حرکت ناگهانی در مفاصل گردن که با چرخاندن یا خم کردن ســـریع آن اتفـــاق می‌افتد، صدایی ایجاد می‌کند که راحتی و آزاد شدن حرکت گردن را در پی دارد.
کد خبر: ۱۱۷۳۱۹۹

فیزیوتراپیستها در مانورهای درمانی که روی فقرات گردنی اعمال میکنند باعث بروز این صدا میشوند. در داخل مفاصل گردن مایعی وجود دارد به نام مایع سینوویال که باعث تغذیه غضروف مفصلی و روان شدن حرکات سطوح مفصلی روی هم میشود. این مایع حاوی اکسیژن، نیتروژن و دیاکسید کربن است. وقتی که کپسول مفصلی براثر حرکات سریع و با دامنه زیاد کشیده میشود، این گازها که به صورت حباب در مایع مفصلی تجمع یافته به صورت ناگهانی آزاد شده و باعث ایجاد صدا میشود.

اگر بهدنبال التهابات مفصلی و ساییده شدن غضروف مفاصل و خشن شدن سطوح مفصلی، حرکت زیادی در مفصل ایجاد شود، ممکن است نوع دیگری از صدا را در مفصل ایجاد کند که گاهی با درد همراه است و البته باید به آن توجه شود تا منجر به تخریب و بروز آرتروز نشود.

توصیه همیشگی این است که چنین صداهایی را در گردن ایجاد نکنید، زیرا عروق خونی و اعصاب بسیاری از ناحیه گردن عبور میکنند و حرکات ناگهانی میتواند به آنها صدمه جدی وارد کند. هنگامی که افراد احساس درد و خشکی در گردن دارند، توصیه میکنیم به جای به اصطلاح شکستن قولنج چند تمرین کششی را به صورت آرام و طولانی برای گردن خود انجام دهند. در صورت ادامهدار شدن درد و محدودیت حرکتی در گردن باید به فیزیوتراپیست مراجعه شود .

هرگونه درد، کرخی، گزگز، سوزن سوزن شدن یا ضعف و کاهش قدرت در دستها باید پیش از انجام این مانورها مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد. در صورت انجام این مانورها روی فقرات گردنی توسط افراد غیرمتخصص، ممکن است با آسیب زدن به شریان مهرهای که به مغز خون میرسانند باعث بروز سکته مغزی شود. همچنین لخته شدن خون در عروق گردنی و نرسیدن اکسیژن به مغز از عوارض شکستن قولنج گردن بهصورت مکرر توسط خود افراد است. از آنجا که هر بار انجام این عمل یک ضربه به مفاصل گردن وارد میکند، تکرار آن بهصورت عادتی، تخریب غضروف مفصلی و آرتروز گردن را در پی خواهد داشت که ضایعهای غیرقابلبرگشت است. لقی مفاصل و بیثباتی در ناحیه گردن هم از دیگر عوارض تکرار این عادت است.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها