دفتر موسیقی ارشاد حکم داده که حمید هیراد به شیراز برگردد و اینبار بدون لب زدن و به صورت رایگان بخواند؛ شیرازی ها اما چیز دیگری می‌گویند

مجرم به محل جرم باز نمی‌گردد!

تیرماه امسال در شهر شیراز، اجرای پلی‌بک به جای موسیقی زنده دلیلی شد که برای دومین بار حمید هیراد آماج انتقادات اهالی و دوستداران موسیقی قرار بگیرد. او قبل از این مورد، به دلیل سرقت ادبی از سوی شاعران و اهالی رسانه مورد نقد قرار گرفته بود و ماجرا فیصله پیدا نکرد جز وقتی که هیراد مجبور به عذرخواهی در رسانه‌ها شد و خودش را نیازمند نقد و اصلاح دانست. وصله‌های ناجور هیراد از اشعار شاعران و ساختن شعر و ترانه برای قطعاتش، شاید تاثیر زیادی بر هوادارانش نداشت و جایگاه او را به‌عنوان خواننده آن‌قدرها متاثر نکرده بود اما دردسر دوم هیراد با واکنش خیلی‌ها روبه‌رو شد؛ افرادی به جز رسانه‌ها و خواننده‌ها و اهالی موسیقی. ا ین بار طرفدارانش بودند که از او انتقاد می‌کردند و ویدئوی اجرای او را در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌گرداندند که همه ببینند چطور وقتی هیراد دارد به طرفدارانش در کنسرت تعظیم می‌کند، صدایش پخش می‌شود و لو می‌دهد که او در حال لب زدن بوده و نه اجرای زنده! ادعا این بود که هیراد ادای خواندن درآورده و همراه با موسیقی ضبط شده، لب زده اما کسی زیربار نمی‌رفت؛ نه حمید هیراد و نه شرکت برگزارکننده کنسرت. در عوض یک کنسرت مفصل در تهران و در برج میلاد ترتیب داده شد برای این‌که مقدمات کنسرت در حضور خبرنگاران و کارشناسان موسیقی تدارک دیده شود و حمید هیراد حین اجرای برنامه از سن پایین آمد و بین طرفدارانش رفت که باور کنند اجرای او زنده است. گرچه این اقدام هیراد و همکارانش بر طرفداران این خواننده جوان بی‌تاثیر نبود اما چیزی را درباره کنسرت شیراز تغییر نداد و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که اوایل مردادماه اعلام کرده بود حتما این مورد را بررسی خواهد کرد، نتیجه را اعلام کرده است! واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت ارشاد اعلام کرده: حمید هیراد محکوم شده که بخشی از اجرایش زنده نبوده و حکم این است که به شیراز برگردد و یک اجرای رایگان از همان قطعات داشته باشد!
کد خبر: ۱۱۷۴۰۹۹

نواختن آرام

کارشناسان واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت ارشاد اعلام کردهاند که فیلمهای کنسرت حمید هیراد بررسی شده و لبزدن یا پلیبکهای خواننده تایید و او محکوم شده یک کنسرت رایگان در شیراز داشته باشد. آییننامه و مصوبات واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت ارشاد، احتمالا باید شامل بندها و تبصرههایی باشد که به تخلفات مختلف میپردازند اما از آنجا که پیش از حمید هیراد کمتر اتفاق افتاده که موضوع پلیبک با اعتراض گسترده تماشاگران مواجهه شود و صدای میزبانان را دربیاورد، نمیدانیم در این آییننامه به این مساله توجه شده و محکومیت مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است یا خیر.

برخی رسانهها دراینباره به صدای ضبط شده از مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد اشاره دارند که گفته است: پیش از این مواردی از پلیبک در کنسرتها نبوده و با وجود این اتفاق باید قوانین مرتبط با آن نیز وضع شود. اگر قوانینی در این باره وجود نداشته باشد، احتمالا محکومیتی که واحد نظارت و ارزشیابی برای حمید هیراد در نظر گرفته، صرفا رفع مسؤولیت بود، آن هم با نواختن آرام این خواننده جوان.

این نکته را نباید فراموش کرد که تخلف در اجرای کنسرت از هر نوعش، اتفاق تازهای نیست و حتی اجرای پلیبک به جای اجرای زنده در کشور ما در
یکی دو مورد مسبوق به سابقه است ؛از جمله علیرضا افتخاری پیش از این تخلفی مشابه را مرتکب شده و اتفاقا در این رابطه اخیرا به یکی از روزنامه ها پاسخ داده است .بنابراین این ماجرامیشد سرمنشأ و شروعی باشد برای تصویب قوانین سختگیرانه در اینباره، آن هم نه امروز بلکه سالها قبل از آن که خوانندگان جوانی چون حمید هیراد پا به عرصه موسیقی گذاشته باشند.

کوک قانون

محکومیت چندان دشواری نیست که حمید هیراد به شیراز برود و یک سانس اجرای رایگان داشته باشد اما نکته اینجاست که همین محکومیت سهلگیرانه و حکم ساده هم بعید است اجرا شود چون شیرازیها نمیخواهند چشمشان به حمید هیراد روی صحنه بیفتد.

قبل از اینکه شورای نظارت حکم بسیار آرامش را برای حمید هیراد صادر کند، مهدی رنجبر، معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در گفتوگویی از تذکر به حمید هیراد، مؤسسه و تهیهکنندهاش خبر داده و ممنوعیت هیراد از برگزاری کنسرت در شیراز تا پایان سال ۹۷ را اعلام کرده بود!

با این حساب حمید هیراد محکوم شده در شهری کنسرت رایگان اجرا کند که اجازه اجرای کنسرت در آن شهر را ندارد! حالا کسی نمیداند قرار است واحد نظارت و ارزشیابی حکمش را تغییر بدهد و جریمه دیگری برای این خواننده خاطی در نظر بگیرد یا شیرازیها کوتاه میآیند و قبول میکنند که هیراد به صحنه برود و خطایش را جبران کند.

شاید پیش از هر تصمیم بهتر باشد واحد نظارت مشخص کند که مقصودش از تعیین حکم برای خواننده خاطی، جبران زیانی است که به خریداران بلیت و شرکتکنندگانش در کنسرت زده یا دادن درس عبرت به هنرمندان خاطی در عرصه موسیقی یا چه چیز دیگری است.

البته بد نیست درباره این تخلف یک قاعده و قانون درست و حسابشده تدوین شود که اگر خواننده یا گروهی هوس پلیبک به سرش زد یا به هر شیوه دیگری خواست سرمخاطبش شیره بمالد ، بداند که چه عاقبتی در انتظارش خواهد بود .

5 پرسش درباره حکم هیراد

در رابطه با حکم واحد نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمید هیراد مبنی بر اجرای دوباره در شیراز اما این بار بدون پلی بک [!] و بلیت [یعنی رایگان] چند سوال مطرح است:

واحد نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین حکمی را بنا بر کدام بند از آییننامهاش صادر کرده است؟ آیا این واحد
تا کنون به صدور چنین حکمی در قبال چنین تخلفی اندیشیده بوده است؟

آیا صدور چنین حکمی متناسب با تخلف صورت گرفته است؟

چرا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، با اجرای این حکم در شیراز مخالفت کرده است؟

چرا ابتدا با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برای صدور چنین حکمی هماهنگی صورت نپذیرفته تا ماجرا به اینجا ختم شود که ادارهای زیردستی، حکم بالادستیاش را اجرا نکند؟

حالا که شیراز با اجرای حکم مخالفت کرده، بالاخره حمید هیراد چطور قرار است تنبیه شود؟ آیا حکم دیگری در کار است؟

از 5، هیچ!

برای یافتن پاسخی برای این پرسشها هم یا صادرکننده حکم یعنی واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تماس گرفتیم، هم با دفتر موسیقی این وزارتخانه، هم به روابط عمومیشان. از هیچ یک پاسخی نگرفتیم. چند خبرگزاری هم نوشتهاند که آنها در رابطه با صدور این حکم پاسخی به خبرنگاران ندادهاند.

علاوه بر این برای گرفتن آن سوی نخ، با مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تماس گرفتیم که از کلیت ماجرا اظهار بیاطلاعی کرد و ما را به معاون هنری خودش که با رسانهها مصاحبه کرده و گفته نمیگذارد چنین حکمی در شیراز اجرا شود، ارجاع داد. گوشی تلفن همراه ایشان هم خاموش بود. حالا باید منتظر ماند تا پاسخ این پرسشها در روزهای آینده مشخص شود.

آذر مهاجر

هنر و ادبیات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها