اولین بازی نیمه‌نهایی را از دست ندهید

جنگ شگفت‌انگیزان

از ساعت 23:30 امشب که آنتونیو متیو لاهوز اسپانیایی در سوت خود به نشانه آغاز بازی بدمد، حساسترین بازی دو باشگاه متفاوت در اروپا آغاز می‌شود. یکی با سابقه‌ای کهن در فوتبال هلند و اروپا که بزرگان بسیاری از جمله یوهان کرایف فقید را در تاریخچه خود می‌بیند و دیگری تاتنهام جوان که برای نخستین بار، نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا را تجربه می‌کند. دو تیمی که در این فصل بسیار کم‌خرج بسته شدند؛ اما به دلیل فصل درخشان‌شان ستاره‌های بسیاری را خواهند فروخت و درآمد بسیاری خواهند داشت و همین نکته برجسته شاید بزرگ‌ترین وجه مشترک دو تیم باشد.
کد خبر: ۱۲۰۳۶۴۳

تاتنهام گرچه در مقطعی از حیاتش، حضوری درخشان در چند دوره از رقابت‌های جام یوفا داشت و 3 بار به فینال رسید و در سال‌های 1972 و 1984 قهرمان آن جام شد؛ اما هنوز نتوانسته در لیگ قهرمانان اروپا توفیقی به‌دست آورد. حالا تاتنهام در حالی بازی امشب را در ورزشگاه خانگی خود در لندن آغاز می‌کند که حسرت 57 ساله‌اش به پایان رسیده و در نیمه‌نهایی معتبرترین رقابت باشگاهی اروپا حضور دارد.
مائوریسیو پوچتینو، مربی 47 ساله و آرژانتینی سفیدهای لندنی که از سال 2014 در تاتنهام حضور دارد، برای این فصل تیمی یکدست و خوب آماده کرده و شاید بزرگ‌ترین بدشانسی او مصدومیت بی‌موقع هری کین فوق‌ستاره‌اش بود که موجب شد سون هیونگ مین کره‌ای، نقشی پررنگتر در میان زنبق‌های سفید بیابد.
تاتنهام در بازی یک‌چهارم نهایی و در آن بازی خاطره‌انگیز مقابل منچسترسیتی، هوگو لوریس، توبی آلدرویرلد، داوینسون سانچس، اریک دایر، بن دیویس، دله آلی، خوان فویت، دنی رز، کریستین اریکسن، لوکاس مورا و سون هیونگ مین را در اختیار داشت. در فاصله آن بازی تا بازی امشب، تاتنهام دو مسابقه در لیگ برتر انگلیس مقابل منچسترسیتی و وستهام برگزار کرده که هر دو بازی را به حریف باخته است.
گرچه بازیکنان تاثیرگذار پوچتینو محدود هستند؛ اما در دو بازی اخیر لیگ برتر، چند مهره تغییر کردند که ویکتور وانی‌یاما، یان فرتونگن، کایران تریپیر و موسی سیسوکو از این دسته بودند تا تاتنهام بدون خستگی شدید به این بازی برسد. هواداران پرشور تاتنهام امیدوارند تیمشان در این بازی هم مانند دیدارهای خانگی دیگر در لیگ قهرمانان، نتیجه‌ای دلچسب بگیرد. بجز شکست 4 بر 2 مقابل بارسلونا که در ورزشگاه سابق تاتنهام برگزار شد، دیگر دیدارهای خانگی تاتنهام در لیگ قهرمانان این فصل با برد لندنی‌ها تمام شد.
جوانان آمستردام
در نقطه مقابل آژاکس تیم شگفت‌انگیز این فصل قرار دارد. اریک تن‌هاگ 49 ساله و هلندی که دو سال است روی نیمکت پسران خوب آمستردام (لقب آژاکس) نشسته است،‌ گرچه یک‌بار هم در دوران بازی پیراهن آژاکس را به تن نکرد؛ اما با استفاده درست از آکادمی غنی آژاکس، تیمی قابل احترام ساخته و حالا باید دوباره منتظر کوچ جمعی ستاره‌های جوان تیم باشیم.
میانگین سنی ترکیب اصلی آژاکس 7/22 سال است. گرچه بازیکنانی مانند تادیچ 30 ساله و شونه 32 ساله در این تیم دیده می‌شوند،؛ اما حضور نسل جدید بازیکنان هلند از ده‌لیخت 19 ساله گرفته تا دی‌یانگ 21 ساله و فان ده بیک 22ساله میانگین سنی تیم را پایین می‌آورد و موجب می‌شود تیم برای مبارزاتی جانانه مانند آنچه در برابر رئال مادرید و یوونتوس دیدیم، کاملا آماده باشد. آژاکس بعد از تحقیررئال مادرید آن هم در سانتیاگوبرنابئو و پایان دادن به امپراتوری سه ساله این تیم بر لیگ قهرمانان، یوونتوس را در تورین شکست داد تا راهی نیمه‌نهایی شود.
آژاکس بر خلاف تاتنهام که در لیگ قهرمانان تیمی بی‌تجربه محسوب می‌شود، تیمی پخته در این لیگ معتبر اروپایی است و سابقه 4 قهرمانی در پرونده دارد که البته 3 قهرمانی مربوط به دوران رویایی آن در سال‌های ابتدایی دهه 70 است. از آخرین قهرمانی آژاکس 24 سال می‌گذرد و هلندی‌ها بدشان نمی‌آید باز هم در خیابان‌های آمستردام جشن بگیرند.
بازی خارج از خانه آنها مقابل خرونینگن (برتری یک بر صفر) و بازی خانگی آنها مقابل ویتسه آرنهم (برتری 4 بر 2) نشان داد این تیم از نظر روحی چه جهش شگفت‌انگیزی را تجربه کرده است.
اونانا، ده‌لیخت، ولتمن، وان ده بیک، نه‌رس، تادیچ، مزراوی، دنی بلیند، لاسه شونه، دی یانگ و حکیم زه‌یاش بازیکنان ترکیب اصلی تیم در چند بازی اخیر لیگ قهرمانان بوده‌اند و شاید در بازی امشب هم در ترکیب اصلی باشند.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها