‌کنندگان محصولات لبنی گفت: دولت ایران مثل دولت‌ کشورهای توسعه‌یافته باید به مصرف‌کنندگان، یارانه اعطا کند، چون در سال‌هایی که این سیاست اجرا می‌شد مصرف سرانه محصولات لبنی بالا رفت و سلامت مردم نیز در وضعیت خوبی بود؛ اما متاسفانه عدم اجرای این سیاست در سال‌های اخیر مصرف سرانه محصولات لبنی را به پایین‌تر از 70 کیلوگرم رسانده، این در حالی است که این میزان در اروپا 300 کیلوگرم است.
مدیرعامل کارخانه شیر پگاه کرمان اذعان کرد: در سالیان اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز و تورم و نوسانات بارها قیمت محصولات لبنی به اجبار افزایش یافته است.

واردات کره و شیر خشک مانع افزایش قیمت در سال‌های گذشته بود
احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در خصوص دلایل افزایش قیمت شیر گفت: هزینه‌های جانبی تولید شیر توسط دامداران افزایش یافته است، به همین دلیل شاهد افزایش قیمت محصولات لبنی هستیم.
وی افزود: حقوق و دستمزد کارگران، هزینه حمل بار از بنادر به مراکز استان‌ها و قیمت نهاده‌های دامی نیز با افزایش روبه‌رو بوده است. اگر قیمت‌ها افزایش نمی‌یافت تولیدکنندگان با زیان بسیاری مواجه می‌شدند این در حالی است که با افزایش قیمت‌ها به هیچ عنوان مصرف، کاهش نمی‌یابد و دامداران ضرر نمی‌کنند.
مقدسی گفت: دولت باید یارانه را در قالب کارت‌های الکترونیک به مردم بدهد تا تولیدکننده در فضای آزاد به تولید پرداخته و مصرف‌کننده تنها با این کارت به خرید محصولات لبنی بپردازد، نه این‌که یارانه خانوار را افزایش دهد تا مردم با آن هر کالایی که دوست داشته باشند، بخرند.
وی با بیان این‌که دولت باید برای حمایت از خانوارها نقش حمایتی داشته باشد، تصریح کرد: نباید از جیب تولیدکننده به مصرف‌کننده سود برسانیم بلکه باید با این کارت‌های الکترونیک زمینه تحقق امنیت شغلی و غذایی را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فراهم کنیم.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران اظهار کرد: از سال 93 تا 97 قیمت شیر افزایش نیافت ولی از سال پیش تاکنون دو بار افزایش قیمت داشته‌ایم، چون واردات شیر خشک و کره در این سال‌ها آزاد بود و ارز دولتی به آن اختصاص می‌یافت، به همین دلیل حتی در برهه‌ای که ستاد تنظیم بازار قیمت 1440 تومان را برای هر کیلوگرم شیر تصویب کرد با افزایش واردات، قیمت این محصول طی این بازه زمانی به 1220 تومان کاهش یافت.
مقدسی گفت: متاسفانه نهاده‌های دامی تا پیش از این فقط توسط عده‌ای خاص وارد کشور می‌شد ولی با مساعدت وزیر جهاد کشاورزی به انجمن صنفی گاوداران نیز مجوز واردات این محصول داده شده تا از انحصارگرایی در این بازار جلوگیری شود.

یارانه دولتی به همه اختصاص یابد، نه عده‌ای خاص
علی احسان ظفری، رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت محصولات لبنی، بالا رفتن قیمت شیر از 2050 تومان به 2390 تومان به‌علاوه جایزه چربی 36 تومانی آن است.
وی افزود: علاوه بر شیر، افزایش بیش از 30درصدی حقوق و دستمزد کارگران، هزینه‌های حمل و افزایش حامل‌های انرژی سبب شده سازمان حمایت با افزایش قیمت محصولات لبنی موافقت کند.
رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران اظهار کرد: افزایش قیمت از طرف مواد اولیه و خدماتی است که به صنایع لبنی می‌رسد نه از طرف خود صنایع لبنی، به همین دلیل برای صنایع لبنی این امر زیان‌آور خواهد بود چون با افزایش قیمت‌ها، سرمایه در گردش این صنایع کاهش پیدا می‌کند.ظفری با بیان این‌که با افزایش قیمت‌ها مصرف صنایع لبنی کاهش می‌یابد، گفت: با این وضعیت این صنایع مجبورند تولید خود را نیز کاهش دهند، این در حالی است که هزینه‌های جاری آنها همچنان وجود دارد.وی گفت: متاسفانه دولت خودش را در این قضیه کنار کشیده، این در حالی است که دولت باید به کمک مصرف‌کنندگان شتافته و بخشی از هزینه‌های تولید را بر عهده گیرد تا قیمت‌ها بالا نرود و تمامی اقشار مردم خصوصاً قشر متوسط رو به پایین هم بتوانند همچنان این محصولات را خریداری کنند.
این فعال صنفی اذعان کرد: زمانی که دولت شیر را یارانه‌ای توزیع می‌کرد، مصرف سرانه محصولات لبنی به بیش از 120 کیلوگرم رسیده بود، ولی با عدم اعطای یارانه به شیر و همچنین توزیع نشدن شیر در مدارس سرانه مصرف در کشور هم‌اکنون بین 70 تا 75 کیلوگرم است.ظفری با اشاره به اهمیت لبنیات در سبد خانوار و حکم دارو داشتن برای آنان افزود: دولت باید برای جلوگیری از افزایش بیماری‌ها، واردات دارو و سوءتغذیه مردم در این بخش ورود کرده و به مردم برای خرید محصولات لبنی یارانه بدهد؛ ولی متاسفانه هیچ کاری در این زمینه انجام نمی‌دهد، البته تنها برای نهاده‌های دامی به چند نفر خاص ارز 4200 تومانی اختصاص می‌دهد. این در حالی است که باید به 80 میلیون ایرانی این یارانه اختصاص یابد چون ارز 4200 تومانی هیچ تاثیری روی قیمت مصرف‌کنندگان ندارد.وی در پایان گفت: سال گذشته نیز نرخ شیر با افزایش 70درصد از 1200 تومان به 2050 تومان رسیده بود، امسال نیز 20درصد قیمت شیر افزایش یافته است، به همین دلیل، هم مصرف‌کننده هم، کارخانه‌دار ضرر خواهند دید.

دولت، کارت اعتباری لبنیات به مردم بدهد
علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص تأثیر افزایش قیمت محصولات لبنی در سبد خانوار گفت: قطعا این افزایش قیمت سبب کاهش مصرف محصولات لبنی و کاهش سهم این محصولات در سبد خانوار خواهد شد. میزان پروتئین و کلسیم دریافتی و ویتامین‌های دریافتی مردم کاهش خواهد یافت به همین دلیل سلامت مردم با تهدید جدی مواجه خواهد شد و دولت با هزینه‌های بیشتری در این زمینه روبه‌رو خواهد شد چون جامعه سالم باید تغذیه سالم و کافی داشته باشد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: افزایش هزینه‌های تولید همچون افزایش قیمت شیر و هزینه‌های حمل و نقل و کارگران سبب شده تولیدکنندگان راهی به‌جز افزایش قیمت‌ها نداشته باشند به همین دلیل به نظر می‌رسد تنها راهکار حل این مشکل افزایش قدرت خرید مردم باشد.
ابراهیمی با بیان این‌که تجربه تخصیص ارزهای دولتی و ترجیحی کفایت لازم را ندارد، گفت: قیمت‌های واقعی کف بازار در این زمینه بسیار تأثیرگذار خواهد بود به همین دلیل برای تأمین پروتئین، ویتامین و مواد مغذی موردنیاز بدن، دولت باید کارت اعتباری صادر کند تا مثلاً با صد‌هزار تومان فقط لبنیات و مواد پروتئینی خریداری کند و البته این کارت‌ها باید زمان‌دار باشد.وی با اشاره به این‌که دولت نمی‌تواند جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد، اذعان کرد: سرانه مصرف محصولات لبنی در جهان حدود 200 کیلوگرم است، این در حالی است که تنها در یک دوره سرانه مصرف این محصولات در ایران به 120 کیلوگرم رسید.این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با این حال مصرف محصولات لبنی زیر 120 یا صد‌کیلوگرم در سال برای بدن بسیار خطرناک است به همین دلیل به نظر می‌رسد نیاز به این محصولات اجتناب‌ناپذیر است، پس باید با کارت اعتباری یا سلامت به مردم اجازه دهیم با آزادی کامل مواد پروتئینی را انتخاب و مصرف کنند.

قشر مستضعف، توانایی خرید محصولات لبنی را ندار‌د
نظر افضلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته توسط اتحادیه فرآورده‌های لبنی و افزایش هزینه‌های جانبی، قیمت محصولات لبنی با افزایش 20درصدی روبه‌رو شدند. این امر قطعاً در سرانه مصرف محصولات لبنی تأثیر خواهد داشت، به همین دلیل دولت برای کاهش قیمت‌ها یا تثبیت آنها باید به تمام دامداران یارانه اعطا کند، چون هزینه‌های این تولیدکنندگان نیز افزایش یافته و از طرف دیگر به نظر می‌رسد قشر مستضعف دیگر نتواند لبنیات استفاده کند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: دولت شیر مدارس و شیر یارانه‌ای را نیز قطع کرد، این در حالی است که با اعطای یارانه باید سرانه مصرف محصولات لبنی را افزایش بدهد. نظر افضلی گفت: اگر دولت در این امر وارد نشود و جدیت نورزد به نظر می‌رسد با افزایش بیماری‌ها مجبور خواهد شد هزینه‌های سنگینی را صرف واردات یا تولید دارو در کشور کند.

امین محمودی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها