جام‌جم برای اولین آخر هفته ماه شعبان، 3 کتاب درباره امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) را به شما پیشنهاد می‌کند

یک بسته بین‌الحرمینی

آخر هفته سه عید پشت سر هم افتاده باشند و میلاد امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) و امام سجاد (ع) باشد و پیشنهاد آخر هفته‌ای نداشته باشیم راجع به این بزرگواران؟! حاشا و کلا! الغرض توی این هفته شلوغ و پرسوژه که بچه‌های فرهنگی نمی‌دانستند حق مطلب را چگونه ادا کنند، حالا فرصت مناسبی فراهم شده تا در فراغت آخر هفته‌ای برویم سراغ یک بسته فرهنگی و کتابی راجع به دو بزرگواری که اولین هفته کاری سال 98 را مزین به میلاد ولادت خودشان کرده بودند.
کد خبر: ۱۲۰۰۳۶۸

ماه به روایت آه
امتیاز در گودریدز: 38/4 از 5
از ما می‌شنوید اگر به دنبال یک روایت غیرکلیشه‌ای از حضرت عباس(ع) هستید که اتفاقا روز جانباز هم برای روز تولد ایشان انتخاب شده، این کتاب «ماه به روایت آه» را از دست ندهید. مقدمتا خدمت شما عارض بشویم که این کتاب را همین مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد نوشته که سال گذشته در سکوت و بی‌خبری، در منزلش در اطراف تهران درگذشت و تا یکی دو روز هم کسی خبری از درگذشت آن مرحوم نداشت. مرحوم نصرآباد در این کتاب، 12 شخصیت از شخصیت‌های کربلا را انتخاب کرده و بعد هم به عنوان راوی رفته سراغ‌شان تا هر کدام، روایت خودشان را از حضرت عباس(ع) روایت کنند. حتی مرور راویانی که از آن حضرت روایت کرده‌اند کافی است تا قلقلک شوید که بروید سراغ این کتاب.
امام حسین(ع)، حضرت زینب(س)، مسلم‌بن‌عقیل، ام کلثوم، شبث‌بن‌ربعی، سرجون و عبیدالله‌بن‌عباس از جمله این 12 نفر هستند که از دو جبهه موافقان و مخالفان از حضرت عباس(ع) روایت کرده‌اند.
حالا احتمالا برایتان جالب‌تر هم خواهد شد که بدانید برخلاف رویه‌های مرسوم و روایت‌های این شکلی، کتاب سراغی از شهادت و شیوه شهادت آن بزرگوار نگرفته و خواسته که روایتی واقعی از زندگی و زمانه آن حضرت ارائه بدهد. به همین خاطر هم تعجب نکنید که مثلا روایت‌هایی از کودکی و وضعیت خانوادگی و حتی ازدواج آن حضرت در این کتاب بخوانید. کتاب البته یک نکته مهم و جذاب دیگر هم دارد. تمام تاریخ‌ها را به هجری شمسی روایت کرده تا مخاطب فارسی‌زبان، درک واقعی‌تری از آن حضرت داشته باشد. انتشارات نیستان این کتاب را روانه بازار نشر کرده. در این روزهای ماه شعبان می‌توانید اوقات خوشی را با این کتاب سپری کنید.

کتاب آه
امتیاز در گودریدز: 47/4 از 5
درست است محرم و صفر با محوریت امام حسین(ع)، سنگین‌ترین برنامه‌های فرهنگی و عزاداری‌ها را به خود اختصاص داده اما حتما شما هم با این مشکل روبه‌رو شده‌اید که یک روایت ساده و مشخص و خطی از ابتدا و انتهای موضوع قیام امام حسین(ع) وجود داشته باشد که بتوانید بدون تعدد روایت‌های مختلف که بعضا مشکل سندیت تاریخی هم دارند، فهم تاریخی درست و دقیقی از وقایع کربلا داشته باشد. خب باید بگوییم که این مشکل تا حدی با «کتاب آه» حل شده است. یاسین حجازی نشسته و کلی مقتل و تاریخ را خوانده و بعد هم مستندها را گرد هم آورده و کتاب آه را تالیف کرده است. خودش در مقدمه کتاب دلیل تالیف آن را واضح توضیح داده:‌«فراوانند کسانی که به‌رغم بسیارها که جسته گریخته شنیده‌اند، هنوز دقیقا نمی‌دانند قتل حسین ابن علی چطور اتفاق افتاد... من خطِ حادثه را پررنگ کردم و به ترتیب و توالی وقوعِ حادثه‌ها دقت کردم و گشتم آدم‌هایی را که اسم‌شان در اوّلِ حادثه یک‌چیز بود و در اثنای حادثه یک‌چیز و در انتها یک‌چیزِ دیگر، یکی کردم و نقل‌های پراکنده در جای‌جای کتاب را بی‌آنکه از جزئیات هیچ‌کدامشان بزنم تجمیع کردم... تاریخ‌ها را تا آنجا که می‌شد همخوان کردم و جای‌ها و مرزها و منزل‌ها و شهرها را روی نقشه آوردم تا کروکی حادثه معلوم شود.» یاسین این روایت تاریخی را از شش ماه قبل از شهادت سیدالشهدا(ع) شروع کرده و تا چند ماه بعد از شهادت ایشان پیش رفته است. حالا با تلاش‌های حجازی یک روایت مشخص و واضح داستانی از واقعه کربلا در دست است که می‌توانید آن را دست بگیرید و بدون نگرانی از نامعتبر بودن، به راحتی به دیگران هم توصیه کنید. کتاب آه را انتشارات جام طهور منتشر کرده است.

پنجره‌های تشنه
امتیاز در گودریدز: 37/3 از 5
حالا دیگر آنقدر معروف شده که با جست‌وجو در اینترنت یا در هر کدام از نرم‌افزار‌های همراه کتاب‌خوان الکترونیک فورا بالا بیاید و جزو پیشنهادهای اول باشد. حتی در فروشگاه اینترنتی هم می‌توانید این کتاب را پیدا کنید. همین الان جناب علامه گوگل فی‌المجلس برای این کتاب یک میلیون و 709 هزار نتیجه فهرست کرده است. سوای جست‌وجوهای اینترنتی، در هر کتابفروشی هم که بروید و اسمش را ببرید غیرممکن است کتابفروش چشمش را تنگ کند و فکر کند. حتما در همان لحظات اول می‌رود سراغ قفسه کتاب‌ها و بیرون می‍کشد و تحویل‌تان می‌دهد. بله بله! همین کتاب پنجره‌های تشنه را می‌گوییم که خیلی‌ها را به خودش علاقه‌مند کرده و به جز موضوعش، طرح جلد خاصی که برایش طراحی شده هم آن را گوشه اذهان ماندگار می‌کند. مهدی قزلی که این روزها مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان هم هست و دارد خودش را آماده می‌کند که برای مستندنگاری درباره وضعیت سدهای خوزستان به این استان سفر کند، شش سال قبل توفیق آن را پیدا کرد با کاروانی که ضریح جدید امام حسین(ع) را از قم به کربلا می‌بردند همراه شود و لحظه لحظه این سفر دو هزار و اندی کیلومتری را روایت کند. قزلی روزها و شب‌های زیادی را روی تریلی 18 چرخ سپری کرد و بالا و پایین رفت تا واقعیت را آن‌گونه که هست روی کاغذ بیاورد و همین واقعی بودن هم باعث شده نثر و روایت کتاب، به‌شدت به دل بنشنید و تصنعی جلوه نکند.
حالا با فرض این‌که نوع روایت مهدی قزلی را هم فاکتور بگیریم به قول همین همکارمان حسام آبنوس که در گروه رسانه مطالبش را بارها دیده‌اید و اتفاقا از کتابخوان‌های حرفه‌ای هم محسوب می‌شود، مگر ضریح امام حسین(ع) چند وقت یک بار تعویض می‌شود که یک نویسنده و حتی یک خواننده بتواند در جریان صفر تا صد رویدادهای آن قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها