نگاهی تحلیلی به گیشه بی رونق این روزهای سینمای ایران

شمشیرزن یک دست!

از میان 6 فیلمی که اخیرا و از 18 اردیبهشت روی پرده سینما رفته ، تنها «سامورایی در برلین» تا حدودی خودی در گیشه نشان داد و سایر آثار به تازگی اکران شده نشان دادند که حرف جدی و چندانی در گیشه برای گفتن ندارند و نباید به فروش بالای آنها در جدول فروش دل بست. به گزارش جام جم، به دنیا آمدن، تولدت مبارک، خانه دیگری، سامورایی در برلین، نبات و وکیل مدافع، شش فیلم تازه ای است که در مدت کوتاهی اکران خود را آغاز کرده اند؛ فیلمهایی که در ژانر و فضا و قصه، متفاوت هستند و تنوعی در شکل و ساختار دارند که علی الظاهر باید پاسخگوی سلیقه های مختلف در تماشا باشد. اما ظاهرا و در همین ابتدای امر، تماشاگران استقبال ویژه و فوق العاده ای از این فیلمها در گیشه نکردند و خبر از یک فصل اکران تقریبا بی رونق دادند. در کم فروغی فیلمهای نوبت جدید اکران، برخی فیلمهای فصل قبلی اکران همچنان در گیشه مشتری دارند و خوب می فروشند؛ از جمله تگزاس 2 که مردم اقبال خوبی به آن نشان می دهند و تا اینجا حدود 10 میلیارد تومان فروش داشته است. در ادامه نگاهی داریم به آمار فروش فیلمهای جدید اکران در گیشه و چرایی موفقیت یا عدم موفقیتشان. البته هنوز برای قضاوت کامل در زمینه موفقیت مالی این آثار در جدول فروش زود است و باید به انتظار ادامه اکران آنها نشست.
کد خبر: ۱۲۰۶۸۵۶

سامورایی در برلین
حمید فرخ نژاد جزو بازیگران پولساز سینمای ایران در سالهای اخیر است و اگر به ویژه فیلم کمدی و سرخوشانه ای در گیشه داشته باشد، تا اندازه زیادی فروش خوب آن تضمین شده است. سامورایی در برلین هم طبق همین قاعده شروع نسبتا خوبی در گیشه داشت و حدود 900 میلیون تومان فروخته است. فرخ نژاد در این فیلم نقش فردی به نام جمشید سامورایی را بازی می کند و امیرمهدی ژوله، میرطاهر مظلومی، هومن حاجی عبداللهی، گوهر خیراندیش و میترا حجار از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
نکته جالب، تغییر فضای کاری مهدی نادری کارگردان این فیلم است که پیش از این، اثری تلخ و جدی چون بدرود بغداد را ساخته بود و حالا به یک فیلم کمدی به نام سامورایی در برلین رسیده است.
نبات
شهاب حسینی بازیگر محبوبی است و مدت ها هم مردم او را در فیلم و سریالی ندیده بودند. اکران فیلم نبات به کارگردانی پگاه ارضی این امکان را برای تماشاگران و دوستداران حسینی فراهم کرد تا دیداری یکطرفه با این بازیگر داشته باشند. بنابراین فارغ از قصه و کیفیت خود فیلم، آنچه تا همین جا باعث فروش حدودا 190 میلیون تومانی اثر شده، حضور شهاب حسینی در نقش اصلی مرد است. هرچند کمی بعید است که اتفاق ویژه ای برای نبات در گیشه بیفتد و حتی باوجود بازی شهاب حسینی، نباید انتظار فروش بالا را برای این فیلم داشته باشیم.
به جز حسینی، دیگر چهره شناخته شده میان بازیگران نبات، نازنین فراهانی است.
فیلم، قصه مرد 44 ساله ای به نام سعید را روایت می کند که همسرش را سالها پیش در یک سانحه از دست داده و با دختر 12 ساله اش نبات زندگی آرام و شیرینی را در تهران سپری می کند. ورود ناگهانی زنی به قصه، سرنوشت آنها را دستخوش تغییراتی می‌ کند.
خانه دیگری
اولین ساخته سینمایی بهنوش صادقی، چیزهایی برای تماشا دارد و در برخی لحظات هم تقابل زندگی فقیر و غنی را به شکلی قابل باور پیش روی تماشاگر قرار می دهد، اما با این همه فیلم از کسالتی در روایت رنج می برد که آن را از جذابیت لازم دور می کند. در این وضعیت چندان هم نمی توان به ترکیب بازیگران هرچند شناخته شده فیلم برای فروش بالا دل بست؛ نتیجه تا اینجا فروش حدود 30 میلیون تومانی اثر در گیشه است. بعد از این هم باوجود قیمت سرسام آور خانه ها (چه در خرید و فروش و چه رهن و اجاره)، چندان نباید به فروش بالای این خانه (خانه دیگری) امیدوار بود!
به دنیا آمدن
این ساخته محسن عبدالوهاب در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، اما تا امسال و این نوبت اکران، فرصت پیدا نکرده بود روی پرده سینما برود. فیلمی درباره یک زوج که در آستانه میانسالی و در زندگی مشترک دچار مشکل می شوند.
نقش های اصلی فیلم را هدایت هاشمی و الهام کردا بازی می کنند که هر دو از بازیگرانی خوب با پیشینه تئاتری هستند، اما باوجود بازی های خوب و قابل اعتنا در سینما جزو بازیگران پرمخاطب نیستند. البته هدایت هاشمی در نوروز، این فرصت را داشت که در تلویزیون و سینما خودی نشان دهد، به ویژه بازی شیرین و دوست داشتنی او در سریال زوج یا فرد دیده و تحسین شد. احتمالا بدانید که هاشمی، مهمترین جایزه سینمایی اش، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در «لطفا مزاحم نشوید»، فیلم قبلی محسن عدالوهاب (کارگردان به دنیا آمدن)از بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
با این وجود و با احتمال اقبال برخی تماشاگران به فیلم به دنیا آمدن به دلیل حضور هدایت هاشمی، احتمال فروش بالا برای این اثر سینمایی کمی بعید است. به دنیا آمدن تا اینجا حدود 33 میلیون تومان در گیشه فروخته است که نشان می دهد این فیلم جزو اولویت تماشاگران برای دیدن نیست.
وکیل مدافع
لیلی با من است ساخته کمال تبریزی، خط شکن فیلم های کمدی جنگی و دفاع مقدسی بود و پس از آن برخی فیلمسازان دیگر هم سر شوخی را با دوران دفاع مقدس باز کردند. البته آرمان ها و اعتقادات محکم جای خودش بود و هست، اما برخی موقعیت ها مجال شوخی پیدا کردند. سری فیلم های اخراجی ها سهم مهمی در شکل گیری این فضا داشت. حالا فیلمهای ملیح جنگی و دفاع مقدسی، تابو محسوب نمی شود و هراز گاهی از ظرفیت های نمکین این فضا استفاده می شود. حالا فرزند یکی از شهدای سرشناس دوران جنگ تحمیلی هم وقتی برای فیلمسازی پشت دوربین قرار می گیرد، ترجیح می دهد به جای ساخت فیلم جدی و تلخ درباره جنگ، نگاهی طنازانه به آن داشته باشد. سلما بابایی فرزند شهید عباس بابایی همراه ونداد دوشن، در فیلم وکیل مدافع، مسائل سیاسی و اجتماعی روز را با جنگ و جبهه پیوند زده اند و با طنز و کمدی هم آن را بیان کرده اند.
با این حال تا اینجا که به نظر می رسد راه وکیل مدافع از دیگر کمدی های جنگی و دفاع مقدسی موفق در گیشه، جداست، چرا که حدود 22 میلیون تومان فروخته است. شاید مشکل را در فیلمنامه و ترکیب بازیگران باید جستجو کرد که به عنوان بازیگر کمدی، سبقه چندان موفقی در گیشه ندارند.
تولدت مبارک
یک زمانی بود هر فیلمی که اکبر عبدی در آن بازی می کرد، تماشاگران برای دیدن آن سرودست می شکستند. کمدین ذاتی سینمای ایران می توانست نمک سرشار خود را در ظرف و قصه مناسبی پیش روی تماشاگران قرار دهد و آنها را از خنده روده بر کند و یک زمانی هم بود که حضور محمدرضا فروتن تا حد زیادی مساوی بود با تایید هر فیلم و انتخاب برای تماشای آن از سوی تماشاگر، اما مدتهاست آن زمان و دوره ها به دلایل مختلف به سرآمده است. نتیجه این شده که وقتی هر دوی این بازیگران در یک فیلم حضور دارند، نیز اتفاق ویژه ای در گیشه نمی افتد و تماشاگران روی خوشی به آن نشان نمی دهند.
بطوری که تولدت مبارک ساخته سمیه زارعی‌نژاد تا اینجا 10 میلیون تومان هم نفروخته و سهم فروشش در گیشه سینما حدود 8 میلیون تومان است. ضمن اینکه اسم فیلم هم دافعه ای برای تماشا ایجاد می کند و به نظر نمی آید، تماشاگران با رویت این عنوان، برای تماشای آن رغبت پیدا کنند و کنجکاو شوند.
آمار مندرج در این گزارش تا حدود ساعت 2بامداد روز جمعه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها