برگزاری اردوهای عیدانه دانش‌آموزان برای دست اندرکاران کمک‌آموزشی کنکور میلیاردها تومان گردش مالی داشت

اردوهای پولساز

نوروز امسال گرچه برای ایران خوب نبود و طعم گِل و آوارگی می‌داد، ولی برای عده‌ای که پیدا و پنهان‌ نامشان به کنکور وصل است، نوروز خوبی بود. عید امسال گردن کلفت‌های کنکور مثل همه سال‌های اخیر میدان‌دار بودند و در ساختمان فلان دانشگاه و فلان موسسه آموزشی، اردوهای مطالعاتی برگزار کردند. کسی نمی‌داند در این دو هفته چه تعداد اردو برگزار شد، دقیقا کجاهای کشور، توسط چند موسسه و برای چند دانش‌آموز، ولی حجم تبلیغات بانیان اردوهای مطالعاتی آن‌قدر وسیع بود و هزینه‌هایشان به قدری قابل ملاحظه که می‌شود تخمین زد در همین تعطیلات کوتاه عید، میلیاردها تومان گردش مالی رخ داده و حلقه گرداننده دورچین‌ها و مخلفات کنکور، بازهم به سود رسیده‌اند.
کد خبر: ۱۲۰۰۸۱۲

همه چیز برمی‌گردد به اسفند سال پیش، به برنامه چینی دقیق این نان خورهای کنکور که اردوهای مطالعاتی را طراحی و تبلیغ می‌کردند. اینها درفضای اینترنت پُر هستند، همه‌شان نیز مشهور و بنام نیستند، ولی خیلی‌هایشان برای این که بیشتر مشتری جذب کنند، نام مدرسان و مشاوران بنام را می‌آورند که مخاطب زودتر برای ثبت‌نام مجاب شود.
اردوهای مطالعاتی شکل و شمایل متنوعی دارند. برخی‌ها خودشان را به سه دسته «B ،A وC » تقسیم می‌کنند و برخی‌ها به پنج دسته که « D و E» هم اضافه می‌شود. اولی‌ها کیفیت آموزش در اردوها را ملاک طبقه‌بندی می‌دانند و دومی‌ها مدت زمان اقامت در اردوها را. اولی‌ها می‌گویند اگر کسی می‌خواهد دروس تخصصی‌اش در کنکور را تا 50 درصد بزند باید فلان مقدار پول و زمان بگذارد و آنهایی که 70 درصد و بیشتر می‌خواهند باید هم پول بیشتری بدهند و هم بیشتر در اردوها بمانند.
برخی از برگزارکنندگان این اردوها منوی صبحانه و عصرانه دارند که معنی‌اش به جای خورد وخوراک، آزمون‌های صبح و عصر است که در طول مدت اردو برگزار می‌شود. برخی نیز «کتاب نوروز» طراحی کرده‌اند و براساس آن تدریس می‌کنند و برخی موسسات، کنکوری‌ها را می‌برند استخر و فوتبال، بسکتبال و پینت بال و بولینگ.
شاهکاری که عید امسال بروز کرد، اما مربوط است به یکی از موسسات که نام اردوی نوروزی‌اش را گذاشت پادگان نوروزی و آن را مخصوص دخترها ترتیب داد، اردویی که به تعبیرخودش هم هزینه‌اش گران‌تر بود و هم فشار کاری‌اش بیشتر، به تعبیری جایی برای درسخوان‌های وضع خوب.
با وجود این تفاوت‌ها ولی فشارکاری که دراین اردوها بر دانش‌آموزان کنکوری وارد می‌شود، وجه اشتراک همه آنهاست. بیشتر این اردوها نوروز امسال از ساعت 7 صبح تا 22 برپا بود و تعدادی که ماجرا را از شور به در کرده بودند، ساعت پایان کلاس‌ها را 23 گذاشتند. این فشردگی البته بهانه خوبی بود برای خرج‌تراشی‌هایی همچون تدارک شام برای بچه‌ها که در مجموع هزینه کلی کلاس‌ها را بسیار بالا برد.
هزینه‌های میلیونی
به سنت هرچقدر پول بدهی، آش می‌خوری، برگزارکننده‌های اردوهای مطالعاتی نیز شهریه اردوهای عیدانه را براساس کیفیتی که مدعی‌اش بودند تعیین کردند. یکی از این اردوها که جزو ارزان‌‌ترین‌ها بود برای سوم تا دوازدهم فروردین یک میلیون و500 هزارتومان از هر نفر دریافت کرد که هزینه هر وعده غذا که 40 هزارتومان بود نیز به آن اضافه شد. اردویی دیگر برای 14 روز دو میلیون و950 هزار تومان قیمتگذاری شد و اردویی دیگر برای هفت روز، یک و نیم میلیون تومان. جایی دیگر یک اردوی مطالعاتی 9 روزه را یک میلیون و900 هزارتومان قیمتگذاری کرد و جایی دیگر برای هر یک روز شرکت در اردوها 230 هزارتومان تعیین کرد.
موسسه‌ای که مدعی بود دارد پادگان نوروزی راه می‌اندازد، اما برای ده روز اردو، سه میلیون تومان از مردم گرفت و همین موسسه برای اردوی 15 روزه‌اش چهارمیلیون تومان از شرکت‌کننده‌ها دریافت کرد. موسسه‌ای که نام کاری را که می‌کند اردوی پیشرفته گذاشته بود هم برای یک اردوی پنج روزه یک میلیون و550 هزارتومان گرفت و برای نصف یک دوره که می‌شود دو و نیم روز، 900 هزار تومان.
این موسسات که با این اعتماد به نفس قیمت‌گذاری می‌کنند همان‌هایی هستند که روزی دو وعده به بچه‌ها نوشیدنی و میوه و آجیل می‌دهند، برای هر نفر صندلی‌های کنفرانسی تدارک می‌بینند و برای هر شرکت‌کننده آزمون‌های شخصی‌سازی طراحی می‌کنند و به گفته خودشان از مشاوران بنام بهره می‌گیرند و مشاوری که در اختیار دارند برای هر دانش‌آموز یک برنامه آموزشی 15 روزه می‌نویسد. خلاصه اینها چپشان پر است در بحث کنکور و نوروز که می‌شود بیکار نمی‌نشینند.
اردوهای مدرسه‌ای در حاشیه؟
فروردین 97 معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت برگزاری این اردوها در روند یادگیری دانش‌آموزان تاثیر بسیار مثبتی دارد و می‌تواند در انگیزه مطالعاتی‌شان تاثیری خوب بگذارد. همین سال و در ماه اسفند بود که سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارتخانه اعلام کرد مدیریت اردوهای مطالعاتی نوروزی به‌عهده شورای مدرسه و والدین است، ولی تاکید او این است که فضای مدارس نباید کنکور زده شود.
این دو مقام مسؤول البته هر دو درباره اردوهای مطالعاتی‌ای ابراز عقیده می‌کردند که در مدارس برگزار می‌شود و مجوزشان را آموزش و پرورش شهرها و شهرستان‌ها صادر می‌کند، حال آن که همه چیزهایی که ما تا اینجای گزارش نوشته‌ایم مربوط بوده است به اردوهایی با متولیانی خارج از مدارس.
با سعید جهانشاهی، رئیس اداره متوسطه نظری آموزش و پرورش شهرتهران که صحبت کردیم او گفت نوروز 98 حدود 300 مدرسه دولتی و غیردولتی با مجوزآموزش و پرورش، این اردوها را برگزار کردند که حدود ده هزار دانش‌آموز پایه دوازدهم را پوشش داد و البته تاکید کرد مردم بیشتر به اردوهای مدرسه‌ای اعتماد دارند تا به اردوهای موسسات ریز و درشت. او گفت این موسسات بدون مجوز اردو برگزار می‌کنند و اصلا برای دریافت مجوز، سمت آموزش و پرورش نمی‌آیند چون طبق دستورالعمل موجود مجوزها فقط به شورای مدرسه اعطا می‌شود.
وقتی جهانشاهی درباره هزینه‌های مصوب اردوهای نوروز 98 سخن گفت نیز تقریبا مخ‌مان سوت کشید از این همه تفاوت قیمت و قابل فهم شد که موسسات کنکوری چرا مایلند این اردوها را برگزارکنند. او توضیح داد که نرخ مصوب امسال برای اردویی ده روزه، 320هزارتومان البته بدون هزینه‌های غذا بود که خب پیداست چه تفاوت فاحشی با نرخ‌های میلیونی موسسات کنکوری دارد.
زمان مصوب برای هر روز ازاین اردوها نیز ازهفت صبح بوده است تا هفت شب، درحالی که موسسات کنکوری، دانش‌آموزان را تا 11 شب نیز به قول خودشان در فاز مطالعاتی نگه می‌دارند.همین جاست که علیرضا قهرمانی، مشاورتحصیلی به ما می‌گوید اردوی مطالعاتی نوروزی می‌تواند مضر باشد. او البته نسخه کلی نمی‌پیچد که اردوی مدرسه‌ای بهتر و کارآمدتر است یا اردوی خارج مدرسه‌ای، ولی می‌گوید اگر کادرآموزشی مدرسه با دانش‌آموزان کار کنند بهتر است و گسستی میان آموخته‌هایشان ایجاد نمی‌شود. ولی قهرمانی به جد تاکید می‌کند یک اردوی مطالعاتی خشک که فقط درآن تدریس شود و مثلا تا 11 شب ادامه یابد مضراتش از محاسنش بیشتر است و در آن فقط یک نفر قربانی می‌شود و او، همان دانش‌آموز است.
اما وقتی پای سود وسط است اهمیتی دارد کنکوری‌ها قربانی شوند و روح و روانشان آسیب ببیند؟ در زمانه‌ای که کنکور و دانشگاه برند و فلان مدرک حرف اول و آخر را برای عده‌ای می‌زند، طبیعی است که سلاطین کنکور هرچه می‌خواهند می‌کنند و تجارت پرسودشان هر روز به شکلی رونق می‌گیرد. فقط فرض کنید همان ده هزار نفری که در اردوهای مدارس شرکت کرده‌اند - و نه بیشتر - به اردوهای خارج مدرسه‌ای رفته‌اند و به طور میانگین نفری دو میلیون تومان خرج کرده‌اند، آن وقت خواهید دید که در تعطیلات دو هفته‌ای عید امسال دست‌کم 20 میلیارد تومان برای موفقیت در کنکور هزینه شده است.

نوع اردو

طول مدت

هزینه

A

14روز

دو میلیون و 950 هزار تومان

B و C

7روز

یک میلیون و 500 هزار تومان

D

9 روز

یک میلیون و 900 هزار تومان

E

روزانه

180 تا 230 هزار تومان

پادگان نوروزی

15 روز

چهار میلیون تومان

پیشرفته

5 روز

یک میلیون و 550 هزار تومان

نیم دوره

دو و نیم روز

900 هزار تومان

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها