اگر شست دست شما دردناک شده است و قادر به انجام کارهای روزمره نیستید، علل مختلفی می‌تواند باعث آن شده باشد. شایع‌ترین علت، گیرکردن تاندون عضله بازکننده شست در غلاف آن است که باعث دردناک و سخت شدن حرکات این انگشت می‌شود. به دنبال این آسیب تاندون داخل غلاف خود راحت و روان حرکت نمی‌کند و حتی می‌تواند با التهاب و تورم همراه باشد که در این صورت بیمار نه فقط در حرکت، بلکه در استراحت هم درد دارد. این آسیب سندرم دکورون نام دارد که در 20درصد نوازنده‌ها و اپراتورهای رایانه بروز می‌یابد.
کد خبر: ۱۱۹۹۵۱۳



علت دیگر درد انگشت شست می‌تواند گرفتارشدن عصبی به نام رادیال در ناحیه بیرونی آرنج و ساعد باشد. این عصب به‌خصوص در چرخش ساعد بین عضلات این ناحیه گیر می‌کند و باعث درد ناحیه شست و بیرون مچ و ساعد می‌شود. معمولا درگیری این عصب در اثر وارد شدن ضربه به آرنج، ساعد و مچ است که در فعالیت‌های ورزشی و تصادفات بسیار دیده می‌شود. این درد به صورت سوزش، برق‌گرفتگی و دردی تیز هنگام نگه‌داشتن و فشردن اجسامی همچون یک بطری آب بروز می‌یابد و ممکن است ساعت‌ها باقی بماند.
از دیگر علل درد شست، ساییده‌شدن غضروف مفاصل آن است. استفاده مکرر از انگشت شست خصوصا در تایپ کردن با گوشی‌های هوشمند موجب شیوع این آسیب و بروز آرتروز مفصلی در شست شده است. فیزیوتراپی در همه این موارد می‌تواند بهترین درمان باشد. اگرچه داروهای ضدالتهاب و استفاده از شست‌بندهای آتل‌دار هم روش‌های مؤثر دیگر در درمان درد انگشت شست دست است. در فیزیوتراپی لیزر کم‌توان و پرتوان، سوزن‌زدن به عضلات ناحیه ساعد و شست، تحریک الکتریکی، درمان با امواج ماورای صوت، تکنیک‌های آزادسازی عضلات ساعد و متحرک‌سازی مفاصل آرنج و مچ با دست از درمان‌های مؤثر فیزیوتراپی در این مشکل به شمار می‌روند.
شست‌بند آتل‌دار هم شست را در وضعیت طبیعی آن و دور از سایر انگشتان بی‌حرکت نگه می‌دارد و به این ترتیب تاندون مربوطه در طول کوتاهش قرار می‌گیرد و التهاب و درد آن کم می‌شود. تمرین‌های تقویتی آرام مانند استفاده از خمیر پس از سپری‌شدن مرحله حاد باید در دستور کار قرار گیرد. به علاوه کشش عضلات خم‌کننده و صاف‌کننده شست برای بهبود تحرک تاندون‌ها در غلاف و بهبود عملکرد عضلات بسیار مؤثر است که فیزیوتراپیست به بیمار آموزش می‌دهد تا در منزل به طور مداوم انجام شود.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها