سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرد

قابلیت بازگشت راکتور اراک به حالت اولیه

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: راکتور اراک قابلیت برگشت به حالت اولیه خود را دارد و بتنی که در راکتور اراک ریخته شده است در چاله راکتور نیست و در لوله‌هایی ریخته شده که در مخزن است.
کد خبر: ۱۲۰۰۱۵۶
قابلیت بازگشت راکتور اراک به حالت اولیه

به گزارش جام جم آنلاین، بهروز کمالوندی ​در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره افزایش دستاورد‌های دانشمندان هسته‌ای در سال ۱۳۹۷ افزود: هر کدام از این‌ها اهمیت خاص خود را دارد که در مواردی ما نیازمند به تأمین از کشور‌های خارجی بودیم که حالا بومی شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: راکتور اراک قابلیت برگشت به حالت اولیه خود را دارد و بتنی که در راکتور اراک ریخته شده است در چاله راکتور نیست و در لوله‌هایی ریخته شده که در مخزن است.

وی ادامه داد: در برخی از موارد ما مواجه با خرابکاری بودیم یعنی تجهیزات را به طریقی به دست آوردیم و بعد متوجه شدیم که این تجهیزات دچار مشکل و خرابکاری هستند که الان برای بخش عمده‌ای از آن‌ها دیگر نیاز به خارج نداریم و ۱۱۴ محصول رونمایی شده هر کدام جایگاه ویژه‌ای دارد.

کمالوندی در خصوص نیروگاه اراک افزود: الان دیگر رازی نیست چراکه دکتر صالحی چند سالی این موضوع را نگفتند و الان اشاره کردند که بتنی که در راکتور اراک ریخته شده است در چاله راکتور نیست و در لوله‌هایی ریخته شده که در مخزن است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: ما، چون از این لوله‌ها اضافه داریم و ما این لوله‌ها را داشتیم و مطرح نکردیم و بر اساس برجام خلف وعده‌ای هم نکردیم و ضرورتی هم نداشت که اعلام کنیم، این لوله‌ها می‌توانند تعویض شوند و ما راکتور قبلی را داشته باشیم.

وی گفت: ما دنبال این نیستیم تا زمانی که در برجام هستیم البته اگر بیرون بیاییم شرایط می‌تواند فرق کند.

کمالوندی ادامه داد: ترجیح می‌دهیم به دو دلیل راکتور باز طراحی رو داشته باشیم اول اینکه در راکتور جدید از مواد غنی شده استفاده می‌کنیم برخلاف راکتور قدیم که مواد طبیعی بود به این مفهوم که جای خوبی برای انجام تست‌های پی آی‌ای (PIE) یا آزمایش‌های بعد از پرتو دهی که نیاز به این فضا در داخل راکتور دارد که این امکان رو به ما می‌دهد و دوم اینکه جمعیت نوترونی بالا داره و این راکتور جدید نوترون بیشتری را در اختیار ما می‌گذارد و ما ترجیح می‌دهیم که راکتور را باز طراحی کنیم و این امر را خوب پیش می‌بریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: چه بسا در حالت برجام ما هم راکتور قدیم و هم راکتور باز طراحی شده را راه اندازی کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها