بدون شک یخچال و فریزر از کلیدی‌ترین وسایل آشپزخانه محسوب می‌شوند که حداقل ماهی یکبار باید تمیز و ضد عفونی شوند. در ادامه نکاتی ذکر می‌شود که می‌تواند شما را در یک خانه تکانی جانانه یخچال برای شروع یک سال جدید کمک کند.
کد خبر: ۱۱۹۷۱۴۷


بعد از برق کشیدن یخچال، تمامی وسایل موجود در آن باید خارج شود تا تمامی نقاط یخچال در معرض دید باشند. بهتر است این‌کار را زمانی انجام دهید که حجم مواد غذایی یخچال شما کم است مثلا قبل از خرید هفتگی یا ماهانه. مواظب باشید مواد غذایی بیشتر از یک تا چند ساعت بیرون از یخچال قرار نگیرند. می‌توانید از وسایل خنک کننده در این بازه زمانی استفاده کنید.
تمامی مواد غذایی کهنه، کپک زده، غیرقابل مصرف و مشکوک را دور بیندازید. ممکن است موادی در یخچال شما وجود داشته باشد که ماه‌ها از چشم شما دور مانده باشد. باید تاریخ انقضای تمام مواد را چک کنید. موادی را که هیچ یک از ساکنان خانه علاقه‌ای به مصرف آنها ندارند را دور بیندازید.
تمام قفسه‌ها، طبقات و سطوح قابل جدا شدن را خارج کنید و برای شست‌وشوی آنها استفاده از مایع ظرفشویی و آب داغ کافی ا ست. اگر برخی از این سطوح به‌شدت آلوده هستند می‌توانید از مقدار بسیار کمی آمونیاک با نسبت یک به پنج با آب داغ مخلوط و سطوح مورد نظر را برای مدتی در آن بخیسانید. سپس آنها را با دقت شسته و کاملا خشک کنید.
داخل یخچال را به دقت تمیز و تمام لکه‌ها را پاک کنید. استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده شیمیایی ممکن است بوی ناخوشایندی در یخچال ایجاد کند که توسط برخی مواد غذایی جذب می‌شوند بنابراین می‌توانید از ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید. دو قاشق غذاخوری بیکینگ پودر با یک لیتر آب گرم یا مخلوطی از یک پیمانه سرکه سیب با سه پیمانه آب می‌تواند شما را از ضدعفونی شدن داخل یخچال مطمئن کند. برای لکه‌هایی که بسیار سخت شده و قابل جدا شدن نیستند، می‌توانید از خمیر دندان استفاده کنید که به‌عنوان ساینده عمل می‌کند و بوی خوبی هم دارد.
از تمیز شدن کامل قسمت‌های داخلی در یخچال مطمئن شوید.
واشر یخچال یکی از محل‌های تجمع کپک است. حتما آن را با دقت با محلول سرکه یا مواد سفیدکننده رقیق شده تمیز کنید. پس از خشک کردن، می‌توانید واشر را با اسانس لیمو یا سایر مواد چرب با بوی خوشایند نظیر لوسیون‌های بدن آغشته کنید تا لاستیک آن دچار خوردگی نشود.
برای قسمت‌های خارجی یخچال نیز می‌توانید از تمیز کننده‌های چند منظوره استفاده کنید.

دکتر مریم قادری

متخصص علوم و صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها