بازار پیام‌رسان‌ها همچنان از غول‌ها قربانی می‌گیرد

چرا «الو» گوگل «اوت» شد؟

محبوبیت «گوگل» رازی نیست که نهفته باشد. گوگل در بسیاری از عرصه‌ها و خدمات آنلاین و اینترنتی محبوب است و خدمات بسیاری را به جهانیان عرضه کرده، اما چند روزی است که خبر می‌رسد برخی نرم‌افزارهای پیام‌رسان گوگل مانند «هنگ اوت» که توسط گوگل توسعه و ارائه داده شده است،در نهایت نتوانست به محبوبیت سایر پیام رسان‌ها دست پیدا کند و بازار قدرتمند گوگل در پیام رسان‌ها را دچار نقصان کرد. در مورد پیام‌رسان«الو» هم این نکته صدق می‌کند.آیا برخی شکست‌های غولی مانند گوگل پیامی ندارد؟
کد خبر: ۱۱۸۱۰۹۴

یک آغاز قدرتمند
حدود هشت سال پیش یعنی سال ۲۰۱۰ میلادی، شرکت گوگل آنقدر قدرتمند بود که تقریبا بلامنازع به‌شمار می‌رفت و این قدرت به نحوی بود که افراد به صورت حقیقی یا حقوقی فکرش را هم نمی‌کردند که بتوانند آسیبی بر پیکره قدرتمند آن وارد کنند. آن زمان مدت‌ها بود گوگل بر جست‌وجوی اینترنتی چیره شده و به وسیله اندروید، در بازار تلفن‌های هوشمند هم در حال درخشش بود. در همین حین فیس‌بوک هم بسیار قدرتمندانه می‌تاخت و در زمانی که گوگل از فقدان یک شبکه اجتماعی پرطرفدار رنج می‌برد، فیس‌بوک توانست میلیون‌ها نفر را جذب خود کند.مشکل اصلی اما از جایی شروع شد که گوگل هیچ برنامه‌ای برای متمایز کردن پلاس از فیس‌بوک در سر نداشت و صرفا به آغاز به کار این شبکه اجتماعی فکر می‌کرد و هدف اصلی اش یک چیز بود: سرنگونی فیس‌بوک!

از گوگل پلاس تا الو
«یا سراغ توسعه یک شبکه اجتماعی بروید یا ریسک بر فنا رفتن همه چیز را به جان بخرید.»این همان جمله‌ای بود که گاندوترا توانست با آن مدیران ارشد شرکت گوگل و از جمله مدیر عامل وقت یعنی لری را ترغیب کند تا به ساخت یک شبکه اجتماعی روی بیاورند و اینچنین بود که گوگل پلاس متولد شد. شبکه‌ای اجتماعی که بسیاری از تحلیلگران اذعان کردند می‌تواند محبوب تر از توییتر و فیسبوک شود اما این‌طور نشد. نکته جالب این که گوندوترا وقتی مطمئن شد گوگل‌پلاس یک پروژه شکست خورده است و به سوددهی نمی‌رسد، در ۲۴ آوریل ۲۰۱۴ از گوگل جدا شد! اما این اولین شکست گوگل نبود و این شرکت بارها در کلاف سردرگم بلندپروازی‌هایش محصور شده بود.

صرفا برای عبرت
شرکت گوگل یک قدرت بلامنازع است و این مساله بر هیچ‌کس پوشیده نیست، نکته اصلی این‌که پول و بودجه فراوان و زیر‌ساخت‌های فنی درستی دارد که شاید کمتر شرکتی بتواند به فرمول آنها دسترسی پیدا کند،اما بسیاری از پروژه‌هایش شکست خورده و ابایی از بیان این مساله ندارد تا شاید بتواند پلتفرمی جدید ایجاد کند. گوگل نا امید نشده و هر بار سعی دارد نرم‌افزار جدیدی در این زمینه معرفی کند. به امید این‌که تجربه موفق داشتن معتبرترین موتور جست‌وجوی جهان و پر مخاطب‌ترین سیستم عامل موبایلی در مورد پیام‌رسان‌های عمومی هم تکرار شود.

تعطیلی «الو»
پس از ناکامی گوگل پلاس و هنگ‌اوت حالا شرکت گوگل به طور جدی تصمیم گرفته تا پیام‌رسان Allo را نیز تعطیل کند. این پیام‌رسان که در کنار Duo معرفی شد حتی با قابلیت‌های هوش مصنوعی خود هم نتوانست مخاطبان کافی را جذب کند. شرکت گوگل بهار امسال سرمایه‌گذاری روی این پیام‌رسان را متوقف کرده بود و مدیر گروه ارتباطات گوگل هم اعتراف کرده بود الو نتوانسته انتظارات این شرکت را برآورد. گوگل به‌طور قاطع اعلام کرد که پیام‌رسان Allo تا مارس ۲۰۱۹ یعنی حدود فروردین ۹۸ به فعالیت خود ادامه خواهد داد و کاربران تا آن زمان فرصت دارند تاریخچه پیام‌های خود را ذخیره کنند.

نقطه سر خط
شرکت گوگل کار پیام رسانی را از جی‌تاک آغاز کرد. گرچه برخی از افراد با استفاده از جی‌میل با هم گفت‌وگو می‌کردند، اما نیاز به یک سرویس پیام‌رسان که امکان ارتباط لحظه‌ای کاربران را فراهم کند هم به شدت حس می‌شد. طولی نکشید که سرویس گوگل تاک پدید آمد. آن روزها هنوز یاهو مسنجر پرطرفدار بود و فرمانروایی می‌کرد.گوگل پلاس مسنجر هم نتیجه‌ای جزهمان که گوگل‌پلاس به آن دچار شد،نداشت؛ فراموشی! سال 2۰۰4 و چند روز قبل از فیسبوک شبکه «اورکوت» راه‌اندازی شد و به سرعت نیز به فراموشی سپرده شد. Reader یک فیدخوان محبوب بود که سال ۲۰۰۵ افتتاح و سال ۲۰۱۳ بسته شد. Wave یک شبکه ارتباطی بود که ژانویه ۲۰۱۲ شروع به کار کرد و 30 آوریل ۲۰۱۲ به بایگانی سپرده شد و buzz نیز یک شبکه اجتماعی نگون‌بخت بود که برای جی‌میل ساخته شده ولی خیلی زود به مشکلات حقوقی برخورد و سال ۲۰۱۰ بسته شد. یعنی همان سالی که گوگل غول بلامنازعی بود، اما نه در شبکه‌های اجتماعی! google video،sidewiki،google notebook و... چند نمونه از این نمونه‌های شکست خورده هستند.برای مثال سایدویکی چیزی شبیه ویکی‌پدیا بود که نتوانست موفق شود و کاربران علاقه نداشتند تغییری در رتبه بندی گوگل ایجاد کنند به‌خاطر همین سال ۲۰۱۰ این پروژه با یک سیستم ستاره‌دهی جایگزین شد و گوگل این پروژه را سپتامبر ۲۰۱۱ رها کرد.

پایان هنگ اوت تا 2020
چند روز گذشته بود که وبسایت phonearena در گزارشی مفصل به بررسی پیام رسان‌های گوگل پرداخت. این وب سایت نوشت: «گوگل نیز همچون یاهو قصد دارد به عمر یکی از قدیمی‌ترین پیام‌رسان‌های موجود در فضای مجازی پایان بخشد و کاربران اپلیکیشن «هنگ‌اوت» را به سایر نرم‌افزارهای توسعه داده شده توسط گوگل منتقل کند، هرچند گوگل اعلام کرد به طور کلی قصد بستن هنگ‌اوت را ندارد. این نرم‌افزا هم‌اکنون تحت‌عنوان گوگل هنگ اوت (Google Hangouts) در دسترس کاربران قرار دارد و به کاربرانش امکان ارتباطات متنی، صوتی و ویدئویی را می‌دهد که در حال حاضر میلیاردها نفر از آن استفاده می‌کنند و اگر این پیام‌رسان تعطیل شود، کاربران گوشی اندروید باید از سایر پیام رسان‌ها استفاده کنند، هرچند گوگل این مطلب را تکذیب کرده باشد.

یگانه عصاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها