در آستانه نیمه شعبان، چند کتاب خوب درباره امام عصر(عج) برای گروه سنی کودک و نوجوان معرفی کرده‌ایم

آن مرد می‌آید

حالا که در آستانه میلاد با سعادت امام عصر(عج) هستیم و البته دیگر چیزی تا برگزاری نمایشگاه کتاب نمانده، چه کاری بهتر از معرفی چند کتاب خوب درباره منجی بشریت، اما در روزگاری که اوضاع کاغذ نابسامان است و قیمت کتاب سر به فلک گذاشته، در شرایطی که خیلی‌ها به دلایل متعدد از کتاب خواندن یا کتاب خریدن طفره می‌روند، چه چیزی بهتر از معرفی چند کتاب خوب درباره امام زمان(عج) به بچه‌ها. به هر حال پدرها و مادرها اگر خودشان کتاب نخوانند یا برای خودشان کتاب نخرند حتما برای فرزندانشان می‌خرند و چه خوب که چنین پدرها و مادرهایی در این سرزمین داریم. در این مجموعه چند نمونه از کتاب‌های داستانی و جذاب درباره امام عصر(عج) را که برای مخاطبان کودک و نوجوان نوشته شده معرفی کرده‌ایم وگرنه کتاب‌های زیادی در این زمینه نوشته شده که برخی آنها از روایت و قصه‌گویی فاصله دارند و شاید به اندازه این چند نمونه جذابیت نداشته باشند.
کد خبر: ۱۲۰۲۱۱۳

نفس بلند
مولف: علی‌اصغر عزتی‌پاک
تصویرگر: وجیهه گلمزاری
ناشر کتاب: کتاب جمکران
سال نشر: 1395
این کتاب داستانی است درباره چند نوجوان امروزی اما به حضور امام‌غایب(عج) می‌پردازد. نه زندگینامه‌ای در کار است و ماجرایی از دل تاریخ بیرون کشیده شده است؛ داستان کتاب درباره بچه‌های یک محله است که قصد دارند برای ایام نیمه‌شعبان، جشن و مراسم گرامیداشت برگزار کنند. اما ورود یک فرد غریبه، برنامه‌ریزی‌های بچه‌های محله را به هم می‌زند. این کتاب چند بخش دارد که از آن جمله می‌توان به نامه، کوچه، تصمیم مهم، پزشک، پول و نفس بلند اشاره کرد.
نویسنده این کتاب پیش از این کتاب‌های می‌مانم پشت در، زود برمی‌گردم، موج فرشته و باغ کیانوش را منتشر کرده و جوایز متعددی برای نوشته‌هایش گرفته که می‌توان به جایزه کتاب سال حوزه هنری، جایزه دوسالانه ادبیات کودک و نوجوان ایران و کتاب سال سلام را نام برد. به عنوان نمونه همین کتاب علی‌اصغر عزتی‌پاک برنده بخش داستان کودک در دومین جشنواره کتاب سال سبک زندگی بوده است.

اسیری و عروسی
مولف: زهرا زواریان
تصویرگر: سمیه صالح شوشتری
ناشر: قدیانی
سال نشر: 1394
اسیری و عروسی یکی از کتاب‌های مجموعه قصه‌های دخترانه است که درباره زندگی مادر امام زمان(عج) نوشته شده است. دو کتاب دیگر این مجموعه با نام «عروس و کاروانش» و «عروس آن خانه» به ترتیب درباره زندگی حضرت خدیجه(س) و فاطمه بنت اسد نوشته شده است. نویسنده این کتاب‌ها زهرا زواریان است که البته کتاب دیگری به نام «خاتون عشق» درباره زندگی مادر امام عصر(عج) دارد که برای بزرگسالان نوشته شده است.
کتاب اسیری و عروسی بر اساس منابع شیعه و آثار اندیشمندانی چون شیخ طوسی، ابن بابویه و نعمانی نوشته شده که توصیفاتی از زندگی حضرت مهدی(عج) ارائه کرده‌اند. البته تاکید این کتاب بر بخش‌هایی از زندگی نرجس خاتون است که به ازدواج او با امام حسن عسکری(ع) بر می‌گردد و شاید کمتر به امام زمان(عج) به عنوان فرزند این زوج پرداخته باشد، اما به نظر می‌رسد خواندنش برای بچه‌ها خالی از لطف نباشد به‌خصوص از این بابت که بسیار روان و بدون پیچیدگی یک داستان تاریخی را روایت کرده و در عین حال کشش و جذابیت قصه را حفظ کرده است.

قصه‌هایی از امام زمان(عج)
مولف: فریبا کلهر
تصویرگر: سید حسام‌الدین طباطبایی
ناشر: قدیانی
سال نشر: 1394
این مجموعه شامل ده قصه درباره امام عصر(عج) است که به قلم فریبا کلهر نویسنده نام‌آشنای کودکان، نوشته شده است. قصه‌هایی که در این مجموعه جای گرفته به این ترتیب است: نرگس‌خاتون در راه است، بانویی به نام ملیکه، خواستگاری، بمان حکیمه!، خبری که راست بود، جعفر دروغگو، سه نشانه، دل تنگ، اولین رابط و آخرین رابط.
هر قصه در قالب یک کتاب از سوی انتشارات قدیانی برای کودکان گروه سنی «ب و ج» منتشر شده و مجموع این کتاب‌ها تصویری کامل‌تر و دقیق‌تر درباره اما غایب(عج) برای کودکان و نوجوانان شکل می‌دهد و آنها را با ابعاد مختلف زندگی این امام ارجمند آشنا می‌کند.
درباره روایت و زبان کتاب همین بس که بدانیم فریبا کلهر از دهه60 نویسندگی را آغاز کرده و سال‌هاست به عنوان نویسنده کودکان و نوجوانان شناخته می‌شود. او پیش از آن‌که به 30 ‌سالگی برسد کتاب سوت فرمانروا را نوشت که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را به دست آورد.
فریبا کلهر قصه‌های زیادی برای کودکان و نیز بزرگسالان نوشته و آثار متعددی را بازنویسی کرده که بیشتر آنها با استقبال مخاطبان روبه‌رو بوده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها