گفت‌وگو با بانوی 70ساله‌ای که همچنان در کار تولید صنایع دستی با ایده‌های جدید است

معلم رودوزی

بازنشستگی برایش معنا ندارد؛ از 20 سال پیش که دوره رسمی کارش در آموزش و پرورش به پایان رسیده، تا همین امروز که 70ساله است. همچنان معلمی کرده و آموزش داده و هنوز هم با ایده‌های تازه در سر، در مسیر توانمندی و خودکفایی زنان قدم برمی‌دارد. آخرین تلاشش هم در این راستا، طرح‌ریزی یک انجمن مهارت‌آموزی است که با همکاری دیگر زنان بازنشسته آن را راه‌اندازی کرده و به‌دنبال ثبتش هستند. فاطمه مشرقی‌مقدم،‌ هنرمندی که سال‌هاست در زمینه‌های مختلف هنری فعالیت کرده و او را برای مهارت و دانشش در انواع رودوزی‌های سنتی می‌شناسند. همچنین کتابی را با موضوع معرفی انواع رودوزی‌ها، تاریخچه و طرح‌های گوناگونی که هر یک خاستگاه‌های مکانی متفاوتی دارند،‌ تالیف کرده و به چاپ رسانده تا همچنان قبای معلمی را که به راستی بر قامتش خوش می‌نشیند بر تن و در اعتلای جایگاه زنان سرزمینش نقش داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۸۴۳۷۸

از 12 -‌10 سالگی که سوزن به دست گرفت و پارچه‌ها را به طرح‌های زیبا منقش کرد، تا امروز که قریب 60 سال از آن دوران می‌گذرد، لحظه‌ای از انجام کارهای هنری غافل نشده است؛ این اشتغال خاطر به هنر اما او را از ادامه تحصیل باز نداشت و در حالی‌که در انواع هنرها کسب مهارت کرد، به استخدام آموزش و پرورش درآمد و آموزگار شد.
چند سالی در مدارس راهنمایی علوم تجربی تدریس کرد و در یک دوره نیز به آموزش بافتنی، خیاطی و رودوزی مشغول بود و در نهایت و تا زمان بازنشستگی، به تدریس طراحی دوخت در مدارس پرداخت. اما بازنشستگی برای او به معنای آغاز دوران استراحت و خانه‌نشینی نبود و هشت سال بعد از آن در سال 85 کارگاهی برای آموزش به زنان علاقه‌مند به هنر رودوزی تاسیس
کرد.
مشرقی تحقیق و آموزش را با یکدیگر درآمیخته و نتایج سال‌ها تجربه و یادگیری خود را به هنرآموزانی که در دوره‌هایش شرکت کرده‌اند آموخته است و حالا دیگر تعدادی از بهترین شاگردانش کار تدریس را در کارگاه او ادامه می‌دهند. او همچنین سفارش‌های مختلف را قبول می‌کند؛ چه از سازمان‌ها و چه سفارش‌های شخصی و پس از آن‌که طرح‌ها را پیاده می‌کند،‌ انجام کار را به شاگردان و همکارانش در کارگاه می‌سپارد.

تربیت شاگرد
مشرقی سفارش‌هایی را که از سازمان‌ها قبول می‌کند، به کار بسته‌بندی زرشک و زعفران مربوط می‌شود که این کار را در کارگاهی دیگر انجام می‌دهند. به گفته این هنرمند پیشکسوت، طراحی بسته‌بندی زرشک و زعفران با همکاری دخترش انجام شده و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است.

تاسیس انجمن مهارت آموزی
او جز آموزش انواع هنرهای رودوزی به شاگردانش و ایجاد اشتغال مستقیم برای ده نفر، در تمامی این سال‌ها تلاش کرده راه و رسم استقلال و پیشرفت در کار را هم به آنها بیاموزد.
در همین زمینه آنها را برای گرفتن کارت صنعتگری از وزارت صنایع، کارت مهارتی از سازمان فنی و حرفه‌ای و نیز بیمه مشاغل خانگی راهنمایی کرده است. علاوه بر اینها او با اعتقاد راسخ به لزوم آموزش مهارت در مدارس به دانش‌آموزان، با همکاری چند نفر از زنان بازنشسته دیگر که اتفاقا هنرمند نیز هستند، یک انجمن مهارت‌آموزی را تاسیس کرده که پس از ثبت آن وارد رایزنی با آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی خواهند شد تا به این ترتیب طرح آموزش هنرهای سنتی به دانش‌آموزان را در مدارس آغاز کنند.

دریافت نشان ملی صنایع‌دستی
مشرقی در سال 90 نشان ملی صنایع‌دستی دریافت کرده و عنوان کارشناس افتخاری هنر را نیز به‌دست آورده، این هنرمند برای سال‌ها، علاوه بر مدارس و آموزشگاه‌ها، در رادیو و تلویزیون نیز برنامه آموزشی داشته است. با این همه هنوز نتوانسته راه محصولاتش را برای ورود به بازارهای جهانی باز کند و از این‌رو نسبت به نبود حمایت سازمان‌های ذی‌صلاح در امر بازاریابی و صادرات گلایه دارد. او بر این باور است که این امر، موضوعی است که باید از طریق نهادهای دولتی برایش طرح و برنامه وجود داشته باشد.

شیما رئیسی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها