درباره 2 کتاب «تدوین» و «دکور سینما»

سینما و مخلفاتش!

سینما فقط در فیلم تماشا کردن خلاصه نمی‌شود. کتاب‌های سینمایی هم به اندازه خود فیلم‌ها و پرده جادویی نقره‌ای سینما، برای عموم مردم و علاقه‌مندان هنر هفتم اهمیت و ارزش دارند. برای همین است که در خانه هر دوستدار جدی سینما می‌توان کتابخانه‌ای سینمایی هم پیدا کرد.
کد خبر: ۱۲۰۳۸۷۶

در بین کتاب‌های مختلفی که در رابطه با سینما منتشر و روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار می‌گیرد، کتاب‌های تکنیکی جای ویژه‌ای دارد. با وجود آن که تا به امروز کتاب‌های زیادی در این رابطه منتشر شده، اما باز هم نوشته‌های تازه‌ای از راه می‌رسد که به بحث درباره جنبه‌های مختلف تکنیکی فیلم‌ها می‌پردازد و از تدوین و فیلمبرداری و طراحی صحنه و لباس و این‌جور چیزها حرف می‌زند.
انتشارات افراز هم که بخش اصلی فعالیت آن در زمینه سینما و تئاتر است، در این رابطه بی‌کار ننشسته و ترجمه مجموعه دفترهای کوچک کایه‌دوسینما را برای علاقه‌مندان هنر هفتم روانه بازار کرده است. دو کتاب تازه‌ای که در این رابطه روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفته، «تدوین» (نوشته ونسان پینل و با قیمت 15 هزار تومان) و «دکور سینما» (نوشته فرانسواز پونو و به قیمت 20 هزار تومان) است. ترجمه کتاب‌های دفترهای کوچک کایه‌دوسینما عظیم جابری است که کارش را با دقت انجام داده و ترجمه‌هایی روان و ساده از متون اصلی ارائه داده است. زمان انتشار کتاب‌های اصلی به اوایل سال 2000 برمی‌گردد.
فرانسواز پونو، مشاور انتشاراتی و کسی است که مجموعه کتاب‌های تکنیکی دفترهای کوچک کایه دوسینما زیر نظر او به چاپ رسیده است. کتاب‌های دیگر درباره معماری، کمدی بر روی پرده، حاشیه‌نشینی روی پرده، مرد‌سالاری روی پرده و عدالت روی پرده صحبت می‌کنند. به باور اهل فن در کشور فرانسه، این دفترهای کوچک به دانشجویان، مدرسان و محصلان و دیگر علاقه‌مندان هنر سینما پیشنهاد می‌دهند که یادگیری‌شان را به سمت سینمایی روشنفکرانه هدایت کنند.
کتاب دکور سینما که 129 صفحه دارد، در دو بخش و چهار فصل خواننده‌اش را به دوران پیدایش دکور در سینما و عصر طلایی استودیوهای فیلمسازی می‌برد. از چینه‌چیتای ایتالیا گرفته تا آثاری چون تعصب، کابیریا، مطب دکتر کالیگاری، متروپولیس، دزد بغداد، کینگ‌کونگ و...، خوانندگان کتاب با تاریخ کار دکور در محصولات سینمایی آشناتر می‌شوند. در کتاب 107 صفحه‌ای تدوین هم خوانندگان در دو بخش و سه فصل یک‌بار دیگر سفری به دنیای جذاب تدوین و البته دهه 20 روسیه شوروی و بزرگانی چون آیزنشتاین و هالیوود دهه 20 و 30 میلادی خواهند داشت. هر دو کتاب در 500 نسخه به بازار ارائه شده‌اند.

کیکاووس زیاری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها