استاد فقه و اصول در گفت‌و‌گو با جام‌جم آنلاین؛

راه‌ حل «عالم‌ آل‌ محمد» برای مشکلات امروز

استاد حوزه علمیه و نویسنده با تاکید بر اینکه امروز باید راه امام رضا (ع) را نصب‌العین قرار دهیم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر اگر حرکت آن حضرت را پیش بگیریم سربلند خواهیم بود، از سوی دیگر با بستن فضاهای امروز شاید تنها چند صباحی جوابگو باشد و راه‌حل ماندگاری نیست چراکه هرکاری مقابله خاص خود را دارد.
کد خبر: ۱۱۷۵۰۷۱
راه‌ حل «عالم‌ آل‌ محمد» برای مشکلات امروز

شیخ علی زند قزوینی در گفت‌و‌گو با جام‌جم آنلاین، درباره سیره زندگی امام رضا (ع) با بیان اینکه میان همه‌ی نام‌ها و القاب حضرت علی‌بن موسی (ع)، لقب «رضا» به معنای خشنود و خرسند از همه مشهورتر است، گفت: در روایات آمده است علت نام‌گذاری رضا بر آن حضرت از چند جهت است: 1. آن حضرت مورد رضا و پسند خداوند در آسمان، و رسول خدا(ص) و امامان در زمین بود. 2. مخالف و موافق شیعه و سنی او را پسندیدند و آن حضرت مورد رضا و پسند همه بود. 3. آن حضرت راضی به رضای پروردگار بود و این خصلت ارزشمند را که مقامی بالاتر از مقام صبر نیست، به طور کامل داشت.

وی ادامه داد: سبک زندگی امام هشتم به‌گونه‌ای بوده است که دوست و دشمن از آن حضرت رضایت‌مند بودند و این موضوع در سیره عملی زندگی ایشان نمایان است. در روایات آمده که ایشان در دوران اقامت در مدینه با غلامان و خادمان خود سر یک سفره می‌نشستند.

این استاد فقه و اصول گفت: با اینکه امام رضا (ع) عصاره و سلاله خاتم‌الانبیاست اما برای خود منزلت و جایگاه مستقلی از مردم و ضعیفان در نظر نداشتند، مسئولین و افرادی که متولیان امر بوده و الگوی مردم به‌شمار می‌روند، بهتر است قدم در راستایی بگذارند که رضایت امام هشتم در آن قرار دارد تا این شکاف طبقاتی بین مسئولین و مردم عادی جامعه نیز میان برداشته شود چراکه این موضوع سبب زدگی‌های بسیاری میان جوانان امروز شده است.

زندقزوینی با بیان اینکه «عالم آل محمد (ص)» یکی دیگر از القاب امام رضا (ع) است، تاکید کرد: در مبانی اعتقادی شیعیان، امام و حجت خدا کسی است که به تمام علوم و دانسته‌ها آگاهی دارد. در میان امامان که همگی علم مطلق و لایتناهی دارند، امام هشتم عالم اهل بیت می‌باشند، بنابراین اولین درس ایشان به بندگان درس علمی است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: مناظرات آن حضرت با سران ادیان و مذاهب بحث و گفتگوی علمی است که فشرده و عصاره این مباحث در کتاب 《علوم اخبار‌الرضا》 به تالیف مرحوم شیخ صدوق ثبت شده بنابراین درس آن حضرت برای همه مسلمانان درس تَفَقُه در دین است.

وی با بیان اینکه دین اسلام بی‌پایه، سست و فرومایه‌ای نیست، گفت: دین اسلام دینی است که ریشه در برهان عقلی و قرآن و روایات مسلم پیغمبر و اهل بیت دارد بنابراین برای مسلمانان پسندیده نیست که دین و آیین و مذهب خود را از طریق والدین گرفته باشند.

این استاد فقه و اصول، مسلمانی برخی افراد را خالی از آگاهی مناسب درباره دین اسلام و امامان دانست و ادامه داد: مشخص است به درسی که آن حضرت به مسلمانان داده است جامه عمل نپوشاندیم چراکه دین اسلام را بر اساس برهان و استدلال‌های محکم استوار نکردیم.

زندقزوینی با بیان اینکه درس بعدی، درس رحمت و مهربانی است، افزود: امروز فقدان این موضوع بسیار احساس می‌شود، در بین زیارت‌نامه‌های امامان تنها از آن حضرت با لقب رحمت و مهربانی یاد می‌شود. درس‌های مهم از سیره آن امام بزگوار درس دینی، علمی،اعتقادی و درس مهربانی، رأفت و رحمت است.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: امروز باید با استفاده از درس مهربانی و رحمت امام هشتم علیه‌السلام مردم را جذب دین، اعتقادات، قرآن و اهل بیت کنیم همچنین تا حد امکان در امر‌به‌معروف و نهی از منکر نیز درس رأفت و مهربانی را کنار نگذاریم.

وی با بیان اینکه زمان امروز بسیار مشابه زمان حضرت رضا (ع) است، ادامه داد: با مراجعه به تاریخ خواهیم دید که در دوران امام هشتم علیه‌السلام به امر مامون عباسی، به‌جهت علم گرایی یا نقشه و ترفند وی برای زیر سوال بردن علم آن حضرت، نهضت ترجمه آغاز شد.

این استاد فقه و اصول در ادامه گفت: به نوشته مورخین، این امر سبب شد تا به‌دستور مامون کتاب‌های یونانی، عبری، فارسی و .. در علوم مختلف فلسفه، شعر، هنر، طب و .. را به زبان عربی ترجمه کنند در نتیجه مسلمانان با علوم بیگانه مواجه شدند. این برخورد علمی, مسلمانان را وادار نمود تا هرچه را به تعبد فرا گرفته بودند, به محک عقل بسنجند.

زندقزوینی افزود: در چنین شرایطی که ورودی‌های متنوع و مختلف، درست و نادرست، هدایت‌گر و گمراه کننده بدون هیچ ممیزی وارد فرهنگ اسلامی شد، امام رضا (ع)نیز در جایگاه امامت و هدایت مسلمین می‌بایست در برابر سوالات بسیار زیادی که پیش آمده پاسخگو باشند لذا دوران بسیار سختی بود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در چند سال اخیر بسیاری از ورودی‌های متنوع به فرهنگ اسلامی ما وارد شده است، اظهار کرد: با توجه به موارد یاد شده در دوران آن حضرت، در دوران حاضر نیز با ورود شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی بسیاری از موضوعات بدون ممیزی وارد ما عرصه شده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز نیز باید راه امام رضا (ع) در آن دوران را نصب‌العین قرار دهیم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر اگر حرکت آن حضرت را پیش بگیریم سربلند خواهیم بود، از سوی دیگر با بستن این فضاها شاید تنها چند صباحی جوابگو باشد و راه‌حل ماندگاری نیست چراکه هرکاری مقابله خاص خود را دارد.

این استاد فقه و اصول متذکر شد: اگر امروز دشمن تلاش بر گمراهی مردم با ساخت و پخش کلیپ و غیره را دارد در مقابل ما نیز کلیپ مذهبی بسازیم و اگر اعتقادات ما را به سخره گرفتند در مقابل باورهای غلط آنان را به تصویر بکشیم و در فضای مجازی منتشر کنیم.

زندقزوینی با بیان اینکه امامان قبل و بعد از امام رضا (ع) نیز مباحث و مناظرات علمی داشتند اما مناظرات ایشان بسیار مورد توجه است، تصریح کرد: به‌دلیل شرایط خاص در دوران امامت آن حضرت، مباحثه‌ها و مناظرات بسیاری با سران ادیان مختلف برگزار شد. اگر فضای مجازی امروز در دوران آن حضرت بود ایشان چه غوغایی در جهان بر پا می‌کرد و از این فرصت نهایت استفاده را می برد چراکه در آن زمان بدون اینترنت مناظرات امام هشتم جهانگیر شد.

استاد حوزه علمیه در پایان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم سربلند باشیم باید حرکت رضوی را نصب‌العین قرار دهیم و شبهاتی که بر دین وارد می‌شود را به‌جا، درست، علمی و به‌دور از توهین و تندروی و کندروی پاسخگو باشیم چراکه رمز بقای مذهب اسلام در طول دوران‌ها همین بوده است.

نسترن نعمتی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها