درد مزمن به دردی گفته می‌شود که به مدت طولانی بیمار را دچار مشکل کند و به‌‌رغم درمان‌های پزشکی بیش از شش ماه طول بکشد. این بیماران معمولا در واکنش به درد مزمن، عضلاتی سفت و دردناک دارند که خود این مسأله نیز بر مشکلات آنان می‌افزاید.
کد خبر: ۱۲۱۰۴۰۶

درد مزمن به شکل سردرد، التهاب مفصلی، زونا، درد سیاتیک، کمردرد، گردن‌درد و دردهای ناشی از سرطان بروز یابد. به دنبال دردهای مزمن، عملکرد طبیعی بیمار در زندگی مختل می‌شود و معمولا این افراد از خستگی، اختلالات خواب، اضطراب و افسردگی رنج می‌برند.
تنفس شکمی عبارت است از عمل نفس کشیدن عمیق به داخل ریه‌ها به کمک عضله دیافراگم و متسع ساختن شکم، به جای نفس کشیدن کوتاه و کم‌عمق با کمک بالا بردن قفسه سینه. این شیوه از تنفس با کمک اتساع ناحیه شکم به جای قفسه سینه روشی درست‌تر به لحاظ سلامت فرد است و اکسیژن بیشتری را به بدن می‌رساند. همچنین آگاهی از تنفس عمیق و یادگیری نحوه صحیح تنفس دیافراگماتیک، سبب تقویت عضله دیافراگم می‌شود، با کاهش تعداد تنفس کار تنفسی را کاهش می‌دهد، نیاز به اکسیژن در بدن را کم می‌کند و سبب می‌شود بدن برای عمل تنفس به تلاش و انرژی کمتری نیاز پیدا کند .
این الگوی تنفس از مهم‌ترین اصول تمرینات آرام‌بخشی (ریلکسیشن) است و اغلب
به عنوان بخشی از رفتاردرمانی در کنترل درد توسط فیزیوتراپیست‌ها به بیماران آموزش داده می‌شود. وقتی این الگوی تنفسی در درمان بیماران با درد مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد، میان تنفس و حرکات بدن هماهنگی ایجاد شده، از بروز گرفتگی‌های عضلانی و دردهای انتشاری به نواحی مختلف بدن جلوگیری می‌شود .
به این ترتیب تنفس دیافراگماتیک اثرات مثبت درمانی وصف‌ناپذیری در دردهای مزمن دارد.
این شیوه تنفس سبب به هم خوردن تعادل میان اکسیژن و دی‌اکسید کربن خون می‌شود که از مهم‌ترین فاکتورهای وضعیت آرامش و سلامت بدن است. یادگیری این الگوی تنفس نیاز به آموزش صحیح، تمرین، تمرکز و آگاهی از روند انجام آن دارد. اساسا این نوع تنفس در دو وضعیت به پشت خوابیده و نشسته به افراد آموزش داده می‌شود. این آموزش‌ها به عنوان بخش مهمی از درمان فیزیوتراپی دردهای مزمن به شمار می‌روند .

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها