معاون سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

به‌زودی قیمت‌های مصوب اعلام خواهد شد/ برخورد قاطعانه با متخلفان پس از اعلام نرخ‌های جدید

رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران استان فارس به جام جم آنلاین گفت:

سودجویی؛ بلای جان صنعت لبنیات شده است

افزایش قیمت لبنیات در کشور رویه‌ای بود که از مردادماه امسال آغاز شد و پس از گذشت دو ماه به وضعیتی رسید که افزایش قیمت به‌صورت روزانه درآمد. در کنار این افزایش قیمت تخلفاتی همانند خشک‌کردن بی‌رویه شیر از سوی تولیدکنندگان و رقابت ناسالم در این زمینه مشاهده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۶۸۴۱
سودجویی؛ بلای جان صنعت لبنیات شده است

به گزارش جام جم آنلاین ، افزایش قیمت لبنیات بحث‌های مختلفی را به وجود آورد و در این میان اتفاقاتی موردتوجه قرار گرفت. اما بازار لبنیات کشور به کدام سمت می‌رود؟ می‌توان پیش‌بینی کرد افزایش قیمت‌ها مهار شود یا اینکه رویه کنونی تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت ؟

سیروس روستا، رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری دامداران و رییس کنونی هیات مدیره اتحادیه دامداران استان فارس در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: وقتی می‌توانیم نسبت به آینده صنعت لبنیات پیش‌بینی داشته باشیم که در بازار ثبات قیمت وجود داشته باشد.

روستا در ادامه افزود: زمانی که ثبات وجود داشته باشد همه‌چیز قابل پیش‌بینی و کنترل است، اما در رابطه با چیزی که متغیر است هیچ‌چیز مشخص نیست و با این شرایط نمی‌توان درباره قیمت‌ها ارزیابی و نظارت درستی داشت. در بازار و صنعت لبنیات ثبات قیمت وجود ندارد و به همین دلیل نمی‌توان آینده این صنعت را پیش‌بینی کرد.

رییس هیات مدیره اتحادیه دامداران استان فارس درباره اقدام برخی از کارخانه‌ها برای خشک‌کردن شیر گفت: خشک‌کردن شیر چیزی است که همیشه وجود داشته و تازگی ندارد. کارخانه‌های لبنی پیش‌ازاین مازاد شیر تازه را خودشان خشک می‌کردند. اما اکنون کارخانه‌های مخصوص شیر خشک وجود دارد و شیر را خشک می‌کنند. اتفاق جدیدی که افتاده مربوط به همان ایجاد کارخانه‌های شیر خشک است که زیرمجموعه کارخانه‌های اصلی قرار دارند.

وی افزود: کارخانه‌ها درگذشته چربی شیر را می‌گرفتند و چون در بازار هم رقابتی نبود انحصار کامل داشتند و هر کاری می‌خواستند می‌کردند. اما امروز افراد جدیدی وارد صنعت لبنیات شده‌اند و دنبال منفعت خودشان می‌گردند. این باعث ناراحتی افرادی شده است که درگذشته به‌تنهایی نفع را خودشان می‌بردند.

روستا بابیان اینکه تخلفات متعددی از سوی تولیدکنندگان لبنیات صورت می‌گیرد گفت: مسلم است که نظارت باید وجود داشته باشد. اما نظارت دقیق بر نحوه تولید و عملکرد بستگی به ثبات بازار دارد. زمانی که ثباتی نباشد نظارت هم دچار مشکل می‌شود؛ چون مبنایی برای بررسی تخلف نداریم.

این مقام صنفی در ادامه تأکید کرد: درواقع ثبات باعث می‌شود قیمت یک محصول قابلیت کنترل داشته باشد، اما زمانی که این قیمت‌ها کاملاً متغیر هستند و تقریباً روزانه دستخوش تغییر می‌شوند نظارت بسیار سخت یا غیرممکن می‌شود.

به گفته وی نکته مهم این است که باوجوداین سختی‌ها، نظارت امکان‌پذیر است و نمی‌توان گفت وقتی ثباتی نیست پس نظارت هم نباید وجود داشته باشد. دامدار یک ورودی و خروجی دارد و قطعاً هزینه‌هایی که او برای تولید انجام می‌دهد قابل رصد است و حد متعادلی برای تنظیم بازار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها