خیبر قایق نیست: پل خیبر طولانی‌ترین پل شناور نظامی جهان با مواد جدید و پایدار در مقابل بمباران بود.
کد خبر: ۱۱۷۱۷۹۹

خبرگزاری فرانسه سوم فروردین 63 اعلام کرد: «به گفته مسؤولان دولتی آمریکا دست یافتن به پل قایقی با چنین طولی در تاریخ نظامی مدرن بی‌سابقه استاز این خبر معلوم می‌شود آنها نفهمیده بودند پل خیبر قایق نیست.

طراحی پل حاصل مطالعات و کار شبانه‌روزی شهید مهندس بهروز پورشریفی و جهادگران جهادسازندگی و همکاری سپاه و قرارگاه صراط‌المستقیم بود.

جاده یونولیتی: جهادگران با ساخت قوطی‌های توخالی به طول 5/2 متر و عرض دو متر و ارتفاع 40 سانتی متر و پرکردن آنها با یونولیت و اتصال آنها به هم، جاده‌ای شناور به طول 13 کیلومتر و عرض چهارمتر ساختند که در عملیات خیبر و حفظ جزایر مجنون نقش زیادی داشت. خودروهای سبک می‌توانستند با سرعت 20 کیلومتر در ساعت از روی این پل یونولیتی عبور کنند.

برق‌رسانی یکروزه: سال 64 درهفته جهاد تصمیم گرفته شد در یکی از روستاهای دورافتاده ایلام که حدود 50 خانوار جمعیت داشت با همکاری مردم برق‌کشی انجام شود.

شب تصمیم گرفته شد و صبح نیروهای جهادی و مردم با هماهنگی شروع به چاله‌کنی تیرهای برق کردند.

یک دستگاه جرثقیل، تیرهای برق را بار زد و با‌تریلی راهی روستا شد.

سایر وسایل هم مانند ترانسفورماتور و تابلو با جرثقیل به روستا ارسال شد و تا ساعت 15 نیز کار چاله‌کنی و نصب تیرها تمام شد.

کار نصب ترانس برق و تابلو را دو نفر از نیروهای برق‌رسانی انجام دادند که فقط حین کار آموزش دیده بودند به طوری که مسؤول اداره برق شهرستان که آمد از عملکردشان تعجب کرد. با این که قدرت برق کم بود، اما روستا از تاریکی نجات پیدا کرد و نماز مغرب و عشای آن شب در روشنایی چراغ‌ها برپا شد.

برگرفتـه از کتـاب جهاد در جهاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها