در طبیعت بین مواد ارتباطات مختلفی برقرار است از جمله اثرات هم‌افزایی یا هم‌زُدایی و تخریبی (سینرژیستی یا آنتاگونیستی). یعنی بعضی مواد وقتی کنار هم قرار می‌گیرند یا اثرات مثبت همدیگر را تقویت کرده یا اثرات منفی هم را تشدید می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۸۲۴۵۸

دیده‌اید در مورد استفاده از دارو‌ها هم همین مساله مطرح است. مثلا وقتی دکتر می‌روید پزشک‌تان به شما می‌گوید اگر فلان دارو را استفاده می‌کنید، نمی‌توانید فعلا این دارو را بخورید.
در گیاهان هم مثل بدن انسان همین قاعده برقرار است. مثلا در آفتابگردان، بادام زمینی، کلزا و خیلی از محصولات زراعی دیگر یا درختان میوه و محصولات گلخانه‌ای روی اثرات استفاده همزمان کودهای مختلفی تحقیق شده و ثابت شده بعضی از این مواد غذایی وقتی با هم استفاده می‌شوند باعث افزایش عملکرد این گیاهان می‌شوند یا برعکس، باعث کاهش رشد یا عملکردشان می‌شوند و این یعنی همنشینی در تمام ذرات عالم و در انسان هم مؤثر است. مهم است آدم با چه کسانی نشست و برخاست کند تا این رفت و آمد برایش اثر هم‌افزایی داشته باشد و نه تخریبی.
با یک دوست خوب خودش را بالا بکشد و از صفای باطن اون بهره‌مند گردد یا باطن مکدر این رفیق ناباب پس رفتش بدهد.
بنابراین یکی از حسرت‌های اهل دوزخ همین است که ‌ای‌کاش در دنیا با فلانی رفیق نبودم. «یا وَیلَتَی لَیتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا.»
(سوره فرقان / آیه 28)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها