نگاهی به 4 دوره جشنواره جام‌جم در آستانه برگزاری اختتامیه پنجمین دوره این جشن

المپیک تلویزیونی

یک سال دیگر گذشت و دوباره فصل ارزیابی کارنامه یک ساله سیما فرا رسید. جشنواره تلویزیونی جام‌جم را می‌توان نوروز سیما دانست. جشنواره‌ای که با بررسی کارنامه تلویزیون در سال گذشته برترین‌ها از نگاه مردم و هیات داوران را معرفی و به آنها جایزه می‌دهد. این رخداد با آن‌که سابقه‌ای بیش از 20 ساله در تلویزیون دارد اما در قالب جشنواره جام‌جم پنج بهار را طی کرده و این روزها به پایان دوره پنجم خود نزدیک می‌شود. به همین مناسبت نگاهی به ادوار گذشته جشنواره و این دوره از آن داریم.
کد خبر: ۱۱۹۲۹۸۰

جشنواره‌های سیما از دیروز تا امروز
برگزاری جشنواره و بررسی آثاری که رسانه ملی تهیه و پخش کرده است،‌ سابقه‌ای حدودا 20 ساله دارد. سال 74 بود که نخستین جشنواره تلویزیونی آغاز شد. این آغاز طی سال‌های 75،80 و 82 در سه دوره دیگر با تغییرات جزئی ادامه یافت. پس از مدتی و در دوره سوم این رویداد پای مخاطبان هم به عرصه ارزیابی و نظردهی باز شد. در دوره چهارم و در ادامه این مسیر، ارزیابی از دو زاویه نگاه تخصصی داوران و نگاه و پسند مردمی از اهداف اصلی جشنواره اعلام شد. برپایی مسابقه مردمی به منظور جلب مشارکت بینندگان سیما در تعیین برگزیدگان تلویزیون، برگزاری هفته فیلم تلویزیون از جمله اقداماتی بود که در آن دوره از جشنواره انجام شد. این راه در سال 88 با تغییراتی همراه بود و جشنواره فیلم‌های تلویزیونی برای اولین بار و با تغییر عنوان و رویکرد برگزار شد. در سال 90 جشنواره جام‌جم به منظور ارزیابی سالانه تولید در تلویزیون در قالب‌های مختلف برنامه‌سازی آغاز به کار کرد. سرو زرین، نماد و تندیس اهدایی به برندگان این جشنواره است که تا امروز چهار دوره از آن برگزار و به فصل پنجم رسیده.
رقابت و رونق
هر جا سخن از رقابت، رای‌گیری، نظرسنجی، تقدیر و جایزه به میان می‌آید، رونق به همراه دارد. جشنواره تلویزیونی جام‌جم نیز مثل چشم ناظری است که با بررسی کارنامه برنامه‌سازان و هنرمندان سیما در یک سال، میان آنان و شبکه‌های تلویزیون رقابت ایجاد می‌کند و سبب‌ساز بهبود عملکرد آنها می‌شود.

جشنواره پنجم در پایان راه
این جشنواره که زمستان امسال آغاز شد، فرصتی به مخاطبان داد تا بهترین‌ها ‌را میان نامزدهای بخش‌های مختلف و از بین 142 اثر و هنرمند بخش مردمی تا پایان این هفته انتخاب کنند. طبق آمار اعلام شده، سال ۹۵، ۲۳ عنوان سریال شامل ۴۹۶ قسمت، سال ۹۶، ۳۳ عنوان سریال شامل ۷۹۷ قسمت و تا پایان آذر سال۹۷، ۲۴ عنوان سریال شامل ۷۲۹ قسمت روی آنتن رفته است. در این جشنواره ۶۳۷ اثر در کمیسیون‌های ده گانه و ۱۴۲ اثر در بخش مردمی داوری می‌شوند که آمار قابل توجهی است.
دبیر این دوره از جشنواره کیست؟ با حکم بیژن میرباقری، معاون سیما مسعود احمدی افزادی به سمت دبیر و عضو شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره تلویزیونی جام‌جم منصوب شد.
بخش چهل سالگی: عبدالکریم خیامی، دبیر کمیسیون تخصصی چهل‌سالگی پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام‌جم است. بخشی که به گفته او به مناسبت همزمانی 40 سالگی انقلاب با پنجمین جشنواره سیما به آن اضافه شده و دنبال این است که به بررسی عملکرد رسانه ملی در حوزه انقلاب اسلامی بپردازد.
اختتامیه: پیش از این قرار بود اختتامیه پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام‌جم هفتم اسفند برگزار شود اما از سوی مسؤولان برگزاری اعلام شد، با توجه به افزایش بیش از دو برابری کمیسیون‌های تخصصی و استقبال گسترده برنامه سازان شبکه‌ها و حجم بالای آثار ارسال شده هیات‌های انتخاب به کمیسیون‌های ده‌گانه، بسیاری از کارشناسان و اعضای شورای سیاستگذاری خواستار اختصاص زمان و فرصت بیشتر برای بررسی دقیق تر آثار ارسالی شدند و به همین خاطر با موافقت رئیس جشنواره، زمان برگزاری مراسم اختتامیه به نیمه دوم اسفند ۹۷ تغییر پیدا کرد. سال گذشته جشنواره تلویزیونی جام‌جم در چهار گروه به رقابت برنامه سازان اختصاص یافته بود و امسال این میزان به ده گروه افزایش یافته است.

نامزدهای دوره پنجم جشنواره
بخش سریال‌های تلویزیونی:‌ پایتخت 5 شبکه یک به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری، بانوی عمارت شبکه سه به کارگردانی عزیزا... حمیدنژاد و تهیه‌کنندگی مجید مولایی، پدر شبکه دو به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا، محکومین شبکه یک به کارگردانی حسین قناعت و تهیه‌کنندگی بهروز مفید، بچه مهندس شبکه دو به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، آنام شبکه سه به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه، لیسانسه‌ها 2 شبکه سه به کارگردانی سروش صحت و تهیه‌کنندگی رضا جودی، دلدادگان شبکه سه به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه‌کنندگی ایرج محمدی، هیات مدیره شبکه پنج به کارگردانی مازیار میری و تهیه‌کنندگی مهران رسام، بی‌قرار شبکه دو به کارگردانی فلورا سام و تهیه‌کنندگی مجید اوجی.
برنامه‌های تلویزیونی: دورهمی از شبکه نسیم، خندوانه از شبکه نسیم، نود از شبکه سه، ماه عسل از شبکه سه، کلاه قرمزی از شبکه دو، برنده باش از شبکه سه، کودک‌شو از شبکه نسیم، به خانه برمی‌گردیم از شبکه پنج، حالا خورشید از شبکه سه، دستپخت از شبکه یک، محله گل و بلبل از شبکه دو، مسابقه پنج ستاره از شبکه پنج، برنامه ایرانگرد از شبکه یک، قند پهلو از شبکه آموزش، ویدئو چک از شبکه ورزش، سمت خدا از شبکه سه، شوکران از شبکه چهار، حال خوب از شبکه سلامت، دکتر سلام از شبکه آموزش، فوتبال 120 از شبکه ورزش، جهان آرا از شبکه افق، خانه مهر از شبکه جهانی جام‌جم، مل مل از شبکه پویا، مسابقه اسرا از شبکه قرآن و معارف سیما، مسابقه نبرد ربات‌ها از شبکه امید، برنامه آفتابگردان از شبکه پویا.
بازیگران زن: لعیا زنگنه (پدر)، هستی مهدوی فر(سایه بان)، بهنوش بختیاری (مجله گل و بلبل)، ساناز سعیدی‌(بچه مهندس)، مریم مومن (بانوی عمارت) لاله اسکندری (بی‌قرار)، متین ستوده (سارق روح)، حدیث میر امینی (هیات‌مدیره)، رویا میرعلمی (لیسانسه‌ها2)، مهرانه مهین‌ترابی (دلدادگان)، حدیث نیکرو (زندگی از نو)، نسرین مقانلو (افسانه هزارپایان)، پانته‌آ پناهی‌ها (بانوی عمارت)، لیلا زارع (محکومین) و سمیرا حسینی (رنج پنهان).
بازیگران مرد: آرش مجیدی (دلدادگان)، حسام منظور (سریال بانوی عمارت)، رضا توکلی (افسانه هزارپایان)، عبدالرضا اکبری (آنام)،‌ امیر کاظمی (لیسانسه‌ها)، امیررضا دلاوری (هیات‌مدیره)، محمدرضا شریفی‌نیا (بی‌قرار)، خیام وقارکاشانی (زندگی از نو)، دانیال حکیمی (سارق روح)، بهرام افشاری (پایتخت 5)، حسین محجوب (محکومین)، علی عمرانی (پرواز در ارتفاع صفر)، بهنام تشکر (رنج پنهان)، مهدی سلطانی (پدر)، مجتبی پیرزاده (سایه‌بان) و ابراهیم شفعیی (محله گل و بلبل).
مجریان زن: آزاده آل‌ایوب، ملیحه بسطامی، مبینا نصیری، ژیلا صادقی، مژده لواسانی، ثریا بناکار، اعظم کریمی، نعیمه خزایی و کیانا فراهی.
مجریان مرد: رامبد جوان،‌مهران مدیری، رضا رشیدپور، احسان علیخانی، نجم‌الدین شریعتی، عبدا... روا، مجید یراق بافان،محمد سلوکی و نیما کرمی.
بخش دوبلاژ: منوچهر اسماعیلی، سعید مظفری، نصرا... مدقالچی، منوچهر زنده‌دل، مریم شیرزاد، مهین برزویی و شوکت حجت.
تیتراژ: سریال سایه بان (محسن چاووشی)، سریال دلدادگان (محمد اصفهانی)، بهار نارنج، حدیث بندگی (عبدا... ساورعلیا)، فرمول یک (محسن ابراهیم‌زاده)، صبح بخیر ایران (گروه رستاک)، اینجا (آرش کمانگری)، در جستجوی آرامش (محمد معتمدی)، پدر (علیرضا قربانی)، جشن رمضان (حجت اشرف‌زاده)، به توان خدا (محمد بحرینی)، صبحی دیگر (بهنام صفوی)، نوگلان قرآنی، نوروز فوتبالی (فریدن آسرایی)، دورهمی (مهران مدیری)، حدیث بندگی، پهلوانان، سر سفره خدا (محمدمهدی حیدری)، بازی خور (محمد قهرمانی فرجاد،‌ نیما احسانی) و شبی با عبدی (حجت اشرف‌زاده).

نوشین مجلسی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها