گزارش جام‌جم از بازار مواد غذایی در آستانه نوروز

گرانی، نُقل بازار شب عید

۲۰ روز به عید نوروز باقی‌مانده اما اوضاع بازار مواد غذایی نسبت به سال‌های قبل، به علت گرانی سرسام‌آور به‌شدت متفاوت است.قیمت‌های فعلی در بازار اقلام غذایی پرمصرف ایام نوروز شامل میوه، گوشت، مرغ و آجیل نسبت به سال قبل دو تا سه برابر افزایش یافته و همین مساله حجم تقاضا را پایین آورده است. با وجود برنامه‌های دولت برای تنظیم بازار، اما همچنان گرانی حرف اول بازار شب عید را می‌زند.
کد خبر: ۱۱۹۴۸۵۹

مرغ 16 هزار تومان نمی‌ماند
ابتدای امسال مرغ با قیمت 8000 تومان به دست مردم می‌رسید اما این روزها در مناطق مختلف کشور قیمت این کالای پرمصرف به ۱۴ تا 16 هزار تومان رسیده است.
برخی کارشناسان و تولیدکنندگان از بین رفتن تعداد زیادی مرغ گوشتی را عامل گرانی می‌دانند و برخی دیگر افزایش هزینه‌های تولید را دلیل اصلی گرانی عنوان می‌کنند. افزایش نرخ ارز به میزان سه برابر باعث رشد قیمت در همه بخش‌های تولیدی از جمله تولید مرغ گوشتی شده است به طوری که قیمت جوجه یک‌روزه از حدود ۱۸۰۰ تا 2000 تومان به بیش از ۴۵۰۰ تومان رسید. درباره این‌که مرغ در یک ماه آینده چه وضعیتی خواهد داشت با محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت‌وگو کردیم که گفت: قیمت مرغ در اسفند بین 14 هزار و 200 تا 14 هزار و 500 تومان خواهد بود و دلیل این افزایش قیمت افزایش نرخ نهاده‌ها و همچنین جوجه یک‌روزه است.
وی افزود: مرغ‌هایی که تا ۱۰ فروردین به بازار عرضه می‌شوند با جوجه‌های ۴۵۰۰ تومانی تولید شده‌اند و با توجه به این‌که بیشتر تولیدکنندگان این صنعت بخش خصوصی هستند، خبری از کاهش قیمت نیست و همین رقم در طول نوروز نیز ادامه خواهد یافت و هر کیلو مرغ با قیمت 14هزار و 500 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد؛ اما از نیمه دوم فروردین‌ قیمت‌ها شکسته خواهد شد و پایین می‌آید.
یوسفی با بیان این‌که شرکت پشتیبانی امور دام، دان‌ها را به صورت ارزان‌تر به عنوان بخشی از یارانه دولتی در اختیار تولیدکنندگان مرغ گوشتی قرار می‌دهد تا قیمت تمام‌شده پایین بیاید، گفت: علاوه بر عرضه دان یارانه‌ای توسط دولت قیمت جوجه یکروزه از ۴۵۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان کاهش یافته و اکنون در اختیار مرغداران قرار گرفته است.
به گفته وی، در این صورت مرغ زنده با قیمت پایین‌تر به کشتارگاه‌ها تحویل می‌شود و در نهایت با قیمت پایین‌تر به دست مصرف‌کننده خواهد رسید. به نظر می‌رسد قیمت مرغ از 14 هزار و 500 تومان به 11 هزار تومان کاهش یابد. اکنون جوجه یکروزه با قیمت ۲۵۰۰ تومان به مرغداران تحویل شده و ۴۰ تا ۵۰ روز طول می‌کشد تا مرغ قابل مصرف شود. مهدی یوسفخانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی هم از کاهش قیمت مرغ در بازار طی روزهای آینده خبر داد و گفت: با جوجه ریزی (تولید) بیشتر در دی‌ماه و افزایش تحویل بار به بازار در روزهای آینده، قیمت مرغ آماده طبخ کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون مرغداران در حمل این محصول با مشکل مواجه هستند افزود: طبق قانون، ­ مرغداران باید ۲۰ درصد بار خود را به شرکت امور پشتیبانی دام عرضه کنند که سازمان دامپزشکی مجوز فروش ۸۰‌درصد بقیه آن را به کشتارگاه صادر کند.
وی با اشاره به تمایل نداشتن مرغداران به عرضه ۲۰ درصد محصول خود به شرکت پشتیبانی امور دام گفت: مرغداران به دنبال وصول شدن به‌موقع درآمد خود هستند که به دلیل انجام نشدن این اتفاق از سوی شرکت پشتیبانی اموردام، مرغداران تمایلی به عرضه مرغ به این شرکت ندارند که به همین دلیل دامپزشکی مجوز فروش برای مرغدار صادر نکرده و این افراد با مشکل حمل مواجه هستند.
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی بابیان این‌که تولید مرغ از دی ماه در مرغداری‌ها افزایش یافته است، ادامه داد: این رویه سبب کاهش قیمت مرغ از اواسط اسفند خواهد شد. یوسفخانی گفت: توزیع روزانه صد‌تن مرغ منجمد با قیمت تنظیم بازار هر روز در تهران انجام می‌شود.

میوه گران‌تر می‌شود
حسن صابری، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار درباره علل گرانی میوه عنوان کرد: مشکل اصلی گرانی میوه ناشی از کمبود عرضه است که سیل روزهای گذشته در مناطق کشاورزی جنوب ایران و همچنین صادرات بی‌رویه این محصول باعث گرانی شده است. وی افزود: دولت قرار بود در زمینه سیب و پرتقال ورود نکند اما برای تنظیم بازار این دو محصول در دی‌ماه سال جاری به این بحث ورود کرد، این در حالی است که خرید و فروش این محصولات داشت روال عادی پیدا می‌کرد تا این‌که دولت با نرخ بالاتر از بازار اقدام به خرید این محصول کرد.
این مقام صنفی تاکید کرد؛ صادرات محصولات کشاورزی باعث شده تا قیمت آن در داخل افزوده شود و اگر بتوانیم دو ماه آینده را بگذرانیم کشاورزان می‌توانند با میل بیشتری برای کشاورزی اقدام کنند.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته برخی کارخانه‌های صنایع تبدیلی منتظر می‌ماندند تا میوه‌های مازاد کشاورزان رو به خرابی برود تا بتوانند ارزان بخرند، در حالی که در آن روزها باید به فکر صادرات می‌بودیم تا این روزها مشکل پیش نیاید.
صابری با بیان این‌که باید بتوانیم بازار صادراتی که به دست آمده را حفظ کنیم، گفت: علاوه بر تأمین بازار داخل باید به فکر توسعه بازار صادراتی باشیم اما متاسفانه اکنون بازار داخلی به هم خورده و کشاورزان بیشتر به فکر صادرات هستند.
این مقام صنفی اظهار کرد: میوه و سبزیجات به وفور در بازار وجود دارد و ما مشکلی به لحاظ تأمین این محصولات نداریم.
وی گفت: درآمد کشاورزان امسال نسبت به سنوات گذشته با افزایش محسوسی روبه‌رو بوده به همین دلیل انتظار داریم تولید میوه و سبزیجات در سال آینده بسیار بیشتر و زمینه صادرات حداکثری محصول فراهم شود.
صابری افزود: بخشی از ذخیره‌سازی سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید انجام شده و جای نگرانی در این زمینه نیست، سایر میوه‌ها نیز به وفور تولید شده است و مشکلی از این لحاظ نخواهیم داشت. با روند جاری قیمت میوه در بازار تا قبل از شب عید با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی روبه‌رو خواهد بود. وی اظهار کرد: به همین دلیل اتحادیه دو پیشنهاد به وزارت جهاد کشاورزی داده است تا بازار میوه با کاهش قیمت روبه‌رو شود، اول این‌که صادرات میوه به کشورهای همسایه از 15 اسفند تا پایان تعطیلات به حالت تعلیق درآید. صابری افزود: دوم این‌که چون میزان تقاضای نارنگی در سال‌های گذشته همواره بیشتر از تولید داخل بوده، برای تنظیم بازار تا یک ماه نارنگی پاکستانی وارد و در بازار عرضه شود تا قیمت سایر میوه‌ها نیز متعادل گردد. این مقام صنفی در پایان گفت: قیمت پرتقال در حال حاضر در بازار 5000 تومان، سیب 9000 تومان، کیوی بین 7000 تا 8000 تومان و موز حدود 11 هزار تومان است.

ادامه تلاش‌ها برای بازگشت تعادل به بازار گوشت

در حالی بازار گوشت قرمز همچنان ناآرام است که دولت با انجام اقدامات مختلف سعی در بازگرداندن تعادل به این بازار دارد. قیمت گوشت که طی ماه‌های اخیر روند افزایشی داشته همچنان بر همین مدار می‌گردد.
هرچند دولت برای کاهش قیمت، تعرفه واردات گوشت را صفر و روند واردات آن را تسهیل کرد تا بتواند بازار را به حالت تعادل برگرداند، اما به‌‌رغم این اقدامات و واردات گسترده و وعده مسؤولان مبنی بر کاهش قیمت‌ها، هنوز بازار به سمت تعادل نرفته است.
یکی از دلایل کاهش نیافتن قیمت گوشت، توزیع نامناسب این محصول پروتئینی است که با وجود گذشت هفته‌ها از این موضوع هنوز سازوکاری برای توزیع عادلانه آن مطرح نیست. البته شهرام میرآخورلو، معاون سازمان حمایت معتقد است دلیل التهاب بازار گوشت، کاهش داخلی تولید گوشت است. به گفته وی، نیاز بازار داخل به گوشت حدود ۹۶۰ هزار تن است که امسال فقط ۲۸۰ هزار تن تأمین شد و با میزانی که تا الان واردات گوشت داشته‌ایم باز هم ۳۳۰ هزار تن فاصله وجود دارد تا نیاز داخل به تمامی تأمین شود.
منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کننده دام هم درباره قیمت گوشت قرمز گفت: واردات گوشت به کشور و ذخیره آن در سردخانه‌ها از مدت‌ها پیش صورت گرفته و این میزان گوشت نه تنها برای شب عید، بلکه تا فصل بهار نیز کفاف بازار را می‌دهد.
وی افزود: شهروندان به‌هیچ‌وجه نگران افزایش قیمت گوشت قرمز نباشند و دغدغه‌ای برای تأمین این کالای مورد نیاز برای شب عید خود نداشته باشند.
رئیس شورای تأمین‌کننده دام اظهار کرد: تمام برنامه‌های وزارت جهاد و ستاد تنظیم بازار روی هدفمند کردن و باثبات شدن بازار گوشت متمرکز است. با این برنامه‌ها و به شرط توزیع درست، صددرصد قیمت گوشت در بازار تا قبل از شب عید کاهش خواهد یافت.
وی افزود: قیمت‌های وارداتی نیم‌شقه دست گوسفندی طبق قیمت ستاد تنظیم بازار 42 هزار و 400 تومان و نیم‌شقه ران گوسفندی 44 هزار و 400 تومان است.
رئیس شورای تأمین‌کننده دام درخصوص قیمت گوشت داخلی نیز گفت: قیمت گوشت تولید داخل با نوسان روبه‌رو بوده است و به دلیل اختلاف زیاد بین قیمت این محصول و گوشت وارداتی، اعلام این نرخ سبب گران‌فروشی می‌شود.
پوریان با بیان این‌که قیمت گوشت متکی به عرضه و تقاضاست، افزود: گوشت تنظیم بازاری در فروشگاه‌های عرضه بهاره سراسر کشور توزیع خواهد شد.

آجیل دست‌نیافتنی شد
در آستانه فرا رسیدن سال نو، بازار آجیل و خشکبار در حال داغ شدن است. سال گذشته آجیل‌های چندمغز طرفدار زیادی داشتند و بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان فروش آجیل‌فروشان در مورد این محصول بود اما امسال آن‌قدر قیمت آجیل گران شده که بعید است رسم سال‌های قبل قابل تکرار باشد.
قیمت آجیل به کیفیت و محصولاتی که در آن است، بستگی دارد، اما مقایسه قیمت‌ها با سال گذشته حکایت از آن دارد که بسیاری از خانواده‌ها قدرت خرید این محصول را ندارند. آجیل چهارمغز درجه یک که سال گذشته با قیمت 56 هزار تومان به دست مردم می‌رسید اکنون با قیمت حدود ۱۸۰‌تا 220 هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین آجیل شش مغز که دارای تخمه نیز است، سال گذشته با قیمت 70 هزار تومان فروش می‌رفت، اما اکنون با قیمت 135 هزار تومان به دست مردم می‌رسد.
در اسفند ۹۶ انواع پسته بین ۴۵ تا ۶۵ هزار تومان، انواع بادام ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان، بادام هندی ۶۵ هزار تومان، مغز فندق ۷۵ هزار تومان، کشمش ۱۶ هزار تومان و نخودچی کیلویی ۱۴ هزار تومان قیمت داشتند، اما این روزها هر کیلوگرم پسته اکبری ۱۸۵ هزار تومان، پسته احمد آقایی ۱۶۰ هزار تومان، مغز فندق ۱۲۵ هزار تومان، تخمه کدو گوشتی ۵۰ هزار تومان و مغز بادام ایرانی صد‌هزار تومان به فروش می‌رسد.
مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت‌وگویی که با خبرنگار ما داشت حاضر به اعلام قیمت آجیل و اقلام آن نشد و اظهار کرد: قیمت آجیل را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و ما نمی‌توانیم قیمتی را در این زمینه بگوییم.
وی تاکید کرد: سرمازدگی باعث بر هم خوردن بازار برخی محصولات شد، اما با ثبت‌سفارش‌هایی که برای واردات انجام شد، توانستیم دوباره بازار را کنترل کنیم.
احمدی دلیل بیان نکردن قیمت‌ها را کیفیت هر محصول عنوان کرد و گفت: قیمت آجیل مانند پازل می‌ماند به طوری که نوسان نرخ در بادام هندی می‌تواند حتی نرخ پسته را نیز تغییر دهد، به همین دلیل نمی‌توانیم قیمت دقیقی در این زمینه بیان کنیم.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با تاکید بر این‌که در نمایشگاه‌های مختلفی برای عرضه محصولات برگزار کرده‌ایم، افزود: از آنجا که آجیل امکان ماندگاری بالایی ندارد، اعضای اتحادیه کالاهایشان را با حداقل سود عرضه می‌کنند به این دلیل که با فرارسیدن فصل گرما تقاضای این کالا به شدت پایین می‌آید.
تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد در ده‌روز پایانی سال بیشترین تقاضا وجود دارد، قیمت‌ها به پایین‌ترین حد خود خواهد رسید.

نام کالا

واحد

قیمت اسفند ۹۶

قیمت فعلی

درصد تغییر

برنج ایرانی درجه یک

یک کیلوگرم

۱۳۶۰۰

۱۶۲۰۰

۱۹

برنج خارجی درجه یک

یک کیلوگرم

۷۲۰۰

۸۸۰۰

۲۲

گوشت گوسفند

یک کیلوگرم

۴۱۰۰۰

۸۰۵۰۰

۹۶

گوشت گاو یا گوساله

یک کیلوگرم

۳۹۰۰۰

۷۲۶۰۰

۸۶

مرغ

یک کیلوگرم

۷۶۸۰

۱۴۵۰۰

۸۹

شیر پاستوریزه

یک لیتر

۲۸۰۰

۴۶۴۰

۶۶

ماست پاستوریزه

یک کیلوگرم

۳۹۰۰

۶۰۰۰

۵۴

پنیر ایرانی پاستوریزه

۵۰۰ گرم

۵۹۰۰

۸۸۵۰

۵۰

تخممرغ ماشینی

یک کیلوگرم

۹۰۰۰

۹۹۳۰

۱۰

کره پاستوریزه (کره حیوانی)

۱۰۰ گرم

۳۳۰۰

۴۵۵۰

۳۸

روغن مایع

۹۰۰ گرم

۵۴۰۰

۷۷۰۰

۴۳

موز

یک کیلوگرم

۶۵۰۰

۱۲۷۰۰

۹۵

سیب درختی زرد

یک کیلوگرم

۳۷۵۰

۸۷۵۰

۱۳۳

پرتقال

یک کیلوگرم

۳۳۵۰

۵۲۴۰

۵۶

خیار

یک کیلوگرم

۲۶۶۰

۵۰۰۰

۸۸

گوجهفرنگی

یک کیلوگرم

۱۹۰۰

۵۲۰۰

۱۷۴

سیبزمینی

یک کیلوگرم

۱۸۰۰

۳۱۰۰

۷۲

پیاز

یک کیلوگرم

۲۲۵۰

۳۶۰۰

۶۰

رب گوجهفرنگی

یک کیلوگرم

۵۸۰۰

۱۸۸۰۰

۲۲۴

چای خارجی بستهای

۵۰۰ گرم

۲۱۵۰۰

۳۱۰۰۰

۴۴

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها