گفت‌وگو با دکتر رضا ولی‌پور، جراح و متخصص کلیه

کلیه‌های سنگی‌!

چرا کلیه سنگ ساز می‌شود؟
کد خبر: ۱۱۸۶۴۲۶

عامل اصلی سنگ‌سازی کمبود مایعات بدن است. اگر مایعات بدن کم شود، فرد مستعد سنگ‌سازی می‌شود. مثل کسانی که در کوره کار می‌کنند، حرارت محل کار زیاد است و اینها به مصرف مایعات بیشتری نیاز دارند. همچنین ورزشکارانی که زیاد ورزش و عرق می‌کنند و آب نمی‌نوشند در معرض سنگ‌سازی قرار دارند. کسی که اسهال مزمن دارد و مایعات بدنش می‌رود، مستعد سنگ‌سازی می‌شود. کسانی که آب مصرف نمی‌کنند، اگر زمینه بیماری داشته باشند، سنگ می‌سازند. همچنین مصرف بیش از حد نمک باعث سنگ‌سازی در افراد مستعد می‌شود. مصرف بی‌رویه برخی داروها نیز در سنگ‌سازی نقش دارد. خیلی‌ها با مصرف ویتامینD دچارسنگ‌سازی می‌شوند.
آیا پودرهایی که در باشگاه‌های ورزشی داده می‌شود، برای کبد و کلیه ضرر دارد؟
تمام داروهایی که در باشگاه‌های ورزشی استفاده می‌شود، مضر است. در باشگاه‌ها از مصرف هر مکمل خوراکی و تزریقی پرهیز کنید. اینها خاصیت سنگ‌سازی دارند. ناباروری ایجاد می‌کنند و باعث ناتوانی جنسی می‌شوند.
تغذیه چه تاثیری بر سنگ دارد؟
افراد باید روزی چهار واحد شیر و لبنیات مصر ف کنند. یک لیوان شیر، یک کاسه ماست، یک قوطی کبریت پنیر و دو لیوان دوغ که هرکدام یک واحد حساب می‌شوند. اگر چهار واحد لبنیات مصر ف کنید، نیازی به مکمل ندارید. اگر کسی نمی‌تواند اینها را بخورد نیازبه مکمل دارد. مکمل کلسیم سیترات بهتر از کلسیم گلوکونات است. کسی که مستعد سنگ‌سازی است با کلسیم گلوکونات سنگ‌سازی می‌کند.
چه توصیه تغذیه‌ای برای پیشگیری به افراد توصیه می‌کنید؟
به جای مصرف نمک، غذاها را با آبلیموی تازه مزه دارکنید. سیترات موجود در آبلیمو جلوی سنگ‌سازی را می‌گیرد. کسی که سنگ اگزالاتی دارد از مصرف اسفناج، آجیل، شکلات، قهوه، نسکافه و نوشابه گازدار پرهیز کند. همچنین از مصرف ریواس، چغندر، جوانه گندم و هر نوع فلفل، بپرهیزد.
چه افرادی مصرف آب را باید محدود کنند؟
افراد مبتلا به نارسایی کلیه و نارسایی قلبی. این افراد نباید آب را زیاد یا کم مصرف کنند. باید به اندازه‌ای که پزشک به آنها توصیه می‌کند، آب و مایعات بنوشند.
آیا برای دفع سنگ کلیه ورزش را توصیه می‌کنید؟
زمانی که سنگ در حالب گیر می‌کند و درد شدید دارد، به مریض بالا و پایین پریدن یا طناب زدن را توصیه می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها