گزارش جام‌جم از آخرین گمانه‌زنی‌ها درباره انتخابات هیات‌رئیسه مجلس

رایزنی‌های دقیقه 90

فردا انتخابات هیات‌رئیسه مجلس برای سال پایانی مجلس دهم برگزار می‌شود و نمایندگان از مدتی قبل در قالب سه فراکسیون ولایی، مستقلین ولایی و امید در حال رایزنی درباره کاندیداهای این انتخابات هستند.
کد خبر: ۱۲۰۸۱۳۴

با وجود این‌که یک روز تا انتخابات هیات‌رئیسه باقی مانده، اما بر اساس اخبار منتشر شده هنوز تصمیم فراکسیون‌ها در این باره قطعی نیست و مذاکرات ادامه دارد، گرچه گمانه‌زنی‌هایی درباره لیست‌های احتمالی مطرح است.
در این میان آن‌طور که بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس و عضو فراکسیون مستقلین ولایی می‌گوید اکثریت اعضای این فراکسیون برای ریاست مجلس روی علی لاریجانی اتفاق نظر دارند و همچون سال‌های قبل، لاریجانی گزینه این فراکسیون برای ریاست است.
علی لاریجانی در سه دوره اخیر مجلس همواره ریاست قوه مقننه را به‌عهده داشته، اگرچه در انتخابات سال قبل کمی در این مسیر به مشکل خورد. در انتخابات هیات‌رئیسه سال قبل، علی لاریجانی به عنوان نامزد فراکسیون مستقلین، حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان گزینه فراکسیون ولایی و محمدرضا عارف به عنوان کاندیدای فراکسیون امید با هم به رقابت پرداختند که در دور اول هیچ‌یک نتوانستند حد نصاب آرا را کسب کنند و در دور دوم با کنار رفتن حاجی‌بابایی به نفع لاریجانی، او توانست رای لازم را برای ریاست کسب کند.
در انتخابات امسال هم اگر هر یک از فراکسیون‌ها به صورت مستقل کاندیدا معرفی کنند شرایطی مشابه سال قبل رخ خواهد داد.
اظهارات مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون امید نشان می‌دهد که از سوی این فراکسیون محمدرضا عارف قطعا برای ریاست مجلس کاندیدا خواهد شد. کواکبیان در این باره می‌گوید: صحبت شده است که اگر آقای عارف نیامد هم من در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شرکت کنم و اعضای فراکسیون حمایت کامل داشته باشند ولی آقای عارف شرکت خواهند کرد.
صحبت‌های چهارشنبه گذشته محمدرضا عارف در نشست خبری هم تاییدکننده این مطلب است که فراکسیون امید در انتخابات فردا، لیست مستقل دارد. به گزارش ایسنا، رئیس فراکسیون امید در این زمینه گفت: ما در سال دوم انتخابات هیات‌رئیسه ائتلاف کرده و کاندیدای ریاست نداشتیم اما اگر فضای ائتلاف فراهم نباشد دیگر ائتلاف کردن معنایی ندارد. به همین دلیل چون فضای ائتلاف مهیا نیست باید مستقل به میدان آمد. البته هنوز هم باب ائتلاف را نبسته‌ایم و معتقدیم شرایط مجلس به‌گونه‌ای است که می‌توان ائتلاف کرد.
عارف همچنین گفت: یک جریان سیاسی باید از هویت خود پاسداری کند. رقابت امری بدیهی در پارلمان است و در رقابت همیشه برای پیروزی شرکت نمی‌کنند. ما حضور جدی و معنادار را در رقابت معتقدیم.
در این میان وضعیت فراکسیون ولایی تا حدودی مبهم است. گرچه برخی اعضای این فراکسیون اعلام کرده‌اند فراکسیون ولایی برای انتخاب رئیس مجلس با فراکسیون مستقلین ائتلاف ‌کرده و از علی لاریجانی حمایت می‌کند، اما حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون ولایی در گفت‌وگو با جام‌جم این گونه اظهارنظرها را گمانه‌زنی دانست.
سید‌حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی هم با بیان این‌که هنوز تصمیم‌گیری نهایی انجام نشده است، گفت: اعضای فراکسیون که مواضعی را مطرح کرده‌اند صرفا درباره نظر شخصی خود صحبت کرده‌ و اینها مواضع فراکسیون نیست.
اما پیش از این اسدا... عباسی، عضو فراکسیون ولایی در گفت‌وگو با جام‌جم گفته بود: فراکسیون ولایی و فراکسیون مستقلین ولایی با هم درباره انتخاب هیات‌رئیسه مجلس ائئلاف خواهند داشت. البته هنوز تصمیم نهایی درباره این رایزنی‌ها گرفته نشده و منتظریم در روزهای آینده به جمع‌بندی نهایی برسیم.
عباسی افزوده بود: آنچه تاکنون مشخص شده این است که فراکسیون ولایی نامزدی برای ریاست مجلس نخواهد داشت. در حال حاضر آقایان محمدحسین فرهنگی و عبدالرضا مصری برای انتخاب نواب رئیس داوطلب هستند و در عین حال تعدادی از اعضای هیات‌رئیسه فراکسیون ولایی در تلاش هستند آقای حاجی‌بابایی را متقاعد کنند تا داوطلب نایب‌رئیسی مجلس شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها