سری زدیم به تازه‌ترین نمایشگاه نقاشی حسن روح‌الامین با عنوان «الحق مع علی»

زین کلک خیال انگیز ...

نمایشگاه تازه‌اش با عنوان «الحق مع علی» هم مانند همه نمایشگاه‌های این سال هایش حرفی برای گفتن دارد. حرف یا حرف‌هایی آشنا که با تصاویری متفاوت در هم می‌پیچند و هم تبحر خالقشان را به رخ می‌کشند و هم گوشه‌ای از فرهنگ غنی و ارزشمند شیعه را منعکس می‌کنند. حسن روح الامین نقاشی که او را اغلب با عنوان نقاش عاشورا می‌شناسیم، این روزها تابلوهای تازه اش را به گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران برده و در معرض دید قرار داده است. آثار روح‌الامین را می‌توان قابل استنادترین و استانداردترین روش برای ارائه فرهنگ دینی ایران به جهان دانست. آثاری که می‌تواند در مخاطب ناآشنا هم پرسش‌هایی ایجاد کند و او را به سمت کسب آگاهی بیشتر بکشاند. هر چند همان‌طور که پیش تر گفته شد، در نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای به جا مانده از گذشته هم این شیوه روایتگری پی گرفته می‌شده، اما شیوه روح‌الامین تمام ویژگی‌های یک اثر جهانی را دارد و هر جا که برود حرفی برای گفتن دارد. همان چند ماه پیش که برای یک گفت‌وگو به کارگاهش رفته بودیم، برایتان نوشتیم که روح الامین حسابی مشغول بود و قصد داشت نمایشگاهی برپا کند، حالا هم که آثارش به دیوارهای گالری حس و حال متفاوتی داده‌اند، سری زدیم به این آثار جدید تا ببینیم این‌بار سراغ چه اتفاقات مذهبی رفته است و آنها را چگونه ترسیم کرده است. البته موضوع را به همین‌جا ختم نکردیم و به این هم پرداختیم که تاکنون چه کسانی به دیدار این نمایشگاه رفته اند و درباره آثار به نمایش گذاشته شده، چه نظری داشته‌اند.
کد خبر: ۱۱۸۲۰۳۲

شکوه تاثیرگذار

چرا روح‌الامین می‌تواند مخاطبانش را تحت تاثیر قرار دهد؟ این سوال مهمی است که پاسخ مهمی هم دارد. مخاطبان این هنرمند در ایران، وقتی مقابل تابلوهایش می‌ایستند، با تصاویری رو به رو می‌شوند که از آن سابقه ذهنی پررنگی دارند. تمام آنچه از قدیم در کتاب‌های درسی خوانده و پای منبرها و روضه‌های عاشورا شنیده‌اند، حالا روی تابلوهای مقابلشان زنده و جاندار می‌بینند.
هر چند پیش از این بارها تصاویری از این وقایع مذهبی و تاریخی ترسیم شده، اما نکته مهم تصویر کردن آنها به شکلی خاص است که توانسته عظمت وقایع را در خود منعکس کند و به نمایش بگذارد. وقتی عظمت واقعه کربلا یا فتح خیبر توسط حضرت علی(ع) با شیوه‌ای شکوهمند ترسیم شود، طبعا می‌تواند بر مخاطب تاثیر عمیقی بگذارد.
اما جالب است بدانید روح‌الامین تاکنون بارها در کشورهای دیگر هم نمایشگاه گذاشته و با اقبال خوبی مواجه شده است. او در این‌باره می‌گوید: توجهی که در خارج از کشور به کارهایم می‌شود، خیلی بیشتر از ایران است. آنها تشنه این مفاهیم هستند، دقت می‌کنند و ارزش می‌گذارند. بر خلاف ما که مخاطب خاص و تربیت‌شده کم داریم، آنها دیدن آثار هنری، جزئی از سبد کالا و رفتار زندگیشان است.
او درباره مخاطبان خارجی نمایشگاهش این‌طور توضیح می‌دهد: آنها به نمایشگاه می‌آمدند و خیلی سوال می‌کردند، درباره هر کار می‌پرسیدند و توضیح کامل می‌خواستند. برایم جالب بود که مخاطب تکنیک نبودند و دنبال مفهوم بودند، در واقع سبک برایشان چندان مهم نبود، آنها می‌خواستند بدانند در این تابلوها چه حرفی برای گفتن دارم و این برایم خیلی جذاب بود. حتی اگر یک نفر هم با مفاهیم مدنظرم آشنا شده باشد، برایم کافی است.

چه کسانی به نمایشگاه آمده‌اند؟

تا به حال خیلی‌ها به این نمایشگاه سر زده‌ و به تماشای تابلوهای روح الامین ایستاده‌اند. حسین علیزاده را که می‌شناسید، هنرمند برجسته آهنگساز و نوازنده که به سبب حسن خلق هم شهره است، او را می‌توان از اولین بازدیدکنندگان «الحق مع علی» دانست. علیزاده قبل از این‌که تابلوها به نیاوران بیایند، مهمان کارگاه روح‌الامین شده و پس از دیدن کارها یادداشتی هم درباره شان نوشته که در نمایشگاه کنار تابلوها روی دیوار رفته است. از روز افتتاحیه تاکنون هم محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، هادی مظفری مدیرکل تجسمی وزارت ارشاد، مسعود شجاعی‌طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، شهاب شکیبا، سیدعلی احمدی، امیرحسین مدرس و.... هم از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند. نمایشگاه تا 20 دی دایر است و شما هم می‌توانید از آن بازدید کنید.

غم انسان‌های بزرگ
شاید شما هم از خودتان بپرسید اغلب اتفاقاتی که روح‌الامین روی بوم تصویر می‌کند، مربوط به وقایعی تلخ و غم‌انگیز می‌شود که برای همیشه در ذهن ما ماندگار شده‌اند. اما این نقاش همان وقایع تلخ را به شیوه‌ای می‌سازد که روح مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. او می‌گوید: غم صرف نباید باشد. اگر نقاشی فقط غم را تصویر کند، بسیار پوچ و سخیف است. هر بیانی که برای موضوعات هنری انتخاب کنید، ملاحظات بسیاری را در بر می‌گیرد. آنچه مد نظر من است، مواجهه آدم‌هاست. اگر به آدمی ظلم می‌شود، برای من در اولویت نیست. اولویت من این است ببینم به چه کسی ظلم شده است. هر چه مظلوم، آدم پاکیزه‌تری باشد، طبیعی است که سراغ او را می‌گیرم. در طول تاریخ سر خیلی‌ها را بریده‌اند اما چرا سراغ سیدالشهدا می‌روم؟ چون این رویداد تلخ این‌بار برای انسانی بزرگ رخ داده است.

روح‌الامین از تابلوی مسیح می‌گوید
یکی از تابلو‌های نمایشگاه #الحق_مع_علی به پرتره حضرت عیسی علیه‌السلام اختصاص دارد . این تابلو هدیه سالروز میلاد عیسی بن مریم علیه السلام است از طرف شیعیان امیرالمومنین به پیروان راستین حضرت مسیح علیه السلام.
همچنین، این تابلو ادای دینی است به آن راهب مسیحی که بعد از واقعه کربلا و در حالی که بسیاری از مسلمانان امام زمان خویش را نشناختند و همراه 72نفر از یارانشان در سرزمین نینوا به شهادت رسیدند، به حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام ابراز ارادت و محبت کرد و یک شب میزبان سر مقدس عزیز حضرت صدیقه طاهره صلوات‌ا... علیها شد و با اولین و آخرین دیدار با پسر پیامبر اسلام سر خود را فدای حقانیت ایشان کرد.

در نمایشگاه چه می‌گذرد؟

این نمایشگاه مشتمل بر ۱۳ تابلوی نقاشی است که ازجمله آنها می‌توان به فاتح خیبر، دروازه ساعات، خاتم رسولان، عادیات، لاهوت در تابوت، خلیل من و... اشاره کرد. آن‌طور که روح‌الامین گفته است، عنوان نمایشگاه براساس حدیثی قدسی در نظر گرفته شده است و به این نکته اشاره دارد که علی(ع) با حق آمد و حق به دور علی(ع) می‌چرخد و به عبارتی حق راه علی(ع) است. او همچنین تاکید کرده: از آنجا که پنج تابلوی نقاشی حاضر در نمایشگاه درباره امیرالمومنین(ع) بود و دو اثر هم به فرزندان و نوادگان حضرت علی(ع) اختصاص دارد، عنوان نمایشگاه را «الحق مع علی» گذاشتم.

زینب مرتضایی‌فرد

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها