محبوبیت نتانیاهو به کمترین میزان خود رسیده است

چالش محبوبیت «بی‌بی»

در حالی که نظرسنجی‌ها و اعتراضات مردمی در درون سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد آفتاب سیاسی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل معروف به«بی‌بی» به لب بام رسیده و دیگر تاریخ مصرفش گذشته اما او همچنان برای دیگران خط و نشان می‌کشد. چنان‌که در یک یاوه‌گویی جدید روز گذشته اقدام انگلیس در معرفی حزب‌ا... به‌عنوان یک سازمان تروریستی را ستود و از دیگر کشورهای اروپایی نیز خواست از انگلستان تبعیت کنند.
کد خبر: ۱۱۹۵۴۹۰

گزارش‌های منابع خبری اسرائیل نشان می‌دهد نتایج دو نظرسنجی KAN News و شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی حاکی از کاهش محبوبیت حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهوست. در صورتی که این نظرسنجی‌ها همچنان استمرار پیدا کند احتمال شکست بنیامین نتانیاهو در انتخابات پیش‌روی سرزمین‌های اشغالی فراوان بوده و باید تاریخ مصرف او را تمام شده دانست. بنابراین نظرسنجی‌ها، ائتلاف راستگرای نتانیاهو شامل حزب لیکود و احزاب افراطی دینی به 59 کرسی کنست دست خواهد یافت و در این صورت دو کرسی برای کسب اکثریت و تشکیل ائتلاف حکومتی کم خواهد داشت. حد نصاب 61 کرسی از مجموع 120 کرسی است. نتایج نظرسنجی کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز نشان می‌دهد بنی گانتز رئیس سابق ارتش اسرائیل و رقیب سرسخت نتانیاهو موفق خواهد شد 36 کرسی را از آن خود کند. اما لیکود نتانیاهو 30 کرسی را تصاحب می‌کند.
این در حالی است که این روزها نتانیاهو به‌دلیل پرونده‌های فساد خود و همسرش نیز به‌شدت تحت فشار است به نحوی که سفر خود به مسکو را هم ناچار شد زودتر از موعد خاتمه دهد. آویخای مندلبنت دادستان کل اسرائیل می‌گوید، نتانیاهو باید به اتهامات خود پاسخ دهد. او گفته مایل است جلسه استماع درباره اتهام‌های نخست‌وزیر برگزار شود تا پیش از تقدیم لوایح اتهام به دادگاه برای بررسی، بتواند از خود دفاع کند. این فرآیند اگر تا پیش از انتخابات نهم آوریل 2019 (کمتر از 40 روز دیگر) به نتیجه برسد نتانیاهو به‌طور کلی از حضور در رقابت‌های انتخابات محروم شده و باید هرچه زودتر استعفا دهد .
اتحاد رقیبان
ده روز پیش و قبل از پایان مهلت بسته شدن فهرست‌های انتخابات کنست، بنی گانتز رئیس حزب حوسین لیسرائیل به معنای «صیانت از اسرائیل» با یائیر لبید رئیس حزب یش عتید یعنی« آینده آنجاست» توافق کرد و از تشکیل فهرست مشترک دو حزب با عنوان سفید و آبی متشکل از احزاب چپ و میانه خبر دادند. قرار بر این شد که نخست وزیری نیز دوره‌ای شود یعنی5/2 سال گانتز نخست وزیر باشد و سپس به مدت دو سال لبید این پست را در اختیار بگیرد. این ائتلاف سپس موشه یعلون وزیر دفاع سابق را نیز با خود همراه کرد و نیز گابی اشکنازی رئیس پیشین ستاد مشترک را هم در زمره خود قرار داد تا جمع ژنرال‌ها تکمیل شود . به این ترتیب یعلون نخست وزیر سوم و اشکنازی نخست‌وزیر دوره چهارم خواهد بود. در بیانیه مشترک گانتز، لبید و یعلون آمده است که این سه تصمیم گرفتند تا فهرستی را به عنوان حزب جدید اسرائیلی تشکیل دهند و این حزب جدید تعدادی از سران امنیتی را برای ضمانت امنیت و یکپارچه کردن جامعه از هم گسیخته اسرائیل، رونمایی خواهد کرد.
اولین نخست‌وزیر مجرم
نتانیاهو در سه پرونده دریافت رشوه، خیانت در امانت و تقلب محاکمه می‌شود. خبر فساد نتانیاهو در ماه‌های اخیر در صدر رسانه‌ها قرار گرفته است.پرونده‌هایی که در رسانه‌ها به پرونده ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ معروف شده است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکنون دست کم ۱۲ بار به بازجویان پلیس پاسخ داده که علاوه بر پرونده‌های مذکور، پرونده فساد مالی همسرش نیز در میان آنهاست. وی در پرونده موسوم به ۱۰۰۰، متهم است حدود ۳۰۰ هزار دلار رشوه به عنوان هدیه از سرمایه داران یهودی دریافت کرده است. همچنین در پرونده ۲۰۰۰ نیز نخست‌وزیر رژیم جعلی اسرائیل، متهم به زد و بند با ارنون موزس صاحب امتیاز روزنامه معروف یدیعوت آحارونوت رژیم صهیونیستی بوده تا پوششی مثبت از او و فعالیت هایش در این روزنامه داده شود و روزنامه خصوصی اسرائیل هیوم (اسرائیل امروز) یعنی رقیب یدیعوت آحارونوت از سوی دولت زیر فشار قرار گیرد. پر سر و صداترین پرونده نتانیاهو اما به پرونده ۳۰۰۰ برمی گردد که مربوط به خرید سه زیر دریایی از آلمان است و در سال ۱۳۹۵ جنجال زیادی به راه انداخت و برخی از نمایندگان کنست (پارلمان) و سیاستمداران اسرائیلی، نتانیاهو را زیر تیغ انتقادات شدید قرار دادند. پرونده موسوم به ۴۰۰۰ هم به مساله زد و بند نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مالک شرکت بزک که خود صاحب امتیاز پایگاه خبری واللا است، باز می‌گردد که براساس گزارش دادستانی رژیم اسرائیل، وی در این پرونده متهم به فساد گسترده است.
کنار رفتن بی‌بی
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در یک یادداشت با تشبیه وضعیت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وضعیت ریچارد نیکسون و رسوایی واترگیت تاکید کرد زمان کنار رفتن بی‌بی فرارسیده است. در این یادداشت به قلم برت ال استفنس آمده است. یهودیان در جهان با موج کشنده و رو به افزایشی از یهودی‌ستیزی مواجه هستند و در این اثنا در بیم محافل چپگرایانه، صهیونیسم به کلمه‌ای کثیف تبدیل شده است. در این شرایط، داشتن یک نخست‌وزیر اسرائیلی با آوردن نژادپرستان به ائتلافش، موضوعی غیرقابل بخشش است، چرا که سبب دادن اعتبار به تهمت جناح‌های چپگرا به صهیونیسم می‌شود.
در این گزارش ادعا شده است: شرم آور است. نتانیاهو از منظر سیاستگذاری و اجرای سیاست‌هایش توانسته یک نخست‌وزیر موثر باشد. اقتصاد اسرائیل در دوره او شکوفا شده، روابط دیپلماتیک (تل‌آویو) گسترش یافته، از مرزهایش دفاع شده و دشمنانش تحقیر شده‌اند. او به لطف دونالد ترامپ، به آنچه درباره توافق (هسته‌ای) ایران خواسته، رسیده و سفارت آمریکا به اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل شده و بدون این‌که امتیازات غیرقابل بازگشتی به فلسطینان بدهد، گشایش‌هایی در روابط تل‌آویو با جهان عربی ایجاد شده است. با این حال نویسنده درادامه با برشمردن پرونده‌های فساد نتانیاهو و انتقاد از سیاست‌های وی می‌نویسد: زمان آن است که (رای‌دهندگان اسرائیلی) فرصت را مغتنم بشمارند. این حرف که گانتز و لاپید چپگرای شکست خورده هستند، حرفی مهمل است. دوره فرمانروایی پادشاه بی‌بی (نتانیاهو) بیش از اندازه طول کشیده است.

تظاهرات علیه نتانیاهو

صدها نفر از ساکنان اراضی اشغالی، بار دیگر علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند و خواستار استعفای وی شدند. به گزارش ایسنا، آنها شنبه شب در قدس و تل‌آویو تظاهرات کردند و خواستار استعفای وی شدند. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته بود نتانیاهو مجرم است و باید محاکمه شود!

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها