وزیر خارجه قطر در گفتگو با سی ان بی سی مطرح کرد؛

انتقاد از تحریم ایران و سیاست خصمانه سعودی ها

قطر با انتقاد از تحریم های آمریکا علیه ایران، سیاست رژیم های امارات و عربستان را بی ثبات کننده توصیف کرد.
کد خبر: ۱۱۷۹۹۴۹
انتقاد از تحریم ایران و سیاست خصمانه سعودی ها

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی با انتقاد از سیاست های شرکای منطقه ای قطر در خلیج فارس، اقدام عربستان سعودی و به ویژه امارات را در محاصره کشورش ناعادلانه توصیف کرد.

وی در گفتگو با سی ان بی سی در دوحه درباره نقش عربستان سعودی در بی ثباتی های کنونی در منطقه گفت: در حال حاضر نمی توانیم یک کشور را به خاطر بی ثباتی در منطقه مقصر قلمداد کنیم زیرا اوضاع کنونی نتیجه مجموعه ای از سیاست های چند کشور است. ما در حال حاضر با عربستان سعودی بر سر محاصره قطر، جنگ بی دلیل در یمن و نحوه ربودن نخست وزیر لبنان اختلاف نظر داریم.

وی در عین حال انتقاد خود را به عربستان سعودی محدود نکرد؛ کشوری که در سال 2017 بر سر اتهام هایش به قطر در خصوص حمایت از تروریسم، سرکردگی اقدام به محاصره قطر را بر عهده داشت. اتهامی که قطری ها آن را مردود می دانند.

وزیر خارجه قطر گفت: ما با اماراتی ها بر سر سیاست آنها در خصوص حمایت از رژیم های سرکوبگر اختلاف نظر داریم، از حمایتی که از کودتای نظامی در لیبی کردند، از بی ثباتی در سومالی حمایت کردند، از گسترش خشونت در یمن حمایت کردند. اینها سیاست هایی است که منجر به بی ثباتی می شود.

در حالی که عربستان سعودی سیاستی خصمانه تر در پیش می گیرد، امارات نیز فعالیت های خود را در برخی کشورهای آفریقایی و نیز مناقشات خاورمیانه (غرب آسیا) بیشتر کرده است که معمولا برنامه های خودشان را مستقل از متحدان آمریکایی و سعودی دنبال می کنند. این کشور حضور نظامی گسترده ای در یمن دارد، کشوری که اماراتی ها تلاش می کنند جدایی طلبان جنوبی را در این کشور جنگ زده در برابر حوثی ها (جنبش انصارالله) و القاعده در شبه جزیره عربستان آموزش دهند و تجهیز کنند.

وزیر امور خارجه قطر با انتقاد از آنچه وی معیارهای دوگانه عربستان سعودی و امارات در متهم کردن کشورش به حمایت از تروریسم خواند، گفت: بسیاری از کشورها در مناطق دیگر از تروریست ها حمایت می کنند، آن هم زمانی که می بینند این تروریست ها برایشان منفعت دارد، وسیله، هدف آنها را توجیه می کند.

وزیر امور خارجه قطر با اشاره به حمایت ادعا شده اماراتی ها از شبه نظامیان القاعده در برخی مناطق یمن، گفت: در برخی موارد به آنها اجازه داده می شود با سلاح، مهمات و پول نقد آزاد باشند. گزارش ها همچنین نشان می دهد (به اصطلاح) ائتلاف تحت امر سعودی ها صدها نفر از اعضای گروه های تروریستی را به عنوان پیاده نظام برای مبارزه با حوثی ها (جنبش انصارالله) به استخدام خود در آورده اند. جنگ در یمن بنابر اعلام سازمان ملل به بدترین بحران انسانی جهان تبدیل شده است.

مقامات آمریکایی می گویند امارات از جمله مهم ترین متحدان راهبردی این کشور در مبارزه با تروریسم به شمار می آید و با نیروهای آمریکایی در مبارزه با القاعده در شبه جزیره عربستان همکاری می کند.

در حال حاضر وزارت خارجه امارات واکنشی به اظهارات وزیر خارجه قطر که این کشور را عامل بی ثباتی در لیبی و سومالی معرفی می کند، نشان نداده است.

گزارش سال 2017 سازمان ملل، امارات را به نقض تحریم های بین المللی علیه لیبی و ارسال بالگردهای تهاجمی و دیگر تجهیزات نظامی برای ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده قدرتمند نظامی که نیروهایش دولت تحت حمایت سازمان ملل در طرابلس را به رسمیت نمی شناسند، متهم کرد.

در عین حال، ابوظبی آموزش نیروهای امنیتی در مناطق سومالی لند موسوم به «ببرآ» را از اوایل سال شروع کرد که این اقدام با واکنش تند دولت سومالی در موگادیشو همراه بود.

وزیر خارجه قطر در این گفتگو خاطر نشان کرد: حمایت از بی ثباتی در سومالی حمایت از تروریسم است.

در حالی که سومالی خود درگیر گروه افراط گرای الشباب است، سومالی لند در دهه اخیر از حملات تروریستی عمده ای رنج برده است.

وزیر خارجه قطر همچنین با انتقاد از تحریم های آمریکا علیه ایران، تعامل بهتر اعضای شورای همکاری خلیج فارس را برای حل مشکلات خواستار شد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفت: ما از اقدامات یکجانبه علیه هیچ کشوری استقبال نمی کنیم. تحریم راه حل مشکلات نیست.

وی گفت: ما دولت آمریکا را به بازگشت به مذاکرات و راه حل دیپلماتیک تشویق می کنیم زیرا دیگر تاب یک درگیری دیگر در منطقه را نداریم. می توانید وضع ما را در قطر تصور کنید که بین ایران و عربستان سعودی مانده ایم و هر دو طرف رقیبند. همچنین ایران و آمریکا، آمریکا روابط بسیار قدرتمندی با قطر دارد، اینها ما را در وضع بغرنجی قرار می دهد.

وزیر خارجه قطر تصریح کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه با سیاست های این کشور موافق باشیم و چه مخالف، ایران بخشی از منطقه ماست البته این بدان معنا نیست که در تعامل نباشیم، کناری بایستیم و با گروه های دست نشانده با یکدیگر در یمن، سوریه، عراق یا لبنان درگیر شویم. در صورتی که کشورها در چارچوب منطقه ای برای رسیدگی به نیازها و نگرانی های هر کشوری در تعامل نباشند، نمی توانیم به راه حلی دست یابیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها