در چه شرایطی احتمال وقوع جنگ زیاد می‌شود؟

گفت‌وگوی سمی

رهبر انقلاب در سخنان اخیر خود در جمع کارگزاران نظام، موضع ایران درباره مذاکره با آمریکا را بار دیگر تکرار کردند و گفت‌وگو با دولت فعلی آمریکا را سمّ مضاعف خواندند. این موضعی است که قبلا هم از سوی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای اعلام شده بود و ایشان ضمن تاکید بر این‌که مذاکره نمی‌کنیم، جنگ را نیز منتفی دانسته بودند. با وجود چنین مواضع روشنی، بار دیگر زمزمه‌هایی از سوی برخی افراد درباره مذاکره با آمریکا شنیده می‌شود و همین مساله باعث شد تا رهبر انقلاب واقعیات مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی را در بیانات اخیر خود تبیین کنند. ایشان افزودند: می‌گویند بیایید درباره موشک مذاکره کنیم، معنای حقیقی این حرف این است که شما باید بُرد و دقت موشک هایتان را کم کنید تا اگر روزی شما را هدف قرار دادیم، نتوانید جواب بدهید. اما بدیهی است که کسی در ایران این حرف را نمی پذیرد؛ بنابراین همین سر و صداها ادامه خواهد یافت. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در مثال دیگری در زمینه اهداف واقعی دشمن در بحث مذاکره افزودند: عمق راهبردی سیاسی و امنیتی برای هر کشوری مساله ای حیاتی است، برای ما نیز عمق راهبردی در منطقه خیلی مهم است، آنها از این مساله ناراحتند و می خواهند بر سر عمق راهبردی بسیار خوب ایران با آنها معامله کنیم؛ آیا کسی می پذیرد؟ رهبر انقلاب تأکید کردند: براساس این واقعیات اصل مذاکره با آمریکا حتی با کسی که آدم حسابی باشد غلط است و مذاکره با اینها که به هیچ چیز از جمله اخلاق و قانون و عرف بین المللی پایبند نیستند، مسخره است و مطلقاً معنا ندارد. مروری بر این واقعیات و هشدارهایی که از سوی رهبر انقلاب داده شده نشان می‌دهد که مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی نه تنها نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات کشور باز کند بلکه آنها را برای اقدام نظامی، حریص می‌‌کند و طبیعتا کسی در ایران به دنبال این مساله نیست. همین‌ها باعث شده تا تحلیلگران بر این اعتقاد باشند تا زمانی که ایران در مورد مولفه‌های برتری خود حاضر به مذاکره با آمریکا نشود خطر جنگ نیز وجود ندارد و آمریکایی‌ها پا را از تهدید و جنگ روانی فراتر نخواهند گذاشت. در این زمینه با چند کارشناس مسائل سیاسی گفت‌وگو کرده‌ایم:
کد خبر: ۱۲۰۶۵۱۹

کاهش توانمندی دفاعی، زمینه‌ساز تسلیم است
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی/ عضو هیات رئیسه مجلس
مذاکره، مقوله‌ای است که آمریکا از ابتدای انقلاب آن را مطرح می‌کند به این معنی که ما به‌صورت یکطرفه محدودیت‌هایی را پذیرفته و به این ترتیب ابزار قدرت کشورمان گرفته شود، همان‌طور که در مورد برخی کشورها چنین رفتارهایی صورت گرفته است.
توانمندی دفاعی، یکی از ابزارهای قدرت ما است و به همین دلیل هراسی از جنگ نداریم چرا که در این حوزه قدرتمند هستیم اما در صورتی که بر اثر مذاکره آن را کاهش دهیم همیشه از تهدید نظامی خواهیم ترسید و به‌سرعت تسلیم می‌شویم.
همچنین دشمنان به‌دنبال مذاکره بر سر موضوعات منطقه‌ای ایران هستند، چرا که در صورت کاهش آن و مقابله با کشورهای متحد ایران به زعم خودشان براحتی می‌توانند ایران را محاصره کنند.
جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای و تکنولوژی روز دنیا در مقام بالاتری قرار داشت که آنها تلاش کردند از طریق مذاکرات هسته‌ای رشد و استقلال ما را هدف قرار دهند تا به این ترتیب و با ادامه مذاکرات در سایر حوزه‌ها با تضعیف توانمندی‌هایمان زمینه جنگ علیه کشورمان به‌راحتی فراهم شود.

اقتدار ایران مانع تهدید است
اسماعیل کوثری / جانشین فرماندهی قرارگاه ثارا... تهران
مقام معظم رهبری همانند امام راحل در مساله دشمن‌شناسی خبره‌اند و موارد را بسیار صریح و واضح بیان می کنند. ایشان در دیدار رمضانی با کارگزاران نظام به صورت علنی در باره گفت‌وگو با آمریکا نظرشان را بیان و عنوان کردند که بحث و مذاکره سم است. ایران تاکنون ده ها بار با آمریکایی‌ها در طول چهل سال گذشته روی موضوعات مختلف مذاکره داشته است. در طول این مذاکرات معمولا با آمریکا بر سر موضوعات، بحث می‌شد اما زمانی که مساله انجام تعهد از سوی آمریکایی‌ها مطرح می‌شد آنها بارها بد قولی و بدعملی کردند.
آخرین تجربه ما مربوط به توافق برجام بود که با خروج آمریکا از این پیمان و بدعهدی اروپا مواجه شدیم. طبعا در چنین شرایطی مذاکره با آمریکا به هیچ وجه به مصلحت کشور نیست. ما الان در شرایط ایستادگی و مقاومت قرار داریم و در حوزه‌های مختلف توانستیم امتیازات خوبی کسب کنیم. حتی در وضعیت تحریم هم ما توانستیم به بسیاری از نیازهای خود دسترسی پیدا کنیم. ملت در حال حاضر ایستادگی و مقاومت خود را نشان داده‌اند و دولتمردان هم با این پشتوانه باید با قدرت عمل کنند. این اقتدار به‌ویژه در زمانی که فرصت دو ماهه از سوی ایران به اروپا داده شد اگر استمرار پیدا کند حتما کارایی بیشتری خواهد داشت. بنابراین مذاکره و عقب‌نشنیی از مواضع، هیچ نفعی برای ما نخواهد داشت و با ایستادگی و مقاومت می توانیم به بسیاری از خواسته‌های خود برسیم و سایه تهدید علیه ایران را کم کنیم.

زیان ایران؛ تنها دستاورد مذاکره با آمریکا
بیژن نوباوه / نماینده پیشین مجلس
به نظر من یکی از تجارب پرتکرار ایران در طول 40 سال گذشته مذاکره با کشورهای دنیا بوده است اما واقعیت این‌که با وجود این تعداد مذاکره و گفت‌وگو، ما کمترین بهره را به دست آوردیم به‌ویژه در سال‌های اخیر که با تبلیغات پرفشار داخلی و خارجی و ایجاد جو مسموم در کشور مواجه بودیم. هر وقت ما این مذاکرات را بدون قدرت کافی انجام دادیم ضررهایش را دیدیم. یکی از نمونه‌های این مذاکرات پرضرر، مساله برجام بود که حق بزرگ و مسلمی را از کشور و مردم سلب کرد. برخی از ضرورت مذاکره با آمریکا سخن می‌گویند این در حالی است که فقط یک سال از خروج ایالات متحده از برجام گذشته وکمتر انسان عاقلی است که این عهدشکنی آشکار را فراموش کند. چگونه می‌شود به کسی که غیر قابل اعتماد است اطمینان کرد و دوباره با او وارد مذاکره شد؟ مذاکره پیش فرض‌ها و اهدافی دارد و باید زمانی انجام شود که طرفین گفت‌و‌گو از حرف، حق، انگیزه و منافع مشترک برخوردار باشند. طبعا در چنین وضعیتی اساسا آمریکا هیچ حرف و منافع مشترکی با ما ندارد و به هیچ وجه از انگیزه‌ای برای دادن حق ایران برخوردار نیست. علاوه بر این در شرایطی که آمریکا همواره ایران را تهدید می‌کند مذاکره و گفت و گو با این کشور، چیزی جز زیان برای ما در برنخواهد داشت. یکی از ابتدایی‌ترین خواسته‌های ایران، بازگشت آمریکا به برجام بود اما این اتفاق نیفتاد و آمریکا دائما در پی کاهش اقتدار و ضربه زدن به ایران است. بنابراین در چنین شرایطی اساسا مذاکره معنا ندارد. بنابراین همان طور که رهبری گفتند مذاکره با آمریکا سم است. ما اکنون از توانایی ایستادگی و مقاومت برخورداریم و با توجه به شرایط کنونی و تحریم‌ها، فرصتی برای ما پیش آمده که به اقتصاد درون‌گرا و مقاومتی روی بیاوریم. اگر امروز تن به مذاکره بدهیم قطعا تاریخ تکرار خواهد شد و استعمار به شکل جدی‌تری گریبان ملت ما را خواهد گرفت.

مذاکره با آمریکا؛ مقدمه جنگ
سعدا...زارعی/کارشناس مسائل بین‌الملل
زمانی که دو قدرت غیر همسطح مذاکره می‌کنند قدرتی که به هر دلیلی در موقعیت برتری قرار دارد در مقام دیکته کردن خواسته‌های خود است و شرکت قدرت ضعیف‌تر در مذاکره به معنای پذیرش قدرت طرف مقابل و دادن امتیازات خاصی به آنها است لذا به این ترتیب قدرت ضعیف‌تر قطعا تضعیف خواهد شد.
در مذاکرات هسته‌ای نیز دادن امتیازاتی از سوی ایران این تلقی را در طرف مقابل ایجاد کرد که جمهوری اسلامی ضعیف است. بنابراین مذاکره در اینجا می‌تواند مقدمه جنگ هم باشد، چرا که با گرفتن امتیازاتی و به‌دنبال آن تضعیف کشور آنها بهتر می‌توانند به جنگ متوسل شوند.
مذاکره به معنای معامله است، امروز باید توجه داشته باشیم که آنها در این بده بستان در پی نقاط قوت کشورمان از جمله برنامه‌های موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران هستند به این معنی که طرف مقابل در پای میز مذاکره به‌واسطه گرفتن امتیازاتی از جمله کاهش توانمندی‌های دفاعی یا منطقه‌ای می‌تواند به اهداف چند ساله خود از طریق جنگ دست پیدا کند.

توان دفاعی عاملی بازدارنده در مقابل جنگ
عباسعلی منصوری آرانی / استاد دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش
مذاکره یک داد و ستد و تعامل در راستای ارتقا و پیشرفت کشورها است. به‌گونه‌ای که طرفین براساس منافع مشترکی که دارند با هم گفت‌وگو می‌کنند تا زمینه برای تقویت این منافع فراهم شود. طبعا در چنین شرایطی مذاکره، منطقی و بر پایه چارچوب عقلی خواهد بود. اما در شرایط کنونی حاصل مذاکره با آمریکا ارتقا و پیشرفت نیست بلکه باید آن را پسرفت تلقی کرد و منطق در شرایط کنونی حکم می‌کند که وارد مذاکره نشویم. تجربه هم نشان داده که چه در مذاکره دوجانبه میان ایران و آمریکا مثل مذاکرات الجزایر و چه در مذاکره چندجانبه مثل توافق برجام، هیچ پایبندی از سوی ایالات متحده مشاهده نشد. بنابراین در چنین شرایطی قبول مذاکره با آمریکا حتما باعث تضعیف ما خواهد شد. منطق عقلی، سیاسی و دفاعی و نظامی هم چنین مذاکره‌ای را تایید نخواهد کرد. بالاخره در هر مذاکره‌ای شرایط فرهنگی،‌ سیاسی، اقتصادی و نظامی به عنوان مولفه‌های اقتدار به شمار می‌آید و اساسا منطقی نیست زمانی مذاکره کنیم که از پایه‌های اقتدار خود کم کنیم و آن وقت با طرف مقابل سر میز گفت و گو بنشینیم. اقتداری که به‌ویژه در عرصه نظامی و دفاعی در این سال‌ها کسب کرده‌ایم ثمره خون هزاران شهید و فداکاری جانبازان است و به سادگی به دست نیامده است. ما طی این سال‌ها توانستیم تاکتیک‌های متناسب با تهدید را تعریف کنیم و به موقعیت خوبی به لحاظ نظامی برسیم و حتما این شرایط مناسب عاملی مهم و بازدارنده برای وقوع جنگ علیه ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها