جشنواره موسیقی آینه‌دار، هفت دوره برگزار شده است و در این مدت توانسته علاوه بر پر کردن خلأ موسیقی مقامی برای دوستداران این موسیقی تعریف متفاوتی از یک جشنواره موسیقی محلی بدهد. اما حالا علی مغزه‌ای، دبیر این جشنواره می‌گوید آینه‌دار سه دوره دیگر بیشتر برگزار نخواهد شد. آن‌طور که این پژوهشگر موسیقی گفته، طبق برنامه‌ریزی‌هایی که از ابتدای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی «آینه‌دار» مد نظر بود، بنا بوده است این رویداد در قالب یک پروژه ده ساله برگزار شود که خوشبختانه تاکنون همه این برنامه‌ریزی‌ها طبق تقویم کاری انجام گرفته و سه دوره دیگر این پروژه به اتمام می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۸۵۴۰۳

به عبارتی با برگزاری این سه دوره باقیمانده به نوعی پرونده جست‌وجو و ارائه کارگاه‌های موسیقی در مناطق جغرافیای فرهنگی ایران بسته می‌شود و پس از آن نیز تمام اجراها ثبت و ضبط شده و بسته‌های صوتی و تصویری که ما در این چارچوب تهیه کردیم به طور کامل منتشر خواهد شد. به گفته وی، آنچه طی دوره‌های برگزاری جشنواره موسیقی نواحی آینه‌دار به آن توجه داشتیم، تمرکز روی موسیقی‌شناسی قومی (اتنوموزیکولوژی) بود که ما بر همین اساس روی موضوع موسیقی و بافت اجتماعی مناطق ایران تاکید داشتیم، اما آنچه در آینده برای ما در راستای تکمیل اهداف و کارهایی که مدنظر داریم از اهمیت زیادی برخوردار است، تاکید روی انسان‌شناسی موسیقی خواهد بود که در آن دیگر قومیت‌ها مطرح نیستند بلکه مباحث مربوط به انسان‌شناسی موسیقی و فرهنگ، کلیدواژه اصلی ما برای پیگیری پروژه جدید خواهد بود که بعد از جشنواره آینه‌دار اگر مشکلی نباشد، آن را پیگیری می‌کنیم.
این پژوهشگر درباره اعلام جزئیات پروژه‌ای که در نظر است بعد از اتمام جشنواره موسیقی نواحی آینه‌دار پیگیری شود، گفت: با توجه به این‌که فعلا تمرکز ما روی سه دوره باقی مانده جشنواره است، نمی‌توانم درباره این پروژه جدید به جزئیات دقیقی اشاره کنم، اما به طور حتم بعد از مشخص شدن ابعاد و نیازهای اجرایی آنچه مدنظر داریم، اطلاعات گسترده‌تری را در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان قرار می‌دهیم. آنچه می‌توانم در اینجا اشاره کنم، این‌که فضا به گونه‌ای طراحی شده که شنوندگان موسیقی اقوام ایران با رویکردی متفاوت از آنچه در آینه‌دار شنیده‌اند، مواجه خواهند شد.
نخستین دوره جشنواره موسیقی نواحی آینه‌دار مهرماه ۹۲ به موسیقی شرق خراسان، سیستان و بلوچستان اختصاص داشت.
دومین دوره آن در خرداد ماه ۹۴ میزبان موسیقیدانان جنوب ایران و مناطق حاشیه خلیج فارس از استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان بود.
سومین سال آینه‌دار با موضوع موسیقی اقوام ایلی و عشایر کوچ‌نشین بختیاری، قشقایی، لکی و لری در تیرماه ۱۳۹۵ برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها